Full version: Frösådd clematis
Killensomvillhagrönafingrar
Sitter och går igenom en massa länkar ang clematis.

Har nu förstått att de flesta behöver en kylperiod innan de gror.
Dessutom är det bra att blötlägga dem ett dygn och sandpappra dem.
Plantjord och lagom fuktigt.

Slö och snål som jag är funderar jag då på om man inte borde kunna förberedda marken ok, sedan täcka över med geotextil.
Skära en lagom ruta och sätta några fröer.
Täcka med täckbark runt om jorden behåller sin fuktighet.

Kan detta lyckas?
Har nämligen hittat en massa fröer på tradera som låter intressanta för att inte säga billiga.
Ok jag inser att grobarheten kommer minska rejält men samtidigt har jag plats för rejält många såplatser och det känns som om arbetsbördan blir alldelles lagom.

Efter en 2 år borde man kunna gräva upp dem och flytta dem till ett mer framträdande ställe
Tosan
Det är väl bara att testa smile.gif
Själv har jag lite för kalla vintrar för att jag ska tro på frilandssådd, men jag har faktiskt petat ner 2 frön ute. Resten stoppade jag i en påse tillsammans med vermiculite och kokt kallt vatten. In i kylskåpet för 4-7 månaders kallstratifiering.
Du som har milda vintrar kan nog kanske lyckas även ute.
Eva 33c
Ute sådd fungerar nog jättebra för fröernas del. Mina alpklematis självsår sig överallt, helst i gruset...
Den största risken brukar vara att man glömmer bort var man sådde sina fröer någonstans, eller att ogräset invaderar den frösådda ytan. Och hur svårt är det inte att skilja den önskade grodden från de oönskade. Dessutom brukar ogräsen både gro och växa fortare än de "ädla" sorterna.
Men kan du preparera marken med ogräsfri jord som du dessutom täcker med någon väv så inte nya fröer etablerar sig så slipper du ju detta.
Vinterkylan är inga problem för fröerna. Jag bor i zon 5 och har fröer ute under vintern. Men jag sår mina i krukor. Oftast först i januari, då inköpen ur de nya katalogerna börjar. Men även lite på hösten, egna fröer som helst ska sås färska som rosenpionen och lunddockan. En del fröer står i sina krukor 2 vintrar innan de gror också...
Men det är klart värt ett försök, lycka till! (Och berätta för oss hur det gick sen rolleyes.gif )
Killensomvillhagrönafingrar
Toppen då får det bli att dammsuga Tradera flirting.gif

Någon annanstans man bör leta tro?
Kanske något fröbytarforum? Har två skottkärror fulla med Dahlia knölar som borde funka som bytesobjekt. Alla dessa stod i en av mina pallkragar och man kan väl utan att överdriva säga att det är lite väl fullt naughty.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle aldrig så dom direkt. Så dom i krukan för då vet du var du har dom, inte heller rensar du bort dom.

Har sått en ehl del klematisar unter åren. Har nu 3 av dom här på balkongen och i en kruka är en del småplantor.

Jag har ju sått det mesta jag hade i trädgården, men allt i krukor och sedan planterat ut.

Om mina små fröplantor överlever vintern i krukan, kan jag ju plantera några till dig. Men då får du höra av dig till mig, för mitt minne är visserligen bra, men kort

Elisabeth
kerstin z5-6
Inte jag heller ..krukosdla:) Ställa ut kan du om du vill ...
pusillus
Du har ett PM rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon