anna_rispan
På svt kanal2 20.00 kan man se program om den gruppen.

K special. När de svenska kvinnorna fått rösträtt 1921, fick de också möjlighet att utbilda sig i demokrati. Ulrika Knutson berättar om hur Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad bildades av en grupp passionerade feminister i förra seklet.

Även i SVT2 21/10 och SVT2 23/10

Jag ska kika. Är det nån mer som ska kika?
Pirum
Jag har inte så bra koll som jag önskar, men ska försöka se reprisen. Är den skarpvässade Klara Johanson med i programmet?
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 19-10-2007, 20:39) *
Jag har inte så bra koll som jag önskar, men ska försöka se reprisen. Är den skarpvässade Klara Johanson med i programmet?

Nej jag såg ingen Klara Johnsson. Det var Ulrika Knutsson som berättade om de som var med på Fogelsta'. De som är kända, som Elin Wägner, Honorine Hermelin mfl. Plus intervjuer med två vanliga damer som har gått på skolan.

Jag tyckte det var intressant.
RibesRubusVitis
MYCKET intressant tyckte jag, så karl jag är. Har just mailat bekanta och påmint om repriserna på söndag och tisdag.
Vill gärna skryta med att en bekant till mig, Berit Lindberg, härom året disputerade på en doktorsavhandling om ”pedagogen och samhällsvisionären” Honorine Hermelin Grønbech, Låna och läs. Och läs såklart även Ulrika Knutsons ”Kvinnor på gränsen till genombrott”, boken bakom filmen.
Sen kan man hoppas att Lars Ulvenstams TV-intervju med Honorine Hermelin från 1971 snart visas igen.
anna_rispan
Den där doktorsavhandlingen låter intressant!

Ja jag kan också rekommendera boken av Ulrika Knutsson. Den berättar om sånt som man inte trodde hände. Inte jag iallafall. Jag fick inte lära mig om hur kvinnor kämpade i början av 1900-talet när jag gick i låg o mellanstadie. Kanppet senare i skolan heller.
Bara att det blev rösträtt och på 60-talet kom p-pillret. Typ så.
Netha
Spelat in, ser imorron. smile.gif
anna_rispan
Jag hade också velat spela in. Ska undersöka om vi kan göra det sen...
KURT
CITAT (anna_rispan @ 19-10-2007, 20:46) *
Jag hade också velat spela in. Ska undersöka om vi kan göra det sen...



Den finns att se på nätet http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6976...from=program_ao
anna_rispan
CITAT (KURT @ 20-10-2007, 04:37) *

ja men om jag spelar in kan jag se hur många gånger jag vill. smile.gif
KURT
CITAT (anna_rispan @ 20-10-2007, 08:58) *
ja men om jag spelar in kan jag se hur många gånger jag vill. smile.gif


Det kan man ju göra om man laddar ner programmet till datorn också! Alla filmer som sänds på nätet, kan man också spara lokala kopior av.
Ralf
Jag såg programmet
Visst det var bra gjort. Skickligt filmat. Jag läste artiklarna innan om programmet och blev intresserad. Iden var smart och originell. (dessvärre finns det fortfarande behov o utrymme för liknade institutioner). Det var intressant att se vilka kvinnor som var med på Fogelstad. Jag hade ingen aning om att man var så okonventionell att man arbetade ganska opolitiskt och hade med tex Moa Martinsson men jag vet ej när hon var där.
Dock hela programmet bitvis var ganska ytligt och man fick en känsla av att det var bildmaterialbrist.

Lilla Birka
CITAT (KURT @ 20-10-2007, 10:51) *
Det kan man ju göra om man laddar ner programmet till datorn också! Alla filmer som sänds på nätet, kan man också spara lokala kopior av.

Det är inte alla som kan ladda ner trots att de har datorer. Jag har mobilt bredband med den "fantastiska" hastigheten 384,0 kbit/s.....Det är meningslöst att ens försöka ladda ner ett tv-program
Pirum
CITAT (KURT @ 20-10-2007, 10:51) *
Det kan man ju göra om man laddar ner programmet till datorn också! Alla filmer som sänds på nätet, kan man också spara lokala kopior av.

Det är ju i princip sant, men jag tycker inte den lågupplösta version de visar på svt.se är lika trevlig att titta på som den "nästan"-DVD-kvalitet som de visar via marknätet och inspelat på hårddisk eller för den skull analog TV inspelat på SVHS-band. 384x288 i windows media-format är knappt jämförbart med VHS enligt min mening sad.gif SVT sänder "högupplöst" via nätet också, jag vet inte vilken upplösning som avses men de verkar främst satsa på att visa dramaprogram som Andra Avenyn.
Snöflinga
Har nyss tittat på reprisen. Intressant, hade inte en aaaning om gruppen innan, konstigt egentligen eftersom det var en mycket radikal grupp för sin tid på alla sätt och vis ... Lite roligt att det på godset enbart anställdes kvinliga arbetare till utesysslorna medan serveringspersonal etc inne var män wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon