Full version: Hur är det nu
LadyG
Får man plocka äpplen som hänger från ett träd fast utanför tomtgränsen eller inte? Jag skulle inte våga plocka men jag har sett folk som glatt plockar åt sig av frukten utanför tomtgränsen och de verkar inte anse att de gär något fel. Fast jag uppfattar det som att de pallar äpplen, helt oblygt till och med.

Så hur är det egentligen?
Ciczi
Man får ju klippa grannens växter som växer in till en själv men inte så hårt att växten riskerar dö. VAd gäller frukt så har jag ingen aning.

Ciczi
Fenja
Svar finns här...
Mvh
Fenja
anna_rispan
LadyG: jag vet inte, men jag kan hålla med dig om att de som tar äpplen från ett träd pallar. oavsett om det är från en gren som sträcker sig lite utanför tomten.

och skulle man hävda nån rätt liknandne den om att klippa i ett träd ellr en buske så är det ju den fastighetsägaren som skulle ha rätten?? eller tänker jag fel?

sen finns det ju en del soms tälelr några äpplen utanför tillskänks o då kan man ju ta några där istället. tycker jag. smile.gif
LadyG
Det är bara det att jag inte hittar något lagligt stöd för att kalla äppelplockarna tjuvar, men jag kanske letar på fel ställe? Kan peka på lika många trådar i olika forum som med bestämdhet hävdar att man får plocka som att man inte får så jag vet inte vad jag ska tro förrän jag fått en lagtext att bita i smile.gif
anna_rispan
nej jag förstår hur du menar. var ska man leta då måntro? finns det nån balk som talar om odlad gröda?? det borde finnas. eller så får du polisanmäla? eller ringa en domare? de borde ju veta om nån?
Gossen Ruda
Valda delar av Jordabalken:

"2 kap. Tillbehör till fastighet

1 § Till en fastighet hör
byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,
på rot stående träd och andra växter,
naturlig gödsel.

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

Dvs så länge frukten hänger på trädet tillhör det ägaren till detta. Eftersom fallfrukt knappast kan kallas för olägenhet kan inte ägaren tvingas ta hand om den så länge den hänger på trädet och när den fallit på annans mark är det dennes egendom.
LadyG
Tack Gossen Ruda, det var exakt något i den stilen jag ville ha smile.gif

Då vet jag att det ÄR stöld och jag har rätt smile.gif
Snöflinga
Varför inte bara plinga på och fräga om man får plocka några confused.gif De flesta äppelträdsägarna slänger ju sina äpplen och skänker säkert med glädje bort dem smile.gif
LadyG
Orsaken till varför jag undrade var mest akademisk. Har flera snälla människor i min närhet som gärna delar med sig av sina äpplen. Har också sett de där fina korgarna en del ställer ut med äpplen och en liten skylt "Ta så många ni vill". Det tycker jag är riktigt gulligt.

Däremot har jag sett folk som plockat åt sig av äpplen från träd och undrat om man får göra så egentligen. Och nu vet jag smile.gif
Rossi
CITAT (Ciczi @ 20-09-2007, 16:28) *
Man får ju klippa grannens växter som växer in till en själv men inte så hårt att växten riskerar dö. VAd gäller frukt så har jag ingen aning.

Ciczi


Men det får du inte göra helt ohejdat. Först måste du kontakta grannen och be denne att ta bort växterna som hänger in över din tomt.
Bee
Att palla frukt hör barndomen till. Vuxna som gör det har jag inte mycket till övers för.

Som barn var det ju inte frukten i sig som var tjusningen - det var själva grejen att smyga in till grannen och ta frukt och riskera att bli bortschasade av en arg gubbe. Vi hade fruktträd hemma i trädgården men det var Spääännnnande att smyga in till grannen och palla gråller (vet inte hur det stavas; korrekta namnet är i alla fall gråpäron, väldigt goda - särskilt dom pallade).
krellus
CITAT (Bee @ 21-09-2007, 11:47) *
Att palla frukt hör barndomen till. Vuxna som gör det har jag inte mycket till övers för.

Som barn var det ju inte frukten i sig som var tjusningen - det var själva grejen att smyga in till grannen och ta frukt och riskera att bli bortschasade av en arg gubbe. Vi hade fruktträd hemma i trädgården men det var Spääännnnande att smyga in till grannen och palla gråller (vet inte hur det stavas; korrekta namnet är i alla fall gråpäron, väldigt goda - särskilt dom pallade).


Ha, ha... vilkan underbara minnen!
Jagad blev man ju några gånger men "gubben" hann aldrig ifatt oss.. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon