Ann-Sofi i Uppsala
Hej alla!

För ett par dagar sedan tillträdde jag en kolonilott på 280 kvm. Min första trädgård någonsin. Lycka!!! Men var börjar man... de förra ägarna har inte orkat sköta trädgården på ett eller två år, och även om deras barn gjort sitt bästa för att hålla efter det värsta så är den väl inte i topptrim direkt. Gräsmattan är full av groblad, grönsakslandet är fullt med ogräs, gräs och annat har vandrat in i rabatterna. Där det för övrigt växer allt möjligt. Ett salladshuvud kikar fram mellan rosorna, t.ex., och det växer rödbladig oxalis precis överallt. Särskilt mellan betongplattorna.

Jag har börjat med att rensa ogräs i gräsmatta och trädgårdsland, och försöker bekanta mig med växterna. Och så sitter jag och bara tittar och är rent lycklig. Men vad gör man med en lätt övervuxen trädgård i juli och augusti?

Ska man vattna något annat än sommarblommor? Rosor, liljor, pioner...?

Det finns massor med syrener, och oräkneliga skott. Knipsar man bara av dem vid marken???

Ska man göda någonting alls så här års?

Vad är det mystiska ogräs som ser ut ungefär som decimeterlånga grankvistar, fast mjuka? Det finns i lite skuggigare områden.

Vad gör man med den risiga kaprifolen som ser sjuk ut? Blir den sån så här års, eller är det något fel?

Fruktträden är väldigt kompakta med massor av långa mjuka årsskott. Ska man knipsa av dem?

Kan man flytta buskar och perenner så här års, eller är det bättre att vänta till hösten eller våren?

Och vad är ert bästa knep för ogräs mellan gångplattor?

Tacksam för minsta lilla svar!

Hälsningar Ann-Sofi
Virgo
Hej,
Mitt tips rensa bort allt ogräs. Finns nåt köksland? Så sallad o rädisor och annat som hinner bli färdigt innan snön kommer.

Men det bästa tipset! Gå till en stor bokhandel. Ta dig tid ett par timmar o plöj igenom alla böcker. Skriv upp vad dom heter och gå till bibban o låna dom. Planera för nästa år.

Gå runt bland dina kolonilottgrannar och fråga dom som har fina o välskötta kolonilotter.
Eva Swahn
När jag flyttar till ett nytt ställe brukar jag alltid "flyttstäda" mig in i det nya hemmet (oavsett hur den förra innehavaren har städat). På så sätt tar jag det nya territoriet i besittning. Samtidigt har jag ett kollegieblock i närheten där jag skriver in alla ideér som trillar ner under städningens gång.

Skulle du inte kunna göra något liknande? Ta ditt nya territorium i besittning under det att du "städar" dig in i täppan? Plocka i första hand bort sånt ogräs som fröar! Sen sånt som du retar dig på. Sen sånt som gör att det ser ovårdat ut vid ingången.

Sen skulle jag mäta upp täppan på milimeterpapper. Rita av den som den ser ut nu. Fotografera av den. Rita in var det är mkt sol och mkt skugga, var är det torrt - fuktigt? Sen ha ytterliggare en ritning som man kan som "planeringsritning" - använd smörgåspapper för hugskott.

Du är ju redan fylld av idéer - skriv upp dem! Rita av dina buskar, träd etc - ovanifrån - på lite styvare papper. Sen kan du flytta runt grönskan i din trädgård hur mycket som helst i sommar i 30 graders värme, fast i skuggan med ett glas hallonsaft nära och på din ritning. Det är ju inte en större hit att flytta buskar nu - varken för dig eller dom. Vänta till hösten.

Skaffa en BRA sekatör. Ha den i fickan. När du ser nått: knipsa! För lite knips här och där skadar ju ingenting. Plocka blommor och sätt i vas. Njut av fägringen, sätt dig på en stol och tänk och planera, bläddra i böcker som du har lånat och kom underfund med hur du själv skulle vilja ha det. Skit i hur andra har det, men gå gärna runt och kolla vilka växter som verkar trivas i grannskapet. Nu börjar flera trädgårdsställen sälja ut sina stora krukor och urnor - skulle det vara nått? Bambi i plast för 175 kr hittade jag idag på Coop Forum tongue.gif

Plattor: man kan underlätta för sig själv att ha markduk under dem, eller tidningar. Mkt fin sand emellan. Men det går ju inte helt att undvika ogräs. Eller så ökar du avståndet mellan en aning och planterar trampnarv. Vore det kanske en idé att vända på plattorna, snyggare på andra sidan?
nilla
Hej!

Lyckan känns igen, jag tillträdde min nya kolonilott i maj. Äntligen en trädgård!
Har ägnat insatserna mest åt grönsakslandet i år, odlar allt möjligt och det är ett mirakel att dom där små fröna nu strävar upp mot skyn och blommar ( även salladen som jag sådde för mycket av smile.gif) och ger skörd.
Vad det gäller resten har jag gjort som Eva föreslår - mest suttit i skuggan och planerat med en bra trädgårdsbok och ett skissblock. Jag har låtit allt som växer i perennrabatterna komma upp tills jag varit helt övertygad om det är ogräs eller annat. Min stora perennrabatt är väldigt stor och alla perenner har vuxit i varann och är i stort behov av delning. Det ska jag göra i höst. Fram tills dess ska jag försöka hitta på en plan på vilken struktur jag vill ha - tänker dela upp rabatten med ytterligare en gång och eventuella spaljeer så man inte ser hela på en gång.
Framför allt har jag bestämt mej för att låta det ta tid... förvandla det stegvis tills det blir som jag vill och lära mej under tiden.
Och kul är det, utom möjligen gräsklippningen, tycker jag!

Gunilla
Ann-Sofi i Uppsala
Tusen tack för alla bra idéer!!! (Fast plast-Bambi kanske får vänta... laugh.gif ) Jag börjar inse att man inte kan göra allt på en gång, fast jag onekligen försöker. Det är kanske bara bra att sommaren är så pass långt framskriden, så "måste" jag inte göra så mycket, utan kan ta mig välbehövlig tid att tänka och planera.

Hälsningar Ann-Sofi
Hannele
Grattis!
Du har väl besökt biblioteket - en skattkammare för trädgårdsägare!
Ann-Sofi i Uppsala
CITAT (Hannele @ 25-07-2003, 19:00)
Grattis!
Du har väl besökt biblioteket - en skattkammare för trädgårdsägare!

Hej Hannele!

Du har så rätt, bästa platsen i världen. Där vistas jag dessutom 8 timmar om dagen (är bibliotekarie... biggrin.gif ), så jag kan inte skylla på långt avstånd dit. Även om jag just nu har semester och inte gärna sticker in nosen på min arbetsplats. Och visst har jag en packe låneböcker hemma, förutom köpeböcker. Bara jag har hunnit lugna ner mig lite ska jag försöka sätta mig in i det hela lite mer systematiskt. Just nu springer jag runt och rycker ett ogräs här, gallrar ett plommon där, grubblar över om jag kan slänga plommon i komposten, lyfter blicken och växlar över till att grubbla över pincering (?) av förvuxna fruktträd, får samtidigt syn på tusen små syrenskott under syrenen strax bredvid, släpper plommonen och rusar efter sekatören i boden, varvid jag upptäcker ett mystiskt redskap som följde med på köpet, och ger mig ut för att testa vad det kan vara bra för, varvid jag upptäcker ett getingbo i taket, varefter jag skärrad irrar in i huset för att försöka hitta lektyr om getingbon i tak, och får då syn på en tavla med ett gråtande barn som också följde med på köpet och som ovillkorligen och utan dröjsmål måste förpassas in i ett skåp tills containern kommer, och i skåpet upptäcker jag - ja, och så vidare.
- Har du (eller andra) några pålitliga favoritböcker om trädgårdsodling, så är jag tacksam för tips!

Många hälsningar Ann-Sofi
Hannele
Ann-Sofi, du kan det där redan!
Att göra tolv saker samtidigt... "Jag ska bara" och så tar det tre timmar innan jag kommer in. biggrin.gif
Mej ska du inte fråga om trädgårdsböcker - jag har lite pervers smak... tongue.gif
Vi bor på berget, jag gillar stenar, Derek Jarmans trädgård, vilda växter, formklippning och annat.
Läs om några av mina bästa böcker:

http://hem.passagen.se/solovetski/bocker.htm

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon