Full version: vattna Magnolia
Lisaloppan
Hej!
När jag köpte och planterade en Magnolia i augusti fick jag rådet att vattna trädet med ca 15-20 liter/vecka om det inte regnade 30mm. Jag har följt regnet och vattnat noga. Men hur länge ska jag hålla på med detta, när gör jag "vinteruppehåll"? Annars tänkte jag lägga lövkompost på jorden och täcka med granris kanske så inte allt blåser bort. Kanske kan jag även lägga lövkompost under Ligusterhäcken? Någon som vet? Tacksam för svar
MariaS
Har magnolian börjat få gula blad eller tappa dem, kan du sluta vattna. Då fyller inte vattningen ngn funktion längre.
Anna NV Uppsala
jag frågade ungefär samma fråga på AoTs forum för en tid sedan, och det blev lite diskussion. Många menade att man nog kunde hålla på och vattna ett bra tag, men sen kom synpunkten att i min lite kallare zon (snäll zon 4) så skulle man kanske inte uppmuntra magnoliorna att växa alltför länge in på hösten. Så jag vattnar inte mina nu.
Lisaloppan
Tack för svar. Den har börjat bli gul och även tappat några blad så då slutar jag vattna nu. När ska man börja vattna i vår sedan?
Lotta i Gbg
Fast Anna, nu har det ju gått minst en månad sedan du frågade:-) Jag tror att det är viktigt att vattna 1. När trädet är nyplanterat, som de här varit. 2. När det varit mycket torrt. Med lövfällande så kan man ju sluta vattna när de börjar gå i vila, och det verkar ju som om det börjar bli dags nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon