Full version: TORKA VÄXTER I UGN?
Christoffer
Hur många grader i ugn och hur länge ska man ha en ört i den för att torka den? Jag chansar på 75 grader, men jag är ändå osäker.
Hjälp mig.
Nina H
Nja, det låter lite högt. Inte mer än 50 skulle jag använda. Men uppriktigt sagt så blir det inte så bra i ugn. Blir lätt missfärgat. Har du inte en värmeugn? Eller en förvaringsplats för plåtar under ugnen? Bättre att torka där medan du ändå har ugnen på.
Själv har jag lyckan att ha en gammal kyl resp. frys och i utrymmet ovan dem blir det lagom varmt att torka på plåtbrickor. Nu när det är så varmt ute kan det duga med överskåpet.
Örterna är färdigtorkade då det inte finns minsta mjukdel kvar. Förvara mörkt och torrt i plåt- eller glasburk.
KURT
Det är viktigare med ventilation än värme, så i denna värme räcker det med en fläkt för att torka. Generellt skall man inte ha temperaturer över 50 grader.
Hannele
Det ska gå bra att torka i mikron också.
Det finns silica gel att köpa, som hjälper till att torka.
Gå till biblioteket och låna en bok om ämnet.
http://www.mintid.com/art_tradgard1a.asp

Sorry, nu tänkte jag på torkade blommor...
Ugn med fläkt är bäst att torka svamp, örter, frukt, 50 grader.
http://hem.passagen.se/cabe3/orterBlommor.html
Christoffer
Vad händer om man torkat blad i ugn på 100 grader så att de blir alldeles spröda och går jättelätt sönder? Är de farmakologiskt inaktiva då? Försvinner alkaloiderna på det sättet?
Adri-Anne
Her torkat massor av rosor i fågelsand i mikron, både utslagna, halvutslagna och knopp.
Började med Blågel, men det var så hiskligt dyrt, så jag gick över till fin fågelsand, det fungerar perfekt.Har även torkat pioner, fingerborgsblommor, aklejor, prästkrager, vallmo, blåklint osv. Strutarna på fingerborgsblommorna måste fyllas en och en med sand, annars faller dom ihop vid torkningen. Blåklinten är marig att få till, men med lägsta värme och längre tid går det. Alla blommor med flera kronblad måste fyllas med sand, eller gel, mellan varje blad, annars faller bladen ihop och blomman blir platt. Alla blommor som har mycket blad, såsom vissa rosor, pioner och liknande, måste alltid torka på lägsta värme och längre tid, annars blir dom inte genomtorkade i mitten.
Det där med farmakologiskt inaktiv och alkaloider, är för hög matematik för mig. blink.gif
yla
CITAT (Christoffer @ 26-07-2003, 00:14)
Vad händer om man torkat blad i ugn på 100 grader så att de blir alldeles spröda och går jättelätt sönder? Är de farmakologiskt inaktiva då? Försvinner alkaloiderna på det sättet?

jag tror att du kan kasta bort de du "brännt"
själv torkar ja mina växter i mörkt o torrt utrymmre
sprider ut dom så går det fort
då behåller dom sina användbara innehåll bäst
aldrig att jag skulle torka dom i en ugn unsure.gif
men vet bäst gör jag inte men
så har jag alltid gjort o lärt mej att man ska göra
o mina teer fungerar till det dom e tänkta smile.gif

hänga upp dom i knippor e ju också ett sätt men då tycker jag att de i mitten kanske tar för lång tid att torka
bonden han strör ut grejerna på åkern o näringsvärdet i höet blir olika beroende på när det slogs o hur fort det torkade
förr va de ju hässjor för o få luft in i gräset nu vänder man höet för maskin nån gång då o då


jaha så funderar jag
smile.gif lycka till
Adri-Anne
ohmy.gif ohmy.gif Så det var till teer du skulle torka växterna!!! ohmy.gif ohmy.gif
Nu förstår du nog ,varför jag har den devis jag har i min profil. rolleyes.gif
Till teer torkar jag aldrig i ugnen,hänger bara upp i knippen.

God teblandning. Temynta, hallonblad och svartavinbärsblad.
Ina
Enzymer och andra proteiner denatureras vid ca 70 grader har jag för mig... huh.gif Hur det är med eventuella alkaloider har jag ingen aning om. Men det bästa är väl att utsätta sina dyrgripar för så lite påfrestningar som möjligt - lägg växtmaterialet glest på ett mörkt och torrt ställe så behåller du optimal mängd aktiva substanser.... och föralldel smakämnen om det "bara" är tegodis som torkas.... rolleyes.gif
Anna C
Jag misstänker att det inte är te utan tobak det handlar om. Misstänker också att Christoffer inte vill ha några pekpinnar men jag kan inte låta bli:

Rökning dödar!

Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon