Full version: AGA-spisen
Gurkan
Hej alla glada !

Vi flyttade i somras till ett gammal fint hus, i köket står den. Ett halvt ton emaljerat gjutjärn i storlek av en Trabantkombi ... AGA-spisen. Denna pjäsernas pjäs vad gäller spisar!

Men, det är inte i tipp-topp skick och dessutom skall den eldas med koks vilket inte käns helt 'modärnt'.

Har hört massa info på omvägar, från "kompisars-kompisar" och diverse skrönor om att denna magnifika matlagningsutrustning/värmekälla skall gå att bygga om för att kunna eldas med ved eller annat träbränsle (typ pellets eller briketter). Ingen kan dock komma med nåt konkret så jag ställer några raka frågor till forumet :

Har ni några erfarenheter av AGA-spisen ? Kanske växt upp med en eller har en egen ?

Vet ni nån som kan renovera dessa monster ?

Har ni sett en som eldas med ved ?

M.m. ... berätta gärna allt ni vet om AGA-spisen. Den är så fantastiskt vacker och står där som en stor trygg 'stod' i köket ... men som sagt, den är kall.

Lite info och bilder om AGA-spisen
Trädgårdsflanören
Lite länkning byggahus Forumet och AGA links
Skall finnas att köpa fortfarande och då både med ved och gasalternativ. Det går att köpa till elugnsmodul och keramikhäll - så att man inte behöver ha den på under sommaren.
Böcker om AGA-spisarna skall finnas på amazon.com.
KURT
Vad kostar en ny AGA-spis? Jag antar att den kostar lite mera än en Trabantkombi?
Gurkan
CITAT (KURT @ 30-10-2007, 17:27) *
Vad kostar en ny AGA-spis? Jag antar att den kostar lite mera än en Trabantkombi?


100-120.000:- har jag sett priser på. Dom tillverkas i England och finns, som Trädgårdsflanören säger, i olika utförande, el, gas, olja, koks, ved osv. som bränsle samt med moderna keramikhällar för dem som så önskar.

Vår är dock från 30-40 talet och jag har inte hittat nån som vill ta sig an den.
herkules
kan inget om aga-spisar men jag hoppas att ni får igång den för en rimlig penning, det är spisarnas spis - en drömspis!! wub.gif

hm ja, jag är nog lite kär i aga-spisar..
ninnisky
Varför inte ta kontakt med en återförsäljare i Sverige -även om spisen är gammal kan de säkert ge dig tips på vart du ska vända dig. I England finns många gamla AGA - och jag har sett en som var ombyggd till både ved och el.

The AGA Cooker Shop Stockholm
Klara Östra Kyrkogata 2
111 52 Stockholm
Sweden
Tel: +46 8 441 43 30
http://www.agasverige.se/



Gurkan
Herkules ... jag är också kär i AGA-spisen, sambon likaså ... upplagt för triangeldrama alltså !! whistling.gif

ninnisky : tack för länken, jag ska kontakta dem omgående.

Mer mer !! Jag vill veta allt om denna magnifika pjäs ... smile.gif
Gurkan
Verkar vara svårt att hitta nån information om dessa fantastiska apparater ...

Ingen som har nån erfarenhet ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon