Sailor Pluto
Vad brukar ni pyssla med smile.gif ? Känns som att det behövs lite tips nu när det kommer några "inne-månader" då det inte finns så mycket att göra utomhus. Har inte hittat någon riktigt bra pysselsida på internet, så en sån länk skulle sitta fint wub.gif .

Själv gillar jag att:

*Sticka! Har en Ica-kasse med halsdukar som är stickade med bara räta maskor (det går så mycket fortare att bli klar då).
*Måla på saker, t.ex. krukor, korgar och fotoramar. Ska snart börja måla på stenar, det ser rätt snyggt ut!
*Sy gosedjur. Ja, faktiskt blush.gif . Har ju absolut ingen användning av dem, men dom blir så söta! Och man kan aldrig få för många mönster till gosedjur heller...
*Klippa och klistra. Gör det inte så mycket, eftersom limtuben alltid är försvunnen duh.gif .
*Baka! Gör det lite för ofta, men vet inte om det räknas som pyssel?

Det är bara att fortsätta fylla på naughty.gif smile.gif !
Elisabeth P
Korttillverkning och pärla halsband mm är roliga sysselsättningar, om det sen är pyssel? Tja, det är upp till var och en att bedömma
Sailor Pluto
I skolan kallades det iaf pyssel, och det hänger kvar giggle.gif . Alla definierar det väl olika, för mej är det att man skapar något fint litet föremål själv under de kalla månaderna speciellt, och det brukar ge en mysig stämning.
Tosan
Emellanåt får jag ryck när jag målar (läs färglägger) allt som kommer i min väg-krukor, möbler, hyllor, fågelholkar...
Pussel började jag med i vintras när jag blev sjukskriven och inte dög nånting till.
Å i vinter får jag börja så tidigt, tack vare lysrören, och tills dess får jag titta till mina frön i kylskåpet, övervintrade plantor, och sticklingar biggrin.gif
Fenja
Jag är mycket på Betapet även om det är lite i svåraste laget när man har dyslexi... men man lär sig en massa!!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Alba
Jag har sett något som är helt nytt för mig ........man kan väl inte hänga med i allt. naughty.gif
......Digital Scrapping.

Jag har bara läst på nätet och kan inget själv. Kanske någon gång .........man vet aldrig.
Magdis
Jag målar tavlor med oljefärger (fast nu har jag lagt av mig ordentligt), gör "konstverk" av glasgrejer med lite glasfärg, pärlor o stenar, lägger glasmosaik på krukor, piedestaler, brickor, grytunderlägg m.m.
Eva-Helene
Pärlbroderi, virka, konststickning, sticka sockar, korgmålning är vad jag pysslar med, ska börja med decoupage (så fort det stickade överkastet är klart).
Floppy
Jag broderar och stickar och läser böcker...
...har ett jätte pillrigt broderi som jag har hållt på med i 2 år till och från...ska se om det finns nån bild på nätet på den annars kan jag scanna in en bild i morgon...
Hittade den på nätet...men bara en liten bild...storleken på broderiet är 30x36 cm
[attachment=7875:44_3911.jpg]
...jag har precis stickat färdigt en lång kofta och ska snart sy ihop den...och den har jag hållt på med i 2½ år till och från den med...
...böckerna jag läser är 'Sagan om Isfolket' är på bok nr 42...så snart är jag klar med dem...har läst till och från i ca 4 år...

Så det var lite om det jag pysslar med...förutom allt odlande då förstås...
tiagirl
CITAT (Alba @ 30-09-2007, 21:20) *
Jag har sett något som är helt nytt för mig ........man kan väl inte hänga med i allt. naughty.gif
......Digital Scrapping.

Jag har bara läst på nätet och kan inget själv. Kanske någon gång .........man vet aldrig.


Jag använder antingen Scrapbook Factory Deluxe eller så trixar jag i photshop.
Brukar vara ett snällt barnbarn och skriva brev till mormor mellan varven, har alltid skrivit enkelt rätt upp och ner i word och klistrat in lite aktuella digitalkort. Men nu gör jag mina brev till mormor just i SFD, använder då deras färdiga layouter men det går att göra helt egna efter tycke och design.
Jag kan tala om att mormor är helt överlycklig öht över mina brev men när jag gör dom så här är hon nästan tårögd när hon ringer upp och ska prata om vad jag skriver och då tacka!
Dom kan se ut så här ungefär: ScrapBrev

Annars scrappar jag ju mycket för hand. Så det är mitt pysseltips faktiskt!!!!
Baka är nog att pyssla! Det måste jag hålla med!!! flirting.gif
Rensa fröer...*suck*
Om man nu inte vill scrappa "på riktigt" kan man gå igenom alla gamla trädgårdstidningar(eller andra tidningstips)och klistra in på fina papper och sortera i pärmar. Sen kanske man klarar av att slänga alla hundratals gamla tidningar...det har jag gjort och det kändes skönt att rensa faktiskt... biggrin.gif Fast jag slängde dom inte så mkt...jag gav dom till mamma! giggle.gif


åsali
Jag pysslar med lite av varje. Är periodare med det mesta.
- Gör egna kort (gratulationskort, julkort osv)
- Scrappar ibland
- Gör egna smycken
- Stickar, virkar och krokar
tiagirl
CITAT (åsali @ 04-11-2007, 11:50) *
- Stickar, virkar och krokar


Krokar???
åsali
CITAT (tiagirl @ 04-11-2007, 10:59) *
Krokar???


Det är ett gammalt hantverk. Kallas även för tunisisk virkning.
Här kan du se grunderna i krokning: http://www.slojdmagasinet.nu/tekniker_krokning_enkel.htm

I min blogg http://www.pysslamera.se/blogg finns det en bild på en krokad grytlapp jag har gjort.
Marina i Hällekis
Jag gör blomstergrupper av olika slag, tycker det är kul att använda trädgården året runt.

[attachment=9134:Adventsljustake.JPG
[attachment=9135:Oct11172.JPG]
anna_rispan
CITAT (åsali @ 04-11-2007, 11:56) *
Det är ett gammalt hantverk. Kallas även för tunisisk virkning.
Här kan du se grunderna i krokning: http://www.slojdmagasinet.nu/tekniker_krokning_enkel.htm

I min blogg http://www.pysslamera.se/blogg finns det en bild på en krokad grytlapp jag har gjort.

Vilka fina kort du har gjort. O sjalen i grönt kan du väl använda nu med? Runt halsen till en svart tröja typ. Tjusig var den.

CITAT (Marina i Hällekis @ 04-11-2007, 12:19) *
Jag gör blomstergrupper av olika slag, tycker det är kul att använda trädgården året runt.

[attachment=9134:Adventsljustake.JPG
[attachment=9135:Oct11172.JPG]

Fina grejer! Så skicklig vill jag med vara. *avis*
Marina i Hällekis
Adventsljustaken är gjord av en muffinsform, jag sätter fast ljusen med vanlig häftmassa och delar två gröna oasisblock i 6 delar, sedan är det bara att dekorera.
Jag brukar stoppa i lite kanelstänger, nejlikor och färsk timjan för doften.

Ser svårare ut än vad det är.
anna_rispan
fiffigt! ska föröska komma i håg det när det närmar sig jul. man borde ju kunna använda diverse formar man kan hitta på loppisar/secondhand också ju. *får massa idéer*
Lillja
Jag stickar o virkar när jag får tid, syr gör jag ibland,
sydde min dotters brudklänning, broderat har jag
väl gjort oxå, det är synd att man inte har nåt tålamod
skulle behöva hålla på jämt ( är avis på dig Eva-Helene
som stickar överkast skulle ge upp på en gång).
MariaS
JAg brukar framför allt sticka japansk stickning. Strumpor och tröjor under hela vintern, gärna i finare garner, så man kan ha tröjan till kjol eller jeans direkt.

Sen håller jag på att märka upp alla växter inomhus och utomhus med skyltar. SAmtidigt försöker jag nu att ta kort på alla växterna i alfabetisk (vetenskaplig) ordning, med upp till fem kort per växt, samt växtbeskrivning/odlingsanvisning. (Kan nog sysselsätta ett par vintrar)

VArje höst är det något som måste renoveras. I år är det köket, med målning, mosaikvägg osv.

Sen kommer februari och alla sådder som ska igång, så då börjar odlingspysslandets nio månader igen.
Mollis
Jag pysslar mycket med att koka olika chutneys, sylt och torkar svamp som jag sen fyller på trevliga burkar och ger bort....annars så konstruerar jag korsord också, om man nu kan kalla det pyssel.......


//Mollis
myskmadra
Jag håller på att förbereda en lapptäckskudde i japansk vikteknik.
Väldigt mycket förberedelser men sedan syr jag varje ruta för hand.
Lagom att pyssla med under vintern.
Anma
Det där med krokning blev jag nyfiken på! Det måste jag testa...

Jag gillar att virka. Just nu håller jag på med en mormorsfilt.

20071018 022.jpg

Floppy
CITAT (myskmadra @ 05-11-2007, 09:46) *
Jag håller på att förbereda en lapptäckskudde i japansk vikteknik.
Väldigt mycket förberedelser men sedan syr jag varje ruta för hand.
Lagom att pyssla med under vintern.

Vart väldigt nyfiken på det här med japansk vikningsteknik...kan du inte berätta vad det är för nått...??? yes.gif
Bettis
Jag pysslar med hundarna och gubben crying.gif blush.gif
rolf i re
Jeg driver med treskjæring/dreiing. Lager litt møbler og leser krim ( og selvfølgelig hagebøker ). Nå skal jeg straks til å så. Er endel frø som skal i jorden denne våren. Jeg forstår ikke helt hva pyssel betyr, men regner med at det har noe med hobby å gjøre. confused.gif naughty.gif
elleave
Jag gör smycken av glaspärlor och äkta pärlor mm.
Målar lite på glas och trägrejjer.
Pysslar lite med mat och bak
Samt datorpyssel (dvs foton och utskrifter mm)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon