Full version: Rätt eller fel
LadyG
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1084313.ab

Hur bra kontakt får en journalist ha med sina källor och dem han ska bevaka? Bjussa på lunch, är det ok? Är det ok att umgås privat? Får de gifta sig, om det skulle bli aktuellt? Kan en journalist kritiskt bevaka någon han har en relation av något slag med?

Påverkas inte hans trovärdighet av att han pussar på en politiker han senare ska bevaka? Vad tycker ni?

Jag tycker det känns som han klivit över en gräns. Han kan inte längre hävda objektivitet, vilket till och med i vanliga fall är en svår sak att kunna göra. Det kommer att bli svårt att lyssna på vad han har att säga utan att undra om han undvikit att ställa vissa frågor enbart för att han vill ner i Ulrica Schenströms säng. Det är inte ens säkert att det är det han vill, men man kan ju inte låta bli att undra. För mig är Pihlblad inte längre någon jag tar på allvar. Men det är som sagt bara min åsikt.
aanderss
samma sak hände väll med eric fiktelius och göran persson
Blomstertanten
Jag kunde inte rösta , för inget av allternativen känns rätt.
Allt är ju inte svart eller vitt !!!
Det beror ju alldeles på , dels hur journalisten är och om de tex var vänner innan den ena blev känd.
Sen kanske journalisten bör avstå från att skriva eller bevaka nåt om bästa vännerna eller sin käresta.
Tezzla
Precis som du skriver Lady G så är objektiviteten A och O. Kan man vara objektiv om man har en nära relation med sitt "bevakningsobjekt"? Nej, jag tycker inte det. Att ha en god relation är en sak, men när den goda relationen övergår till att bli vänskap (och kanske ännu mer) så har man stigit över en gräns. Det ska vara en klar gräns mellan journalistiskt arbete och det som ska bevakas.

Får de gifta sig? Klart de får och gör de det så grattis till dem! Men då är det helt omöjligt för journalisten att fortsätta med samma typ av uppdrag som han har nu.

CITAT (aanderss @ 24-10-2007, 13:03) *
samma sak hände väll med eric fiktelius och göran persson


Yes.
Gossen Ruda
CITAT (aanderss @ 24-10-2007, 13:03) *
samma sak hände väll med eric fiktelius och göran persson


Knappast ner i samma säng? rolleyes.gif
Tezzla
CITAT (Blomstertanten @ 24-10-2007, 13:05) *
Jag kunde inte rösta , för inget av allternativen känns rätt.
Allt är ju inte svart eller vitt !!!
Det beror ju alldeles på , dels hur journalisten är och om de tex var vänner innan den ena blev känd.
Sen kanske journalisten bör avstå från att skriva eller bevaka nåt om bästa vännerna eller sin käresta.


Jo, fast inom journalistisk och när det handlar om objektivitet så tycker jag absolut det borde vara ganska svartvitt faktiskt. Om det t.ex. är så att denna journalist sedan innan haft en vänskapsrelation med sitt "bevakningsobjekt" så borde han definitivt lämna över uppdraget till någon annan.

Förstår inte riktigt vad du menar med att det beror på "hur journalisten är".
Lilla Birka
Ett förslag är att låta bli att läsa "slaskposten" överhuvudtaget!
Tezzla
CITAT (Lilla Birka @ 24-10-2007, 13:21) *
Ett förslag är att låta bli att läsa "slaskposten" överhuvudtaget!



Fast nu såg jag iofs bara denna artikel som en slags utgångspunkt att diskutera utifrån. Man måste kunna diskutera ämnet utan att diskutera artikeln, eller hur?
LadyG
CITAT (Tezzla @ 24-10-2007, 13:24) *
Fast nu såg jag iofs bara denna artikel som en slags utgångspunkt att diskutera utifrån. Man måste kunna diskutera ämnet utan att diskutera artikeln, eller hur?


Japp, exakt så menade jag. Slaskpost eller ej, det finns journalister i andra medier också och den här diskussionen är ju faktiskt lika relevant för dem. Skulle t ex en journalist på Ny Teknik kunna ha ett nära förhållande med IBM:s eller Ericssons pressperson? När blir det jäv? När riskerar bevakningen att bli bristfällig pga personliga intressen?

Kan inte annat än hålla med i allt det övriga du skriver också Tezzla, jag tycker det låter klokt och genomtänkt. tummenupp.gif
Piccante
Han skulle ju kunna fortsätta som politisk reporter men han bör inte granska moderaterna mer iaf. Eric Fichtelius fick ju kritik för att han kom förnära Göran Persson och i det fallet hamnade han ju i en beroendesituation. skulle Persson ta illa upp så skulle han backa ur projektet och hela Fichtelius dokumentär skulle få göras om då Persson inte skulle medverka själv längre. Sån kan ju få en granskande journalist att bli väldigt försiktig med sina frågor. Jag tror ju inte att någon pressar en statssekreterare med tuffa frågor när de brukar stå och pussas på krogen heller. Rapporteringen kan ju bli väldigt snäll då för att inte stöta sig med den man flirtar med.
AnitaO
CITAT (LadyG @ 24-10-2007, 12:43) *
Påverkas inte hans trovärdighet av att han pussar på en politiker han senare ska bevaka? Vad tycker ni?

Såklart att objektiviteten påverkas. Hur kan man tro nåt annat?

Gossen Ruda
Ett inlägg i saken: GP
herkules
kroghånglet verkar ju vara en fyllegrej, objektiviteten är väl inte den bästa hos någon då.. rotfl.gif
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2007, 08:49) *
Ett inlägg i saken: GP

Ett bra och väldigt sant inlägg.
Förstår att även politiker behöver ett kärleksliv, men detta var tyvärr väldigt illa.
Gossen Ruda
Det är lite märkligt när TV4 säger att det är obehagligt när journalister bevakar andra journalister. Skall dom på något sätt stå utanför all kontroll och göra vad dom vill? Sjukt.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2007, 09:35) *
Det är lite märkligt när TV4 säger att det är obehagligt när journalister bevakar andra journalister. Skall dom på något sätt stå utanför all kontroll och göra vad dom vill? Sjukt.

Jobbade inte Trond Sefastsson på TV4 med? Han visade ju att även journalisters verksamhet behöver granskas ibland....
LadyG
CITAT (AnitaO @ 25-10-2007, 06:01) *
Såklart att objektiviteten påverkas. Hur kan man tro nåt annat?


Håller med dig, men TV4 gör uppenbarligen inte samma bedömning. Det tycker jag är konstigt och inte så lite obehagligt, för vem vet vilka fler oegentligeheter de håller på med i så fall?
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2007, 09:35) *
Det är lite märkligt när TV4 säger att det är obehagligt när journalister bevakar andra journalister. Skall dom på något sätt stå utanför all kontroll och göra vad dom vill? Sjukt.



Reagerade också på det märkliga uttalandet. Jornalister ska alltså inte kunna granskas själva? Mycket underligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon