Full version: Någon som minns?
Fenja
När denna dök upp på marknaden? Jag har för mig att den kom på 60-talet och att det var meningen att man skulle ha smör i dem? Såldes de eller fick man dem med på köpet när man handlade smör tro? Det fattas en liten plastkil som ska låsa locket i hålet till vänster på bilden.



Tack på förhand!
Fenja
Aqvakul
En smörtina i plast. Så häftigt. Aldrig sett något liknande. Lite typiskt för den tid då plast var modernt och fint.
Mvh
Anders
vindspel
Hmmm, kunde inte komma på när den tillverkats, har många sidor sparade på gamla saker men inte denna
Såg den på tradera....

smörbytta
MariaS
Kommer ihåg den. Skulle gissa på ca -67 -68. Den kom ungefär samtidigt som tetran blev fyrkantig till mjölken. Det kom ett plastlock till dessa mjölktetror samtidigt. Smörkrukan innehöll smör när man köpte den. Min mor sparade flera stycken och fyllde på med nytt smör.
Fenja
Tack Maria det kan nog stämma! Jag har faktiskt två sådana där plastlock till en liters mjölk och 3 dl grädde som är rektangulära inte riktigt fyrkantiga... men jag minns de där trekantiga tetran som var omöjlig att inte spilla ur biggrin.gif. Herre gud så gammal man börjar bli!!
Mvh
Fenja
MariaS
Jag minns t.o.m. de där bruna glasflaskorna man gick med till affären när man skulle ha mjölk och grädde, de där flaskorna med breda halsar du vet. Sen hade man en liten vit flaska som man köpte kaffegrädden i. Pappersstrutar med kanderat socker rolleyes.gif 1:öres-godiset i likadan strut rolleyes.gif Hemkola wub.gif En dumleklubba kostade 2 öre smile.gif Ola and the JAnglers låg på topplistorna, liksom Beatles och Hootenanny singers. Tiiiider.... GAmmal? nej nostalgisk blush.gif
Felicia
Va kul! Jag har själv en sån där bytta, trodde inte den var så gammal. Brukar använda den till dip-såser och lite sånt rolleyes.gif
Farbror Blå
minns ingenting alls...

kanske för att hag föddes runt den tiden... rolleyes.gif
Felicia
CITAT (Farbror Blå @ 30-10-2007, 20:06) *
minns ingenting alls...

kanske för att hag föddes runt den tiden... rolleyes.gif

Samma här men jag har i alla fall en sån bytta i mitt skåp, vet inte var jag fått den ifrån.. Kul i alla fall smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (MariaS @ 30-10-2007, 19:35) *
Jag minns t.o.m. de där bruna glasflaskorna man gick med till affären när man skulle ha mjölk och grädde, de där flaskorna med breda halsar du vet. Sen hade man en liten vit flaska som man köpte kaffegrädden i. Pappersstrutar med kanderat socker rolleyes.gif 1:öres-godiset i likadan strut rolleyes.gif Hemkola wub.gif En dumleklubba kostade 2 öre smile.gif Ola and the JAnglers låg på topplistorna, liksom Beatles och Hootenanny singers. Tiiiider.... GAmmal? nej nostalgisk blush.gif

I dina bästa år - det är du
Fenja
CITAT (MariaS @ 30-10-2007, 19:35) *
Jag minns t.o.m. de där bruna glasflaskorna man gick med till affären när man skulle ha mjölk och grädde, de där flaskorna med breda halsar du vet. Sen hade man en liten vit flaska som man köpte kaffegrädden i. Pappersstrutar med kanderat socker rolleyes.gif 1:öres-godiset i likadan strut rolleyes.gif Hemkola wub.gif En dumleklubba kostade 2 öre smile.gif Ola and the JAnglers låg på topplistorna, liksom Beatles och Hootenanny singers. Tiiiider.... GAmmal? nej nostalgisk blush.gif


Mmm, jag har sådana flaskor med och korkarna måtte vara i en bra plast för de är i jättefint skick! Visst är det nostalgi biggrin.gif
Mvh
Fenja
Ewa L
CITAT (MariaS @ 30-10-2007, 19:35) *
Jag minns t.o.m. de där bruna glasflaskorna man gick med till affären när man skulle ha mjölk och grädde, de där flaskorna med breda halsar du vet. Sen hade man en liten vit flaska som man köpte kaffegrädden i. Pappersstrutar med kanderat socker rolleyes.gif 1:öres-godiset i likadan strut rolleyes.gif Hemkola wub.gif En dumleklubba kostade 2 öre smile.gif Ola and the JAnglers låg på topplistorna, liksom Beatles och Hootenanny singers. Tiiiider.... GAmmal? nej nostalgisk blush.gif

Har endast mycket vaga minnen av de flaskorna. Resten minns jag väl.
Alltså var min första tanke att du är några år äldre än jag, men nej då... Jag är klart äldre och har tydligen börjat bli glömsk. whist.gif giggle.gif

Smörbyttorna däremot minns jag inte alls.
MariaS
FAst ingen är väl äldre än vad man känner sig. giggle.gif
netaave
Jag minns t.o.m. glasflaskorna som vita innan de blev bruna. rolleyes.gif
Dom hade staniolförslutningar, ett lock över öppningen med en liten flärp som man sen drog runt för att få bort den, sen hade man typ plastlock som satt fast runt halsen.
Minns att staniollocken var olika färg, silver för vanlig mjölk, blå för fil, grön för kärnmjölk.
Graddflaskorna va mindre och hade rött lock. Man diskade flaskorna och lämnade in dom när man handlade ny mjölk.
myskmadra
45 år fyllda så minns jag:
hämta mjölk i spann i lagård
bruna glasflaskor m ljusgröna lock
tetra pack
pure pak
Brik
och nu Järnas mjölk i en plastpåsebehållare!

Undrar om det blir återgång till spann snart igen? confused.gif
Tosan
Ber om ursäkt för att jag snor tråden, men måste fråga om jag minns rätt...
Köpte farinsocker idag och tycktes då komma ihåg att mamma hade farinsocker i bruna plasburkar, fyrkantiga. Kan det stämma?
MariaS
CITAT (Tosan @ 01-11-2007, 21:03) *
Ber om ursäkt för att jag snor tråden, men måste fråga om jag minns rätt...
Köpte farinsocker idag och tycktes då komma ihåg att mamma hade farinsocker i bruna plasburkar, fyrkantiga. Kan det stämma?

Med svarta lock som alltid sprack och sen stelnade farinsockret så man kunde inte använda det... unsure.gif
Cacki
Stämmer bra det, Tosan! Men det var inte så länge sedan. Säkert inte mer än 20-25
år så där. flirting.gif
Tosan
Då minns jag rätt alltså smile.gif
Minns åxå att mamma alltid gömde dem, annars var jag där och åt innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon