myskmadra
Har gjort iordning 1/4 av min odlingsyta på kolonilotten för att så. Fin och lucker jord!
Har förstått att det går bra att så i november (zon2-3 ca) morötter, palsternacka, svartrot,sallat ,spenat,
rädisor för en tidig skörd och mindre arbete till våren.
Nu undrar jag om det kan funka att så lök, vanlig eller kanske sallatslök?
Gärna fler tips på vad som kan funka?
Tacksam för tips och funderingar!
är
Myskmadra

EKLO
Dill och persilja funkar.
MariaS
Har inte provat med trädgårdslandet, men jag har en tomat på gång just nu. En Tiny Tim som inte ska ha så stora krav på livet. Naturligtvis sådd under kraftig växtbelysning.[attachment=8973:Tinytim.jpg]
myskmadra
Härligt med nysådder!:)
Funderar lite på gödslingen av höstsådden, hur jag ska gå tillväga.
I år gödslade jag mestadels med hönsgödsel och det funkade fint.
Undrar om man ska vänta med vårgödslingen av denna sådd tills plantorna kommit en bit och tål
en gödselgiva. Har färdigbränd stallgödsel på vänt.
Nu ska man antagligen inte gödsla, då hamnar kvävet i grundvattnet gissar jag.
MariaS
CITAT (myskmadra @ 31-10-2007, 13:10) *
Härligt med nysådder!:)
Funderar lite på gödslingen av höstsådden, hur jag ska gå tillväga.
I år gödslade jag mestadels med hönsgödsel och det funkade fint.
Undrar om man ska vänta med vårgödslingen av denna sådd tills plantorna kommit en bit och tål
en gödselgiva. Har färdigbränd stallgödsel på vänt.
Nu ska man antagligen inte gödsla, då hamnar kvävet i grundvattnet gissar jag.

Som jag har fått lära mig, är att om man gödslar så här års måste gödseln plöjas ner för att inte skapa övergödning. Det är ju inte så lämpligt om man har nysått. Jag skulle tro att du är inne på rätt linje vad gäller gödseln till våren.
Awesome
Hej!

Efter vad jag har förstått genom att läsa Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården", så går det även (utöver de grönsaker som redan nämnts) att höstså haverrot, rättika och rädisa samt ringblomma om man vill ha det som insektslockare och färgklick. Enligt Lena kan man höstså även efter det att tjälen har inträtt, då täcker man fröna med lite jord eller sand.
Tänkte själv testa höstsådd i år, det ska verkligen bli spännande. Eftersom jag trädgårdsarbetar på distans (bor i Holland men är i vår svenska trädgård några perioder varje år) kan det bli extra kul att plötsligt ha groende grönsaker när man besöker trädgården t.ex. i april nästa år!
Vet någon på forumet om det finns ytterligare sorters grönsaker man kan testa att höstodla???

Mvh Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon