Laban
Nu har jag äntligen köpt två stycken magnolior. Jo, jag vet att det inte är bästa årstiden att plantera dessa träd men jag ska ge det ett försök (de var ju såå billiga rolleyes.gif )

Vi har ganska lerig mark. Jag har grävt ett hål som är ca 120cm i diameter och 60-70 cm djupt. Den första att planteras är Susan. Den kommer att stå mycket soligt men ej så vindskyddat (det blåser dock inte så mycket hos oss). Vi bor i zon 3.
Min tanke är att lägga stenar i botten av hålet. Sedan blanda vanlig jord, rhodedenronjord, mull, trädgårdskompost, sand och lite stenar. Men hur mycket av varje? Susan ska enligt vad jag ha läst ha ganska sur jord så hur mycket rhodedenronjord behövs?

Det andra trädet är en stjärnmagnolia. Den ska väl inte ha lika sur jord om jag förstått rätt, men är blandningen enligt ovan ändå bra om man tar lite mindre rhodedenronjord?

Andra tips tas tacksamt emot. Behöver träden vintertäckas? Ska de vattnas rikligt nu innan vintern?
Laban
En till fråga..... Hur breda blir buskarna? Räcker det med 1,5 m till trädgårdsgången?
Jan af Lisö
Frågan är om rhododendronjord är lämplig sent på hösten, den är ju välgödslad och kan försena magnolias avmognande. Jag har läst att det magnolia skall ha är grov, okalkad torv så jag brukar ha sånt som huvudingrediens när jag planterar mina magnolior. Den har fördelen att vara vattenhållande så rötterna inte torkar ut så lätt.

Av samma anledning som jag undviker rh gödsel skulle jag vara restriktiv med trädgårdsgödseln....

Jag brukar (Stockholm, zon 2/3) vintertäcka rötterna på unga magnolior. Dock, varning för möss och sorkar som kan tycka att det är trivsamt att under täckningen tugga på magnolias rötter och bark med fatala konsekvenser.

Stellata kan du säkert plantera 1.5 meter ifrån gången, Susan är jag inte så insatt i.

Sen undrar jag, har dina magnolior rotklumpar med avklippta rötter ?? Jag har problem med den sortens magnolior, de verkar inte trivas....
Laban
Tack för svaret. Nu har jag tyvärr redan planterat min susan. Jag tog lite rhodedenron jord men mest vanlig jord och mull. La även några stora stenar i botten och blandade i lite stenar i storlek ca 4-5 cm i jorden. Har läst att det hjälper tjälen att försvinna fortare och det ska tydligen vara bra för magnoliorna. Blev lite tveksam till trädgårdskomposten så jag hoppade över det. Nu får det gå som det går. Dör den så får jag plantera en ny magnolia nästa år :-) Det stora jobbet med att gräva grop är ju redan gjort i alla fall :-)

Torv - hittar man det i planthandeln? Din rekomendation är alltså att använda mest torv när jag planterar min stjärnmagnolia i helgen.

Mina magnolior ser ut att vara planterade i kruka. Jag såg inga avklippta rötter. Jag har hört att man ska passa sig för den sortens magnolior. Deras rötter ska ju tydligen vara väldigt känsliga och vill hellst inte klippas.

Funderade på det där med vintertäckning. Jag lägger alltså på lite fallna löv runt om, ska jag lägga grankvistar ovanpå det för att få löven att stanna kvar?
Jan af Lisö
Grov okalkad torv finns på 150/200 liters säckar i plantskolorna...

(Jag köpte en hel släppkärra direkt hos jordleverantören (Hummeltorp) för jag hade 8 magnolior att plantera)...

Brukar också ta med stenarna överst, både för att stabilisera kullen samt hjälpa magnolian vakna till våren. Brukar lägga makadam i botten av planteringsgropen som dränetrngslager, men det fylls nog snabbt så jag vet inte hur nyttigt det är.

En av mina magnolior köpte jag som krukodlad, men det fanns bara en lite jordklump i krukan. Just denna hade tagit sig bra (Galaxy, troligen förökad som stickling), men övriga fyra har problem, 2 är kanske döende, 2 tjurar. De med hela rötter tar sig fint.



MB1965
Susan blite å stor, så 1,5 m avstånd tycker jag låter bra. Jag har satt en i ett hörne på min framsida. Rhodhodendronjord + lerjord bör gå bra trots att det är "fel"- Susan är en härdig flicka. Lägg på barrförne ( sån där barrik toppjord från barskog) och täck med ekblad i höst.

Eftersom du har lite gödsel i R. jorden: Om den inte gulnar när den skall kan du vintertäcka den med säckväv eller liknande )

Glöm inte rådjurskydd. Tex hönsät runt plantan i höst.

Om du vill kan du höja upp bädden för den andra magnolian, blir vinterhärdigare så.
Jan af Lisö
MB1965, vad menar du att magnolian blir härdigare om man höjer upp bädden ?? Jag trodde det var mest för att undvika rotrötan vid hög grundvattennivå vår/höst ?? Mina står på 15-20 cm kullar....
Laban
Jag satte susan på en liten kulle och det verkar jag ju gjort rätt :-) Behöver man ha rådjursskydd till en väldigt liten planta, den är inte högre än kanske 40 cm. Bladen hade redan gulnat och börjat trilla av, vet inte om det är negativt för plantan men alla susan såg likadana ut. Däremot är stjärnmagnolian fortfarande mycket blad på, dock börjar de gulna. Tack för alla tips, det blir mer plantering i helgen :-)
MB1965
Laban, harar gillar magnoliabark, rådjur med. Ställ lite hönsnät eller liknande runt plantan i början, så den får en chans att bli stor iställt för har/rådjussnacks.


CITAT (Jan af Lisö @ 28-09-2007, 15:43) *
MB1965, vad menar du att magnolian blir härdigare om man höjer upp bädden ?? Jag trodde det var mest för att undvika rotrötan vid hög grundvattennivå vår/höst ?? Mina står på 15-20 cm kullar....


Jan, ja det stämmer, för nåt år sedan sa min magnolialeverantör till mig att M. blir vinterhärdigare vid upphöjd bädd pga vatten inte blir stående på senhösten och fryser till ett isblock- sen på våren när solen kommer och magnolian "startar" för säsongen kan den inte ta upp vatten ur isblocket- upphöjt hjälper dräneringen och gör att tjälen släpper tidigare? Minns jag fel ?

Mina står i en svag sluttning istället - och så bor jag ju i västkustens lite mildare klimat.
kerstin z5-6
Nej -du minns inte fel -upphöjd bädd är väl en av orsakerna till att jag kan ha Magnolia i z6 ..
upphöjda bäddar är stelfrusna kortare tid

Att bladen gulnar är ett gott tecken -den avmognar bra o klarar vintern bättre -än om den ännu varit grön ..
MB1965
Fast om plantan gulnar och tappar bladen innan den rotat sig på den nya växtplatsen, så är det inte riktigt lika bra som om den hinner stå och sakta rota sig i 4veckor på den nya växtplatsen.

Mina magnolior ha bara enstaka gula/gulbrina blad ännu, men då står dom i gynnsamma lägen i Z1-2.
Jan af Lisö
Mina magnolior skiljer det väldigt mycket på, Sieboldii har tappat bort nästan alla sina blad, 'Galaxy' har blivit av med ungefär hälften och de kvarvarande är gulbruna, några andra har fått "fula" blad som fortfarande hänger kvar. Det tycker jag är bra, det som oroar mig mest är två stycken som har växt mycket i augusti och kanske även i september och har ljusgröna, vackra, stora blad. Är väldigt orolig att dessa hinner inte mogna av innan vintern. Eftersom bägge är köpta på samma ställe (Burncoose i Cornwall) så börjar jag undra om de kunde ha ympats på något annat är 'kobus', t.ex suolegana ??

Kul att högre planteringsbädd ökar härdigheten, de flesta av mina magnolior står på kullar. Undantagna är några äldre planteringar där kullarna sjönk för mycket. Nu låter jag planteringsplatsen stå till sig någon vecka innan plantering, så blir det bättre...
jegi
Fast Soulangeana borde väl vara närapå härdig hos dig?
Och jag tycker för övrigt att du borde prova Lennei Alba eller Brozzoni som ska vara lite härdigare än andra Soulangeanor.
marigt
Jisses. Jag märker att jag valt helt fel i min rabatt, duh.gif magnolia har jag visserligen upphöjd, det verkar vara ett pluspoäng.
Men jag visste inte att rådjur gillar magnolia no.gif
Jag har bl a satt en flox, tovsippa, höstanemon, floxen visste jag om, men tänkte inte ändå när jag satte dem där.
tovsippa visste jag inte och nu såg jag att någon knipsat höstanomonen,
Tydligne så är magnolia också ätbart för de söta rådjuren

Jag ska nog döpa den rabatten till något som: bufférabatt laugh.gif
Jag bor ju mitt på landet och kan se rådjur varje dag nästan:::
MB1965
Haha ! men nåja:. Det är bara M. soulangeana och M Kobus som är rena snacks för rådjuren, de andra tar de bara vid brist på mat ( i min rabatt ). Men prova att skrapa lite i barken nånstans efter att du knipsar en halvddöd gren så - knäck den sen, och lukta på barken - i brottsytan alltså- aromatiskt i de flesta fall ! Sen finns ju de !"(/&"%#&"% hararna här- de gnager på alla späda träd/buskar de kommer åt ...

Bufférabatt - ett fantastiskt ord ! Det påminner mig att det är dags att trycka ned lökar i marken nu i min magnolia/rhododendron-buffé.
Jan af Lisö
Hos mig har rådjuren käkat upp allt de kommit åt:
- Yellow Bird
- Eva Maria
- Obovata

De övriga har jag skyddade, oftast ger de sig på magnoliorna senare på hösten...

De vidriga rådjuren har käkat upp t o m blad på höstkastanjen, som jag trodde var rådjurssäker.

Det som fanns kvar av blomknoppar plundrades av småfåglarna på våren... Inte lätt att odla magnolia....
---

Jag har tyvärr begränsat med plats så det blir inga Soulangeana, nu jobbar jag hårt för att greja plats år 'Apricot Brandy', 'Rose-Marie' och 'Satisfaction' som ligger högst på min önskelista. 'Satisfaction' är ju en fördrvärgad form av Soulangeana.
---

Har ni lyckats med magnolior köpta med avhuggna rötter? Hos mig verkar 'Yellow Bird', 'Stellala 'Waterlilly' och Sieboldii tjura; 'Galaxy har tagit sig bra, 'Charles Coates', Chameleon och Obovata verkar på dekis och jag vet inte om någon av dem kommer att vakna till våren ??
Anders zon 1
Det är lite av ett missförstånd att magnolior måste ha sur jord - om man med sur jord menar torv eller rhododendronjord (vilket man ju ofta gör). Känsligheten för kalk varierar en del mellan olika magnoliaarter, men generellt kan man säga att jorden bör vara neutral eller åt det sura hållet, men behöver absolut inte vara lika sur som för rhododendron. För surt är inte heller bra. I större delen av Sverige är jordens pH helt ok som det är och man behöver inte fundera på det. Ofta är det viktigare att koncentrera sig på att få upp jordens mullhalt, t ex med kompost - i synnerhet om man har styv lerjord, sand eller fattig morän. De områden där pH-värdet kan vara ett problem är i första hand på Öland och Gotland och platser som har starkt kalkhaltiga leror, t ex i sydvästra Skåne. Men även i dessa områden funkar det att odla många sorters magolior även om de inte alltid utvecklas helt optimalt.

Upphöjda bäddar behöver man nog inte trixa med i zon 3, i alla fall inte med de härdigare magnoliasorterna annat än om man rejält lerig jord och behöver förbättra dräneringen. Upphöjd bädd i onödan på mer genomsläppliga jordar, t ex sandjord, innebär att det finns en risk för att det blir för torrt. Om man sysslar med zonknäckning kan det förstås vara viktigt med upphöjd bädd även på torrare jordar.

Min erfarenhet är att rådjuren inte brukar gilla magnolior, men det kan nog variera beronde på vilken meny "Bambi" föredrar i trakten där man bor.

Till Jan af Lisö: 'Satisfaction' kan jag verkligen rekommendera! Jag skaffade en förra året och den blommade fantastiskt i våras och har massor av knoppar nu igen, trots att den är så pass nyplanterad och inte särskilt stor. Blommningen verkar pågå rätt länge också, längre än hos den genomsnittliga praktmagnolian.
jegi
CITAT (Jan af Lisö @ 02-10-2007, 17:05) *
Har ni lyckats med magnolior köpta med avhuggna rötter? Hos mig verkar 'Yellow Bird', 'Stellala 'Waterlilly' och Sieboldii tjura; 'Galaxy har tagit sig bra, 'Charles Coates', Chameleon och Obovata verkar på dekis och jag vet inte om någon av dem kommer att vakna till våren ??


Sieboldii tjurar påtagligt här också. Så även Soulangeana men det är nog en kombination av dålig härdighet och misshandlade rötter.
Obovata köpte jag en lite större på Zetas i år, och den hade inte mycket till rötter men den kom igång här på sensommaren med lite större blad. Dom trasas dock sönder av vind. Vi får se hur den står sig nästa år.
MB1965
CITAT (Jan af Lisö @ 02-10-2007, 17:05) *
Har ni lyckats med magnolior köpta med avhuggna rötter? Hos mig verkar 'Yellow Bird', 'Stellala 'Waterlilly' och Sieboldii tjura; 'Galaxy har tagit sig bra, 'Charles Coates', Chameleon och Obovata verkar på dekis och jag vet inte om någon av dem kommer att vakna till våren ??


usch vad trist.

Jag har bara två misshandlade - en jag tog över från min bror M. Kobus- och en jag beställde från tyskarna (M Lillieflora "nigra" )- nigra har en gren med blad som svartnar men övreiga 3 grenar ser normala ut i höst. M. kobus var 1 meter när min bror köpte den, jag startade operation räddning när den var knappt 20cm. Tveksamt om den blir glad igen, suck.
Jan af Lisö
Det om avhuggna rötter stod i boken "Odla Magnolia", man skulle ha litat på den. Jag litade dessvärre på en trevlig trädgårdsmästare på en plantskola i Stockholm som beskrev denna bok att det var något som skrevs av en lekman.... Så där fyra år efteråt kan man konstatera att "lekmannen" hade rätt.

Många av mina magnolior med avhuggna rötter (inte alla, men bl.a Sieboldii och Obovata) växte jättefint första året, men sen blev det inget. Misstänker att de "dopas" på något sätt av odlarna så att kunden blir nöjd under garantitiden. Siebolii blommar i alla fall under sex veckor med vackra blommor (över 50 stycken). 'Charles Coates' (som jag tycker har den bästa platsen på min tomt) har också blommat, men det är färre och färre friska grenar för varje säsong som kommer. Försökte ge den "gödselchock" i år, det gav vackra stora blad, men ingen tillväxt.

Bästa erfarenhet har jag av små magnolior med friska rötter, efter två år är de större och friskare än de som köpts stora med avhuggna rötter...
MB1965
Trevliga säljare... farligt. sad.gif Det var inte en viss firma i Segeltorp, Stockholm som pratade strunt om magnoliaboken ?

det är ju förfärligt trist när man jagat något man vill ha och det finns oseriösa aktörer som vill ha kortsiktig vinst . Kanske är lite klondyke över magnoliabranshen för närvarande.

Skall se om jag inte kan få Tommy Ahnby att sälja en snygg gul en till mig...
Jan af Lisö
Nej, det var inte den kända handelsträdgården i Segeltorp, men jag vill inte nämna något namn för att slippa ev rättsliga problem. Det finns folk som har blivit "hotade med rättsliga åtgärder" pga sina kritiska kommentarer i trädgårdsforumen.

Tror dessvärre inte att magnolior är "main stream" i svenska handelsträdgårdar och kunskaper därav är startkt begränsade. Jag fick svar på flera ställen som senare har visat sig vara fel, bl.a påstods det att en OP märkt planta var en stickling.

Men för mig är nog svenska handelsträdgårdar ett avslutat avsnitt, de magnolior som jag vill ha finns oftast inte där (Satisfaction kanske undantagen?). Magnoliastore.com kommer nog att bli min leverantör i framtiden, bra produkter, bra kvalité (kanske för tidigt att säga det ännu?), fantastiskt urval, bra service till rimligt pris....

Något från Tommy har jag också funderat på, tänk att ha en helt egen magnoliasort döpt till "Beauty of Lisö" eller något annat trevligt. Långt att köra, dock... Enda nackdelen är att man riskerat att vänta 15 år på blommorna...
Anna NV Uppsala
Jag köpte några magnolior på Plantagen sent en höst (halva reapriset, typ) för några år sedan. Jag planterade dem upphöjt, och med rätt mycket grus i jorden, utöver min 'förstärkta skogsjordsblandning' som bestod av bark, brunnen hästgödsel, kompost och torv.

Gissningsvis så hann de inte rota sig under hösteten, utan planteringen var snarare en sorts förvaring på planteringsplatsen. jag la en hel del sten över jorden, tänkte det skulle skydda utan att vara alltför blött.

De klarade sig hur bra som helst! och jo de var krukodlade.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon