Kathy
Web-radio - intervju med Per-Eric 77 år som krävdes på legitimation då han skulle handla lättöl till PRO i Gällivare.

Felicia
Jag har en arbetskompis som måste köpa cigaretter åt sin mor (som är över 80 år) eftersom hon inte har något leg..

Kathy
CITAT (Felicia @ 30-10-2007, 20:52) *
Jag har en arbetskompis som måste köpa cigaretter åt sin mor (som är över 80 år) eftersom hon inte har något leg..


Fyrkantigt. wacko.gif

Syftet med att visa legitimation är att påvisa att man är över 18 år, inte för att identifiera sig. slap.gif
Kan man inte se på en människa att han/hon är 77 år...80 år....jaaa, då har man det nog svårt i livet.
aanderss
jag skulle handla på systemet i sommras och fick visa leg
Kathy
CITAT (aanderss @ 30-10-2007, 21:03) *
jag skulle handla på systemet i sommras och fick visa leg


Grattis!
Du ser ut att vara under 18 år. wink.gif

aanderss
[quote name='Kathy' date='30-10-2007, 21:07' post='693078']
Grattis!
Du ser ut att vara under 18 år. wink.gif


hehehe
Castea
En busschaufför ville sälja halv bussbiljett (under 14 år) till mig när jag var 28 år.

Men ärligt talat tycker jag också det är jättesvårt att gissa folks ålder. Jag brukar nästa alltid tro att folk är 5-10 yngre än de egentligen är.
Kathy


Ärligt talat, finns det verkligen tvivel på huruvida Per-Eric är över eller under 18?
Magdis
CITAT (Kathy @ 30-10-2007, 22:13) *
Ärligt talat, finns det verkligen tvivel på huruvida Per-Eric är över eller under 18?

Inte om man har ögon i skallen. duh.gif
Gurkan
Nog för att jag ser ung ut för min ålder flirting.gif men jag får ibland visa leg när jag köper folköl, nästan alltid på systemet och ibland tom. när jag ska köpa snus. giggle.gif

Jag är 34 .... blush.gif ... 190 lång och ett sjysst skägg, men det är väl min ungdomliga charm !! Eller nåt ...
Ewa L
CITAT (Kathy @ 30-10-2007, 21:07) *
Grattis!
Du ser ut att vara under 18 år. wink.gif

Ehhh, är det inte 20 som är åldersgräns för att handla på bolaget?? Beställa på lokal är däremot 18???

Kan ha fel. Har passerat myndighetsåldern med flera år. giggle.gif
Netha
Det handlar inte om man ser ung el gammal ut. Kassabiträdet är tvungen att begära legitimation
annars får inte kunden sin öl/tobak.
Kassorna är programmerade så att de säger till när legitimation ska begäras och ett personnr knappas in
annars godkänner den inte köpet.

Det finns undantag... en sifferkombination som de kan knappa in ifall de känner personen ifråga
men den får inte användas per automatik om personen är "gamling"

Så har jag fått förklarat av kassabiträde på ICA Stormarknad.

Dessutom är detta inget nytt, det har väl varit i system i flera år och ältats ganska mycket i media.
anna_rispan
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 07:24) *
Det handlar inte om man ser ung el gammal ut. Kassabiträdet är tvungen att begära legitimation
annars får inte kunden sin öl/tobak.
Kassorna är programmerade så att de säger till när legitimation ska begäras och ett personnr knappas in
annars godkänner den inte köpet.

Det finns undantag... en sifferkombination som de kan knappa in ifall de känner personen ifråga
men den får inte användas per automatik om personen är "gamling"

Så har jag fått förklarat av kassabiträde på ICA Stormarknad.

Dessutom är detta inget nytt, det har väl varit i system i flera år och ältats ganska mycket i media.

Ja visst är det nåt pilotprojekt uppe i norra delarna av Sverige? Det är bra för då kan man inte missa några som är för unga.
Magdis
CITAT (anna_rispan @ 31-10-2007, 08:11) *
Ja visst är det nåt pilotprojekt uppe i norra delarna av Sverige? Det är bra för då kan man inte missa några som är för unga.

Ja just det, det stämmer nog. Jag har fått visa leg när jag köpt lättöl på ICA nån gång. Men inte alla gånger konstigt nog.
Betty
CITAT (Magdis @ 31-10-2007, 09:41) *
Ja just det, det stämmer nog. Jag har fått visa leg när jag köpt lättöl på ICA nån gång. Men inte alla gånger konstigt nog.


Inte så konstigt egentligen, anledningen är väl den att kassörskan tycker att du ser ut att ha passerat 18 och därför inte begär legg av dig. men när kassan säger till att hon måste för att köpet ska kunna godkännas - så frågar hon de gångerna.
Klipp ur Agnetas inlägg ovan:
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 07:24) *
Kassorna är programmerade så att de säger till när legitimation ska begäras och ett personnr knappas in
annars godkänner den inte köpet.

smile.gif
Magdis
CITAT (Betty @ 31-10-2007, 09:50) *
Inte så konstigt egentligen, anledningen är väl den att kassörskan tycker att du ser ut att ha passerat 18 och därför inte begär legg av dig. men när kassan säger till att hon måste för att köpet ska kunna godkännas - så frågar hon de gångerna.
Klipp ur Agnetas inlägg ovan:

smile.gif

Så det är alltså inte så att kassan säger till varje gång man handlar öl att man ska visa leg?
Betty
Tror inte det, som jag har uppfattat det så säger kassan till slumpmässigt. Kassören ska naturligtvis begära legg om kunden ser för ung ut även om kassan inte sagt till just den gången.
Kathy
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 07:24) *
Det handlar inte om man ser ung el gammal ut. Kassabiträdet är tvungen att begära legitimation
annars får inte kunden sin öl/tobak.
Kassorna är programmerade så att de säger till när legitimation ska begäras och ett personnr knappas in
annars godkänner den inte köpet.

Det finns undantag... en sifferkombination som de kan knappa in ifall de känner personen ifråga
men den får inte användas per automatik om personen är "gamling"


Synd att detta inte framkom i artikeln.
Och ännu mer märkligt att kassörskan inte kunde vara mer smidig än sådär och knappa in koden. Kunden var ju trots allt känd.
Nåja, media visar sällan bägge sidor av myntet.


CITAT (Ewa L @ 31-10-2007, 07:17) *
Ehhh, är det inte 20 som är åldersgräns för att handla på bolaget?? Beställa på lokal är däremot 18???

Kan ha fel. Har passerat myndighetsåldern med flera år. giggle.gif


Å, sjutton...visst är det 20! laugh.gif
Jag utgick ifrån myndighetsåldern.....
Men, visst är det så. Även om man är myndig så är man inte tillförlitlig att handla på systemet.
Alba
Jag önskar också att någon bad mig om legg. naughty.gif angry.gif
MariaS
Hmmm. Ålder ja. Tänk vad gamla alla femtioåringar ser ut innocent.gif Det är få gånger som det slår mig att jag är ju nästan lika gammal confused.gif Hur har det gått till. Femtioåringar har ju ALLTID sett gamla ut, men inte jag w00t.gif BAra för att jag inte visar legg på systemet längre (det var ju igår...) måste ju inte jag vara lika gammal eller...
humla
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 07:24) *
Det handlar inte om man ser ung el gammal ut. Kassabiträdet är tvungen att begära legitimation
annars får inte kunden sin öl/tobak.
Kassorna är programmerade så att de säger till när legitimation ska begäras och ett personnr knappas in
annars godkänner den inte köpet.

Det finns undantag... en sifferkombination som de kan knappa in ifall de känner personen ifråga
men den får inte användas per automatik om personen är "gamling"

Så har jag fått förklarat av kassabiträde på ICA Stormarknad.

Dessutom är detta inget nytt, det har väl varit i system i flera år och ältats ganska mycket i media.


Det stämmer wink.gif (Har jobbat på ICA). Men den "koden" används inte bara till folk man känner utan till folk man ser är gamla nog för att handla... Man behöver alltså inte knappa in personnumret på äldre människor man inte känner wink.gif
anna_rispan
Jag kan tänka mig att en kassörska av olika andleningar väljer att be om id i allafall. Om det står en lång kö bakom av unga människor. Om man utgår från att de flesta inte vet om den här koden så kan kassörskan helt sonika säga att maskinen kräver id annars blir det inget köp. För att slippa dryga argument kanske av stödiga ungdomar.

Netha
CITAT (Magdis @ 31-10-2007, 09:57) *
Så det är alltså inte så att kassan säger till varje gång man handlar öl att man ska visa leg?


Kassan säger till varje gång tobak/öl scannas...det är inmatat i systemet.
Magdis
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 12:13) *
Kassan säger till varje gång tobak/öl scannas...det är inmatat i systemet.

Ja det var det jag trodde. Men de gånger jag inte fått visa leg kanske är för att jag köpt hel back med läsk och lättöl och scannern ser ingen skillnad om man köpt lättöl eller läsk.
Betty
CITAT (Kathy @ 31-10-2007, 11:07) *
Synd att detta inte framkom i artikeln.
Och ännu mer märkligt att kassörskan inte kunde vara mer smidig än sådär och knappa in koden. Kunden var ju trots allt känd.
Nåja, media visar sällan bägge sidor av myntet.

Om "diskussionen" gick till som det står i artikeln i Norrbotten Kurirens webbtidning så tycker jag att både kassörskan och butikschefen burit sig väldigt oproffsigt åt när de krävde att 79-åringen skulle legitimera sig.
Netha
CITAT (Magdis @ 31-10-2007, 12:32) *
Ja det var det jag trodde. Men de gånger jag inte fått visa leg kanske är för att jag köpt hel back med läsk och lättöl och scannern ser ingen skillnad om man köpt lättöl eller läsk.

Eller, mest troligt, kassabiträdet känner dig sen tidigare besök i butiken och väljer att inte be om leg.
Netha
CITAT (Betty @ 31-10-2007, 12:32) *
Om "diskussionen" gick till som det står i artikeln i Norrbotten Kurirens webbtidning så tycker jag att både kassörskan och butikschefen burit sig väldigt oproffsigt åt när de krävde att 79-åringen skulle legitimera sig.

Övernitiska och absolut oproffsiga. De hade bara kunnat knappa in koden.
Fast när man läser artikeln så får man uppfattning att just denne man kan vara lite bråkig
och då ser de en chans att visa sin makt.

Att anmäla leder inte till något, eftersom det är helt lagligt av ICA att begära leg, vare sig du är 17 el 87.
Däremot får de inte längre scanna leg, vilket de gjorde i början.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon