Full version: Brännlök
Agape
Jag fick häromdagen en växt som kallas för "brännlök" och som botar brännskador. Det är en grön lök som ligger ovanpå jorden i en kruka, ljusgrön, med långa, smala blad, som en lilja ungefär. Man tar bitar av själva löken och gnider på brännsåret.
Det är en urgammal växt och jag har fått den från Hälsningland.
Är det någon som vet något om den här blomman, om den har annat namn eller så? Har sökt på nätet men inte hittat någon information.
Karin
igl
det enda jag kan komma på är en lök som jag har som heter ornithogalum longibracteatum. Jättestjärnlök på svenska. jag fick den under namnet doktorlök så någon läkande "kraft" kanske den har. men jag tycker inte du ska använda den till det. det vore ju synd att förstöra löken.
mvh
inger
Tesa
Är det denna?? Här kallas den läkelök...fotade när jag var i örtagården i DalsRostock..om man slarvar med vattningen så får den små sidolökar som man bara sätter på fuktig jord..sen har man en extra som man kan använda..

http://www.odla.nu/album/data/tesa/1766_p54088.jpg
igl
ja, det är den
mvh
inger
aldo
Men bladet funkar ju .....har aldrig tagit av löken .


Jag använder min Läkelök när jag fått småsår på händer o fingrar .
igl
nu blommar min. Blomningen håller på i ca 3 månader.
mvh
inger


jättestjärnlök ornithogalum longibracteatum, en helt fantastisk lök. den har blommat hos mig minst 2 ggr om året. blomstjälken blir ca 170 cm lång. den börjar att blomma nedifrån och varefter den blommar växer stjälken vidare. skulle tippa på att antalet blommor blir ca 900 stycken innan stjälken slutar blomma. sätter bebislökar.

hogsatra
Jag är intreserad av att köpa ett par lökar om någon av er vill sälja smile.gif
anna_rispan
Vilken häftig växt! Låter som en bra växt för mig som vattnar sällan? Har jag förstått rätt?
aldo
nu blommar min. Blomningen håller på i ca 3 månader.
mvh
inger



Hur gammal är din växt confused.gif
igl
jag vet inte hur gammal löken är aldo. jag fick den för 3 år sedan. jag mailar tjejen jag fick den av och frågar. men jag skulle tippa på att löken var många år när jag fick den. bäbislökarna jag får är ca en hundradel i storlek av mammalöken, så det tar nog många år innan löken är blombar.
mvh
inger
aldo
CITAT (igl @ 29-10-2007, 20:29) *
jag vet inte hur gammal löken är aldo. jag fick den för 3 år sedan. jag mailar tjejen jag fick den av och frågar. men jag skulle tippa på att löken var många år när jag fick den. bäbislökarna jag får är ca en hundradel i storlek av mammalöken, så det tar nog många år innan löken är blombar.
mvh
inger




Min lök är i storlek mindre amaryllis-lök så nästa säsong hoppas jag då tummenupp.gif
Dulcamara
CITAT (hogsatra @ 29-10-2007, 12:14) *
Jag är intreserad av att köpa ett par lökar om någon av er vill sälja smile.gif

Hej på er!
Och detsamma säger jag, skulle jättegärna vilja köpa en eller ett par om någon har (eller byta mot annat intressant). Jag samlar krydd och medicinalväster och pelargoner, kanske har jag något som intresserar.
Maila:
cristine.sjoberg@gmail.com
Melora
CITAT (Dulcamara @ 22-02-2010, 00:37) *
Hej på er!
Och detsamma säger jag, skulle jättegärna vilja köpa en eller ett par om någon har (eller byta mot annat intressant). Jag samlar krydd och medicinalväster och pelargoner, kanske har jag något som intresserar.
Maila:
cristine.sjoberg@gmail.com


Om man får vara så fräck att kapa tråden så säger jag detsamma som föregående smile.gif Om någon har en läkelök (brännlök) till salu så skulle jag hemsk gärna vilja köpa!

//Jeanette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon