Åsa E
Hej hej! Jag var så dum så jag lyckades lägga detta inlägg i fel avdelning, fastän jag borde veta bättre. Nu låtsas vi inte om det whist.gif och Maria S som var snäll och svarade på andra stället ska ha tack!

Jag har blivit förälskad i den gulbladiga robinian 'Frisia'. Den är så fantastiskt vacker!
Vanlig robinia vet jag att man kan odla i zon 2. Fram till för någon månad sedan fanns det en stor underbar robinia i området där jag bor, men en dag när jag kom hem var den fälld. Hemska människor som kan göra något sådant, nu är det bara stenplattor på deras tomt.

Men i alla fall, jag har läst om den gula 'Frisia' att den bara ska gå i zon 1. Finns det någon här som har den eller som vet mer om den i största allmänhet?
Om jag nu skulle få för mig att plantera den ändå, kan jag göra det nu? För nu kan man köpa den med 50% rabatt, och det vore ju synd att låta bli...
MariaS
Fortsätter väl här då. Handla på du. 50% får man ju inte varje dag tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
köp den och plantera den . klart
Åsa E
Tack!
Jag är övertygad. laugh.gif
Anette på Boäng
Tycker du skall testa men var beredd på att den kanske inte klarar sig. Min dog här i zon2.
Du kanske kan ha den mer skyddat och sätta ut den till våren så den åtminstone har en säsong på sig att rota sig?
Åsa E
Anette - Jag såg att du har svarat på båda ställena, ursäkta att jag har rört till det för alla.

Mer skyddat, menar du inomhus då? Jag har ett garage som är mörkt och ca 10 grader på vintern. Kan det vara bättre än att ha den ute? Extraljus behövs väl inte för lövfällande växter?

Jag undrar förresten vad det i så fall är som får växterna att vakna på våren om man har dem i mörker? Är de "programmerade" till att vakna an viss tid?
Alexander-VG-zon3
nej du kan inte ha den inne om vintern . den ska utsättas för frost . den är härdig till -28c och kommer inte dö av kyla i zon 2 . dör den är det inte kylans fel .

CITAT (Åsa E @ 19-10-2007, 09:34) *
Jag undrar förresten vad det i så fall är som får växterna att vakna på våren om man har dem i mörker? Är de "programmerade" till att vakna an viss tid?


beror på vilken växt , en del vaknar av ljuset en del vaknar av en viss tempertur blir vår . men även ärfliga faktorer styr det
Åsa E
Jag tar nog en tur till plantskolan i morgon och ser om robinian finns kvar, i dag hinner jag inte.
Jag tänkte sätta den på en solig och mullrik plats, så det ska väl passa. Blåsigt är det överallt på tomten, så det går inte att undvika.

Det kan ju även finnas annat intressant att köpa, nu när det är 50%.
Om jag får tag i några fynd så berättar jag det här sedan. smile.gif
Åsa E
Det blev en 'Frisia' inköpt i lördags och den är så fin! Halva priset på 395 kr, det är nästan gratis. Den är stor också, ungefär 2.5 m hög. Hoppas hoppas hoppas nu att den överlever!
När jag ändå var ute och fyndade så köpe jag tre barrväxter också: En ljusgrön cypress, en krypande ceder och en liten kuddformad gran. Men nu ska jag inte köpa mer växter i år, lovar jag mig själv.
MariaS
CITAT (Åsa E @ 22-10-2007, 09:27) *
Det blev en 'Frisia' inköpt i lördags och den är så fin! Halva priset på 395 kr, det är nästan gratis. Den är stor också, ungefär 2.5 m hög. Hoppas hoppas hoppas nu att den överlever!
När jag ändå var ute och fyndade så köpe jag tre barrväxter också: En ljusgrön cypress, en krypande ceder och en liten kuddformad gran. Men nu ska jag inte köpa mer växter i år, lovar jag mig själv.

Det löftet har jag också gett mig själv, whistling.gif men sen var det ju det där med utförsäljning, whist.gif odlas sista chansen på lökar, crying.gif några taskiga inlägg på jättetjusiga växter man bara måste ha blink.gif ja så står man där med ett gäng plantor till som måste ner i jorden innan tjälen går i backen blush.gif
Big Gardener
CITAT (Åsa E @ 19-10-2007, 09:34) *
Jag undrar förresten vad det i så fall är som får växterna att vakna på våren om man har dem i mörker? Är de "programmerade" till att vakna an viss tid?


Det är olika, men det största antalet styrs av temperaturen. I och med att alla växter som går in i en knoppvila inte har några ljusreceptorer i form av blad styrs knoppsprickningen nästan uteslutande av temperatur. Oftast handlar det om ett tröskelvärde på 5 grader celsius. När väl knoppsprickningen har börjat och bladen börjar ta upp ljus har ljuset en större betydelse för den fortsatta utvecklingen och tillväxten. Exempel på växter med mycket stark koppling mellan temperaturen och knoppsprickningen är några av våra vanliga skogsträd t.ex. björk, al, ek, bok m.fl.

Många har också knoppsprickningen kopplat till en inre biologisk klocka som i vissa fall är starkare än andra. Prunus avium, vanligt fågelbär, är exempel på en växt med mycket stark biologisk klocka vad gäller knoppsprickningen. Du kan kylförvara den i frysgrader, men ändå börjar den blomma på våren utan någon temperaturförändring.
Åsa E
Intressant det här. smile.gif
Då tolkar jag det som att om man vinterförvarar känsliga växter i en temperatur som är över tröskelvärdet, så vill de behålla sina blad och då får man tillföra extra ljus.

Det leder till en rent praktisk fråga: Jag har köpt en frilandshibiskus som jag tänkte förvara inne första vintern för att dess plats ute inte är färdig. Och så tror jag att den överlever bättre dessutom. Nu står den ute och den har snart fällt alla sina blad. Vinterförvaringsplatsen håller cirka 10 grader. Bör jag då ställa den under ljus, eftersom det kanske är så varmt så att den vill bilda nya blad?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa E @ 23-10-2007, 15:59) *
Intressant det här. smile.gif
Då tolkar jag det som att om man vinterförvarar känsliga växter i en temperatur som är över tröskelvärdet, så vill de behålla sina blad och då får man tillföra extra ljus.

Det leder till en rent praktisk fråga: Jag har köpt en frilandshibiskus som jag tänkte förvara inne första vintern för att dess plats ute inte är färdig. Och så tror jag att den överlever bättre dessutom. Nu står den ute och den har snart fällt alla sina blad. Vinterförvaringsplatsen håller cirka 10 grader. Bör jag då ställa den under ljus, eftersom det kanske är så varmt så att den vill bilda nya blad?


varför ha din frilands hibiskusen inne ?

ha den ute så länge i kruka , tills platsen är klar eller gräv ner den i jorden med krukan om tillfälligt . den klara minst ner till -10c även om den står i en kruka . plus måste den ha frost ner till -6c som varmast på vintern . för att må som bäst och somna in ordentligt . +10c är för varmt för den att ha en hel vinter . alt är att ha den ute och sätt den i söderläge och vira in den i grön vinter väv och ha den ute hela vintern . till våren grönskar den igen . plus dom blad den bildar inne är känsliga så kommer det en vår frost natt ryker bladen .
Åsa E
Ha ha, jag visste att du skulle svara att jag ska ha den ute! giggle.gif
Men jag är lite fegare än du när det gäller att ha exotiska växter ute.
Om bladen den bildar inne är extra känsliga så är det ju inte så bra. Det är ju tänkbart att gräva ner den tillfälligt i trädgårdslandet över vintern, med eller utan kruka. Bättre utan kruka kanske, så det inte blir för blött. Och med lite väv dessutom så blir det säkert jättebra. Kan man köpa sådan väv på de stora kedjorna typ Plantagen och Blomsterlandet?

Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa E @ 23-10-2007, 16:19) *
Ha ha, jag visste att du skulle svara att jag ska ha den ute! giggle.gif
Men jag är lite fegare än du när det gäller att ha exotiska växter ute.
Om bladen den bildar inne är extra känsliga så är det ju inte så bra. Det är ju tänkbart att gräva ner den tillfälligt i trädgårdslandet över vintern, med eller utan kruka. Bättre utan kruka kanske, så det inte blir för blött. Och med lite väv dessutom så blir det säkert jättebra. Kan man köpa sådan väv på de stora kedjorna typ Plantagen och Blomsterlandet?


tvärt om krukan gör det torrare . tycker du ska gräva ner den tillfälligt ,, det är ute den ska vara ( den tål ju -28c )

Plantagen och Blomsterlandet landet säljer inte grön vinteräv . men ska du gräva ner den i marken behövs inget skydd , skydda den bara om krukan står ovan mark .
Big Gardener
Du måste inte ha den ute, men du bör inte vinterförvara den i så varmt som 10 grader. Att dessutom ha den ljust är inte heller bra eftersom den då kan fortsätta växa. Avmognaden styrs av dagslängden och ger du plantan ljus tror den att det fortfarande är sommar.

En plantskolekyl där man vinterförvarar växter brukar hålla en temperatur på runt 0 grader och det är för de flesta växter en ypperlig temperatur. Sen bör luftfuktigheten inte vara för låg heller. Det kan absolut vara tänkbart att gräva ned krukan i marken tillfälligt, men bäst är naturligtvis om rötterna får bra utrymme direkt. Satsa på att plantera den redan i höst, det tror jag du kan vinna på förutsatt att den är ordentligt avmognad och alla blad har fallit av. Vinter- och frosthärdighet är inget absolut, så det där med -28 grader får Linus stå för.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 23-10-2007, 22:33) *
Du måste inte ha den ute, men du bör inte vinterförvara den i så varmt som 10 grader. Att dessutom ha den ljust är inte heller bra eftersom den då kan fortsätta växa. Avmognaden styrs av dagslängden och ger du plantan ljus tror den att det fortfarande är sommar.

En plantskolekyl där man vinterförvarar växter brukar hålla en temperatur på runt 0 grader och det är för de flesta växter en ypperlig temperatur. Sen bör luftfuktigheten inte vara för låg heller. Det kan absolut vara tänkbart att gräva ned krukan i marken tillfälligt, men bäst är naturligtvis om rötterna får bra utrymme direkt. Satsa på att plantera den redan i höst, det tror jag du kan vinna på förutsatt att den är ordentligt avmognad och alla blad har fallit av. Vinter- och frosthärdighet är inget absolut, så det där med -28 grader får Linus stå för.


jodå visst tål den runt -28c , zon 4 inga problem för den i skyddat läge . problemet är att den bara hinner blomma i zon 1-2 . och barmark lika så dåligt för den är om kylan kommer som en chock för den har haft dom som skadas vid lätt frost på topparna då den va i full aktivitet tummenupp.gif men är den förberedd så inga problem
Åsa E
Tack för alla svar, jag tror att jag har blivit lite klokare. smile.gif
Tyvärr kan jag inte plantera hibiskusen på dess slutgiltiga plats, för där ska byggas en altan till våren och alla växter måste planteras först när altanen är färdig. Annars blir de garanterat nedtrampade under bygget!
Så det blir en tillfällig plats i landet, jag förstår nu att garaget är för varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon