Magdis
Nästa vecka ska de börja ha skridskoträning med dotterns klass fick vi veta på månadsbladet denna månad. Dottern har aldrig stått på ett par skridskor o vi har naturligtvis inte skaffat några heller. Det finns inte möjligen någon här som har ett par gamla oanvända skridskor i storlek 28-29? Det blir till att leta i panik nu. fear.gif
Wilmer
Jag tänker närmast, fear.gif Jag ska ju gräva upp potatis i morgon, det är inte vinter än?!

Förstår om du inte hunnit köpa skridskor till barnen liksom, finns det ens i affärerna än?

Wilma
Magdis
CITAT (Wilmer @ 03-10-2007, 23:08) *
Jag tänker närmast, fear.gif Jag ska ju gräva upp potatis i morgon, det är inte vinter än?!

Förstår om du inte hunnit köpa skridskor till barnen liksom, finns det ens i affärerna än?

Wilma

Jag vet inte om det finns i affärerna ännu, det enda jag vet är att det inte finns mycket att välja på i den här stan när det gäller såna saker. Kanske måste dra till en större stad, men i så fall brinner det ju verkligen i knutarna.
Antagligen är dottern den enda i klassen som aldrig åkt skridskor o jag kan verkligen tänka mig hur mycket grin och gnäll det kommer att bli. sad.gif Som när de åkte skidor på dagis, hon ramlade hela tiden och grinade varje gång trots att hon föll mjukt. Hon är liksom inte av den tuffare sorten. sad.gif
Tesa
Ofta kan det finnas skridskor att låna i ishallen...om det krisar..
Men glöm inte hjälm!! Viktigare än skridskor... slap.gif
anna_rispan
Hoppas att det ordnar sig och att hon är lite mer sugen på att åka skridskor nu så det går bra.
titti49zon6
Har du kollat i sportaffärerna, det spelas ju mycket hockey här uppe och varje ort har ju någon som säljer skridskor
Köp inte konståkningsskridsakor utan vanliga, dom är lättare att lära sig åka på, ett annat alt. är Blocket, nu börjar dom sälja skridskor där....många barn som vuxit ur förra årets skridskor
Netha
Numera.. och också förr... förväntas att alla barn är intresserade av och kan utöva olika sporter.
Alla elever förväntas inneha skidutrustning och skridskor... åtminstone här i norr.
Våra barn har gillat skidåkning men de fick också skridskor... vi förstod att det gäller att vi själv är aktiva och ser till att barnen inte hamnar utanför.
Vi var med dem på skridskobanan vid skolan så de fick träna.... så gjorde nog de flesta som hade döttrar... pojkarna gillar ju oftast
skridskoåkning så deras föräldrar behövde inte anstränga sig så värst mycket.

Beg skridskor kan man hitta i lokala annonsblad el butiker typ Myrorna och liknande... vi gav bort alla våra till asylsökande.

pitea.cc
estet
Finns en annons på Blocket, norrbotten, luleå, men det är ju inga tjejskrillor. Storlek 29.

[attachment=8061:7958305761.jpg]
Pirum
CITAT (Netha @ 04-10-2007, 23:09) *
Numera.. och också förr... förväntas att alla barn är intresserade av och kan utöva olika sporter.
Alla elever förväntas inneha skidutrustning och skridskor... åtminstone här i norr.

Ja, så var det för mig här på västkusten på 80-talet. "Alla" hade skidor och skridskor. Sen försvann vintrarna, nu är det nästan ingen som har skridskor eller längdskidor.
Magdis
På tradera har jag kollat lite nu. Imorrn ska maken ut och reka i sportaffärerna.
Som Netha skrev, här förväntas att alla ska vara sportintresserade och fullt utrustade redan från födseln nästan. När jag var liten (i Roslagen) så började vi inte med skidor och skridskor så här tidigt.
Gudrun i Göteborg
Blir änna litta arg, jag. Varför tvingar skolan föräldrar o barn att handla saker som de kanske inte vill ha? OK för att pröva, men inte skall någon förälder känna "måste-press" och störta ut i stan för att hitta något skolan bestämt?

Har aldrig kunnat åka skridskor, men klarat mig ändå. Men så bor jag ju i Göteborg, förstås.
Pirum
Ja, ingår det i skolan bör det vara gratis - dvs, skolan bör låna ut skridskor om det är schemalagt skridskoundervisning.

För övrigt tycker jag att det ska vara snö varje vinter och att alla barn bör ha skidor och skridskor smile.gif
titti49zon6
Håller med Pirum om att skolan skall/bör tillhandahålla utrustning om dom kräver att barnen skall åka skidor eller skridskor
har köpt utrustning åt mina barn men det är ju inte alla som har råd att köpa så dyr utrustning åt sina barn och sen visar det sig att dom inte är intresserade eller kanske inte kan lära sig åka
Att lära sig åka skridskor är inte så lätt om inte intresset finns, har en son som nästan var Hockeyproffs medans den yngste inte kunde lära sig trots att vi i stort sett bodde i ishallen
Ett pat skridskor kostar från 500:- och uppåt, begagnade bättre kanske 200:- men det kan ju vara mycket för den som lever på marginalen
Själv har jag gillat både skridsko och skidåkning och snö har vi gott om
netaave
Köp inga konståkning utan en skridsko med hård känga och "slalompjäxstängning" finns i vitt och svart och kostar runt 300 på intersport, dom kan lillkillen också använda senare.
Det är bra skridskor som ger ordentligt stöd runt vristen. Som dagisfröken har jag ju sett och knutit ett antal skridskor genom åren, och denna modell är absolut bäst och knäppningen håller till bra runt benet.
Jag tycker du ska vara glad åt att dom börjar med dessa aktiviteter så tidigt, det kommer att återkomma varje år till dom börjar gymnasiet.
Magdis
Helt otrolig tur, maken var på Kupan idag (secondhand) och hittade ett par små skridskor för 30 spänn! biggrin.gif Fantastiskt smidig knäppning är det på dem också, ett band med ett spänne som man knäpper hur lätt som helst....inga oändliga snören som ska lindas runt hyskor. Hon kommer kunna ta på sig dem själv. De lär ju duga till de 6 gånger de ska åka med skolan åtminstone, i vilket fall som helst skulle de ju inte passa nästa säsong ändå.
anna_rispan
CITAT (Magdis @ 05-10-2007, 15:57) *
Helt otrolig tur, maken var på Kupan idag (secondhand) och hittade ett par små skridskor för 30 spänn! biggrin.gif Fantastiskt smidig knäppning är det på dem också, ett band med ett spänne som man knäpper hur lätt som helst....inga oändliga snören som ska lindas runt hyskor. Hon kommer kunna ta på sig dem själv. De lär ju duga till de 6 gånger de ska åka med skolan åtminstone, i vilket fall som helst skulle de ju inte passa nästa säsong ändå.

Perfekt ju!! Måste vara sån där slalompjäxknäppning som netaave pratar om också. barnet glad lärarna glada!
netaave
CITAT (Magdis @ 05-10-2007, 15:57) *
Helt otrolig tur, maken var på Kupan idag (secondhand) och hittade ett par små skridskor för 30 spänn! biggrin.gif Fantastiskt smidig knäppning är det på dem också, ett band med ett spänne som man knäpper hur lätt som helst....inga oändliga snören som ska lindas runt hyskor. Hon kommer kunna ta på sig dem själv. De lär ju duga till de 6 gånger de ska åka med skolan åtminstone, i vilket fall som helst skulle de ju inte passa nästa säsong ändå.


Tror också det är sådana jag menar. Dom är otroligt smidiga.
Som förälder och förskolärare kan jag bara gratulera samtidigt som jag vill uppmana alla att alltid skicka urvuxna skridskor vidare om man inte har syskon som ska ärva.
Om dom "bara" åker med skolan duger begagnat mer än väl.
Skridskoåkning är annars en härlig grej att göra med hela familjen en solig vinterdag med solen i ansiktet, apelsinklyftor i burk och varm choklad i termosen. tummenupp.gif
anna_rispan
CITAT (netaave @ 05-10-2007, 16:27) *
Tror också det är sådana jag menar. Dom är otroligt smidiga.
Som förälder och förskolärare kan jag bara gratulera samtidigt som jag vill uppmana alla att alltid skicka urvuxna skridskor vidare om man inte har syskon som ska ärva.
Om dom "bara" åker med skolan duger begagnat mer än väl.
Skridskoåkning är annars en härlig grej att göra med hela familjen en solig vinterdag med solen i ansiktet, apelsinklyftor i burk och varm choklad i termosen. tummenupp.gif

Åh! Nu började jag nästan längta efter vinterkyla och snö o is! Hoppas att det sår till i år och blir lite rejäl vinter.
*Stintan*
Vilken tur Magdis att ni hittade ett par skridskor till dottern. Köp ett par skidor till julklapp också så har hon full sysselsättning hela vintern fniss. Faktiskt tror jag det är bara bra att ungarna får testa även om man som förälder inte är så road. Självskaffade jag både skridskor och skidor första gången när mina ungar va i 5-årsåldern och det tror faktiskt att dom är tacksamma för idag när dom är vuxna.
Magdis
Skidor fick hon förra julen och de funkar bra detta år också. Man kan nämligen ha sina vanliga stövlar till dem och det är bara att ändra bindningarna till de nya stövlarna vi lär få köpa till vintern. Jag har själv varken skridskor eller skidor men har verkligen tänkt skaffa det nu. Vi har en skidpulka också som lilleman kan åka i i vinter. Nästa år lär han få ärva syrrans första små skidor, 2 år gammal är det väl dags att börja åka skidor! giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (titti49zon6 @ 05-10-2007, 08:21) *
Håller med Pirum om att skolan skall/bör tillhandahålla utrustning om dom kräver att barnen skall åka skidor eller skridskor
har köpt utrustning åt mina barn men det är ju inte alla som har råd att köpa så dyr utrustning åt sina barn och sen visar det sig att dom inte är intresserade eller kanske inte kan lära sig åka
Att lära sig åka skridskor är inte så lätt om inte intresset finns, har en son som nästan var Hockeyproffs medans den yngste inte kunde lära sig trots att vi i stort sett bodde i ishallen
Ett pat skridskor kostar från 500:- och uppåt, begagnade bättre kanske 200:- men det kan ju vara mycket för den som lever på marginalen
Själv har jag gillat både skridsko och skidåkning och snö har vi gott om



Det hade ju varit ett drömsamhälle ifall skolan håller med all utrustning, men verkligheten är att ifall föräldrar kräver detta stryks ofta alla dessa aktiviteter från skolan, för få skolor har råd att hålla med denna typ av utrustning. Jag jobbar på en skola och vi har inte ens råd med böcker till eleverna, vi har målet att elevernas föräldrar inte ska behöva betala något (och våra elever kommer till stor del från lägre samhällskiktet) så våra elever åker aldrig skridskor, skidor, cyklar el. dyl. på friluftsdagarna för vi kan inte erbjuda utrustning, tråkigt men detta är verkligheten.
Magdis
Ja jag tror ju som dig Åsa att det aldrig skulle bli några såna aktiviteter om skolan måste hålla med utrustning. Det kan ju aldrig vara möjligt för en skola att se till att det finns skridskor i rätt storlek till varje elev. Nä, det är nog så att föräldrarna måste ansvara för det...det ingår ju så att säga i paketet när man skaffar barn. Nu hade vi ju en ryslig tur som hittade så billiga skridskor och efter att lilleman använt dem en säsong när det blir dags så ska jag gladeligen skänka dem vidare åt nån annan.
titti49zon6
Förstår att skolan inte har råd att hålla med utrustning men......det innebär också att en del barn blir mobbade pg.a att föräldrarna inte har råd att köpa utrustning.
Jag vet inte om man när man skaffar barn tänker på att man skall utrusta barnen från förskoleåldern och till gymnasiet med hockey/skridsko, skidor, slalom m.m utrustning för att dom ska ut en eller ett par gånger per säsong, det blir flera tusen per år
och dom växer ju både på längd och bredd dom små så ny utrustning krävs minst vartannat år
Det är synd för att idrotten ger så mycket tillbaka
Kanske man ska börja skänka utrustningen till skolan så att alla kan vara med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon