Ralf
Nya fastighetsskatten

Borgarna gick till val på att fastighetsskatten skulle avskaffas av olika skäl.
Jag påpekade för kamrater, bla på Odla, att det inte fanns nåt berg med pengar över som det stod ”fastighetsskatt” på. En eventuell sänkning måste finansieras på något sätt. Kändes som ingen verkade bry sig, bara det blev bättre.

Deras förslag var att det skulle införas en avgift på 4500 kr.

Jag betalade 18000 i fastighetsskatt.
Det var 5% av min inkomst pga begräsningsregeln.

Vallöftet:
Avgift på 4500 kr


Nya beslutet idag
Max 6000 i husavgift
0,5 % på uppskovsbelopp i ”ränta, antar den inte är avdragsgill…

Jag har ett uppskovsbelopp på ca 1.000.000

Så min framtida betalning blev 10.500:- istället för 18.000:-



krellus
Beklagar... för mig blir det rätt bra...
KURT
Man gick till val på att fastighetsskatten skulle avskaffas, men nu har de beslutat att skattetrycket på bostadssektorn skall vara oförändrat. Det hela är alltså bara en omfördelning, så att de som har lågt värderade hus får betala mera.

Men så ser ju alliansens politik om på alla områden, man omfördelar så att det skall vara givet åt de som redan har, det här är ju på intet sätt något unikt eller konstigt. Jag förstår inte varför det får så stor uppmärksamhet?
Pirum
För mig som bor i hyreslägenhet men vill flytta till hus blir det såklart med stor sannolikhet sämre. I min närmaste familj, som äger 5 hus, tjänar ungefär ingen på fastighetsskattens förändring - husen är för gamla, för lite värda, eller ligger på 'fel' ställe.
Chamomille
Följdfråga, jag som ingen koll har just nu. Om man har ett hus som t.ex är taxerat till 10 000 000. Vad var det förut i skatt och vad blir det nu?
KURT
CITAT (Chamomille @ 19-09-2007, 16:31) *
Följdfråga, jag som ingen koll har just nu. Om man har ett hus som t.ex är taxerat till 10 000 000. Vad var det förut i skatt och vad blir det nu?


Tidigare var den 100 000 kr/år eller max 4 % av hushållsinkomsten (definierad som summan av hushållets förvärvsinkomst, kapitalinkomst och 15 % av förmögenheten minskad med den del av taxeringsvärdet som understiger 3 miljoner kronor)

Nu blir det 6000 kr/år

Allra mest tjänar de som har högt värderade fritidshus, de omfattades tidigare inte av begränsningsregeln. Man har sagt att "ingen skall få högre skatt", men vad jag förstår så tas begränsningsregeln bort, och därmed kan personer med låg inkomst få betydligt högre avgift. Förutom att ALLA får högre reavinstskatt vid försäljning och måste betala ränta på uppskjuten vinst.

Men det följer ju samma väg som besluten om trängselskatt och höjd bensinskatt, man lovade en sak före valet och gör det motsatta efteråt. Och i alla fallen tjänar rika på förslagen. När det gäller trängselskatt & bensinskatt inför man avdrag, så att det blir billigare ju högre län man har.

Man minskar inte skattetrycket, man omfördelar bara.
mamamaggan
CITAT (KURT @ 19-09-2007, 19:00) *
Tidigare var den 100 000 kr/år eller max 4 % av hushållsinkomsten (definierad som summan av hushållets förvärvsinkomst, kapitalinkomst och 15 % av förmögenheten minskad med den del av taxeringsvärdet som understiger 3 miljoner kronor)

Nu blir det 6000 kr/år

Allra mest tjänar de som har högt värderade fritidshus, de omfattades tidigare inte av begränsningsregeln. Man har sagt att "ingen skall få högre skatt", men vad jag förstår så tas begränsningsregeln bort, och därmed kan personer med låg inkomst få betydligt högre avgift. Förutom att ALLA får högre reavinstskatt vid försäljning och måste betala ränta på uppskjuten vinst.

Men det följer ju samma väg som besluten om trängselskatt och höjd bensinskatt, man lovade en sak före valet och gör det motsatta efteråt. Och i alla fallen tjänar rika på förslagen. När det gäller trängselskatt & bensinskatt inför man avdrag, så att det blir billigare ju högre län man har.

Man minskar inte skattetrycket, man omfördelar bara.


Och ingen Robin Hood har låginkomsttagarna till sin hjälp. Gillar inte den nya regeringens tilltag ( är sjukpensionerad och just nu är min man långtidssjukskriven ) men vete sjutton om jag litar på några politiker överhuvudtaget. Tycker alla mer eller mindre genomför sådant som ger dem själva fördelar.
Ralf
Och karensen för A-kassa förlängdes med 2 dagar-----
Monica M zon 4
Vi kommer att tjäna 400:- på sänkt fastighetsskatt. Fast den vinsten äts ju upp av alla försämringar. Så totalt sett har vi gått minus på regeringens politik.

Å alla som har hus utomlands slipper fastighetsskatten helt och hållet, tyckte jag att jag läste nån stans. Eller fattade jag fel?

Imorse på radion sa de att de skulle ta bort möjligheten att försäkra sig mot inkomstbortfall vid långvariga sjukskrivningar. En sån försäkring har jag haft i flera år. Har jag betalat in helt i onödan nu då?? Har dessutom en inkomstbortfallförsäkring vid arbetslöshet via mitt fack. Vad händer med den tro? Kommer den också att avskaffas?
Tosan
Allt vad gubben fattade när han började kolla igår så skulle fastighetsskatten för vår del sänkas till 0,75% av taxeringsvärdet mot nuvarande 1,5%. Så det är ju alltså en halvering.
Men som sagt, det äts ju upp framförallt i soppa...
Piccante
Ordet avskaffa som i ...avskaffa fastighetsskatten har fått en ny betydelse. Nu betyder det halvera tongue.gif
AnitaO
CITAT (Markus_H @ 20-09-2007, 10:07) *
Ordet avskaffa som i ...avskaffa fastighetsskatten har fått en ny betydelse. Nu betyder det halvera tongue.gif

Utom i vissa fall där det betyder att man tar bort några procent giggle.gif
Ett ord med många betydelser. Blir svårt för svenska akademien och sno ihop det i nästa utgåva av ordboken rotfl.gif
mamamaggan
CITAT (Ralf @ 20-09-2007, 06:29) *
Och karensen för A-kassa förlängdes med 2 dagar-----



Där får alla som är dumma nog att arbeta på ett företag som läggs ner ett straff till. thumbdown.gif
Lady Hamilton
Enligt vad jag kunde se så kommer vi att gå back enligt de nya avgifterna/skatterna/"lättnaderna"(?) Fastighets skatten blir för oss fördubblad men det är en annan sak..............
Anma
CITAT (Lady Hamilton @ 20-09-2007, 13:24) *
Enligt vad jag kunde se så kommer vi att gå back enligt de nya avgifterna/skatterna/"lättnaderna"(?) Fastighets skatten blir för oss fördubblad men det är en annan sak..............

Hur kan fastighetsskatten bli fördubblad med regeringens förslag? Förslaget är ju 6000kr eller högst 0,75% av taxeringsvärdet. Detta innebär att alla får minst 0,25% lägre fastighetsskatt.

KURT
CITAT (Anma @ 21-09-2007, 19:40) *
Hur kan fastighetsskatten bli fördubblad med regeringens förslag? Förslaget är ju 6000kr eller högst 0,75% av taxeringsvärdet. Detta innebär att alla får minst 0,25% lägre fastighetsskatt.



Tidigare fanns det en begränsningsregel om man hade låg inkomst, som man nu tar bort (behålls för pensionärer), dessutom höjs ju reavinstskatten och man måste betala ränta på gamla uppskov. Det blir många som får högre fastighetsskatt. Men det finns ju naturligtvis också vinnare med den nya fastighetsskatten.


Jag undrar hur många som känner att man nu har tagit bort fastighetskatten????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon