PetraVictoria
Jag behöver hjälp med att välja träd till vår helt tomma trädgård. I den delen av trädgården vill vi bara ha ett träd, därför känns det viktigt att det blir riktigt bra. Trädets ”siluett” känns viktigare än ev blomning, bladfärg, etc. Det jag är ute efter är nämligen ett träd som växer lite som i ”våningar” typ en akacia. Det ska ge lite exotiskt intryck utan att nödvändigtvis vara det.

Önskvärt är att trädet inte blir högre än 7-8 meter. Lägre är OK men det ska fortfarande ge lite ”solitärt” intryck och inte se ut som en uppstammad buske. Skuggan ska inte bli för kompakt, vilket så klart blir viktigare ju högre trädet blir.

Jag bor i zon 1 men har ett antal ”försvårande” omständigheter. Läget är blåsigt (dock ej strandnära) så som det blir i ett nybyggt villaområde i sydvästra Skåne… Jorden är lerig och jag misstänker att dräneringen kunde ha varit bättre. Trädet kommer dock att placeras i söderläge med full sol större delen av dagen.

Träd jag redan funderat över är Korstörne som jag tror inte tål blåsten och Robinia som jag är rädd blir alltför stort.

Någon med bättre idéer?

Tesa
Oxel kanske... Tål vind och blommar vackert, blir inte så högt..jag har det i ett riktigt blött läge där det står vatten hela vintern..
MariaS
Annars kan jag föreslå valnöt, tulpanträd, magnolia som ger ett lite sparbankseksutseende.
MB1965
Titta efter en rhys typhina kanske alltså en rönnsumak? Inte ett träd i våningar men en annorlunda look.
kerstin z5-6
Jag skulle def välja Korstörne om jag hade zonen -blåst eller inte - gärna sorten Sunburst':) eller Ambraträd, Liquidambar styraciflua
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon