buffy
Finns det någon möjlighet att övervintra kapkrusbär utomhus el på balkong i zon 1? Förra året stod krukan i ett ouppvärmt uterum, men det har jag ej tilgång til längre. Nu är växten så välutvecklad och står i en så stor kruka att jag omöjligt kan ha den i köket.
Tosan
Tveksamt, möjligen om du kan få den väldigt skyddat, kanske ha en frostvakt som hjälper till lite.
EvaMJ
Hade ingen aning om att de går att övervintra. Blir det mer frukter när de blir äldre? Jag har försökt nu i flera år och får jättestora plantor med bara några frukter som sällan hinner mogna. Inte ens i växthuset har jag lyckats. Bestämde mig just för att nu var det sista gången. Men kan de övervintra så kommer saken i ett annat läge. Kan man klippa ner den så den blir hanterligare?
Eva i Västerås
EvaMJ
Om frukterna inte hinner mogna ens i växthus, så är det kapkrusbär du har.
Prova med Gyllenbär istället.
Runåbergs har frön.
Den har jag fått massor av frukter på, utomhus på en varm terrass.
Plantan är mindre och lätthanterligare också.
Däremot vet jag inte hur den går att övervintra.
buffy
Det är gyllenbär jag har. Övervintrade två frösådda planter i köket förra året, den ena har stått i kallväxthus i sommar och den andra i kruka utomhus. Särskilt den i växthuset har givit god skörd i år, och det ända sedan juni. Förra året, när de var nysådda, hann frukterna inte mogna innan det blev för kallt. Jag klippte ned dem rätt ordentligt men inte helt, inför flytten in i köket, där de växte upp igen och utgjorde ett ljusgrönt och vackert insynsskydd hela vintern, tills de fick gå ut igen i april (varm vår i år, ju).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon