aanderss
kunde vara kul att höra vad ni tyckte första gången ni var på nätet.

jag var ute i från ett bibliotek 1995 tror jag och allt var så himmla nytt för mig då
Piccante
Var väl runt 94- 95 för mig oxå. Datakunskap A 30p på gymnasiet, vi fick en kort introduktion med internet och lite uppgifter att jobba med, typ sök efter "odla" eller något på altavista och skriv ned hur många träffar ni fick eller nåt sånt. Sen fick vi internetuppkoppling hemma samma år och var tidiga med att skaffa internetbank så man slipper rusa till banken före kl15, smidiagare att sköta betalningar hemifrån. Jag fastnade tidigt för banktjänster och näthandel för det är mest praktiskt. Många sajter var väldigt amatörmässiga, fula och svårnavigerade i början kanske därför jag tyckte att nätet var så där... för infromationssökning i början.
aanderss
vi fick de hemma först 99
Tezzla
Åhhh, jag minns! Jag minns!

Det var nog i mitten på 90-talet. Jag pluggade på komvux. På skolan fanns det tre (!!!) datorer med internetuppkoppling. Jag hade en stund över en dag och en dator var ledig. Hela väääärlden öppnade sig för mig! giggle.gif Jo, men det kändes nästan så. Visste knappt hur man gjorde för att söka men lyckades ändå nå mitt mål. En sida om poeten William Blake yahoo.gif

aanderss
CITAT (Tezzla @ 19-09-2007, 00:10) *
Åhhh, jag minns! Jag minns!

Det var nog i mitten på 90-talet. Jag pluggade på komvux. På skolan fanns det tre (!!!) datorer med internetuppkoppling. Jag hade en stund över en dag och en dator var ledig. Hela väääärlden öppnade sig för mig! giggle.gif Jo, men det kändes nästan så. Visste knappt hur man gjorde för att söka men lyckades ändå nå mitt mål. En sida om poeten William Blake yahoo.gif

giggle.gif
de första jag sökte på var saab tror jag
Tezzla
CITAT (aanderss @ 19-09-2007, 00:11) *
giggle.gif
de första jag sökte på var saab tror jag


Jamen det är väl inte illa! giggle.gif
aanderss
CITAT (Tezzla @ 19-09-2007, 00:20) *
Jamen det är väl inte illa! giggle.gif

minns en kille jag lärde söka på internett 1997 o de första han sökte på var analsex. thumbdown.gif
Tezzla
CITAT (aanderss @ 19-09-2007, 00:22) *
minns en kille jag lärde söka på internett 1997 o de första han sökte på var analsex. thumbdown.gif



DET är illa. Och väldigt brist på fantasi.
aanderss
CITAT (Tezzla @ 19-09-2007, 00:28) *
DET är illa. Och väldigt brist på fantasi.

de var på komvux o han blev avständ i från deras datorer efter en tid
LadyG
Uhm... Internet och Internet.... Det jag först kom i kontakt med var gopher. Måste varit sent 80 eller tidigt 90-tal. Minns inte så noga, det känns som om någon inkarnation av Nätet alltid funnits i mitt liv. Sökte efter roliga historier och roliga citat att använda i ett kompendium jag höll på med på en utbildning.
Fizzgigg
Internet... hrmpf vilka nymodigheter. Det började jag nog inte med förrän typ 92-93. Före det var det modemuppkopplingar till BBS:er, telnet, FidoNet, Compuserve och lite andra varianter. Det började jag men någon gång vid 86-87. Visst var det lite häftigt och pionjäranda men det var ju allting med datorer på den tiden. smile.gif
Pjater
ojoj oj det kan man skriva långt av men början av 90 talet blev jag uppkopplad annars har dt varit amiga och c64 biggrin.gif
kickistina
CITAT (Pjater @ 19-09-2007, 00:52) *
ojoj oj det kan man skriva långt av men början av 90 talet blev jag uppkopplad annars har dt varit amiga och c64 biggrin.gif



Jag ska erkänna att jag varit väldigt "omodern" inte förrän våren -07 öppnades denna nya värld för mig!!!!!!Och det på grund av en ryggoperation som gjorde att jag inte kunde ta mig ut genom dörren,-Ohhh,jag hade så tråkigt!Gubben sa:men nu har du ju världens tid att "ligga" (jag kunde inte sitta heller,bara ligga)att lära dig datorn,du har ju alltid sagt att du inte har tid!!Ja,ja till slut gav jag upp mitt motstånd till datorn!!!-Och det ångrar jag inte!!!!Nu sitter,ligger jag framför datorn hela dagar!Men som det heter:Det finns inget "ont" som inte har något gott med sig,så sant!!!! wink.gif
Hannele
Som Blomstertanten berättar, fanns det mejl vid universitet redan 1982:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=62816

Minns mina första meddelanden från Volvo Lastvagnar,
fortfarande en kompis, en volvoanställd, han skriver utan stora begynnelsebokstäver..
Datorer, skrev mina första enkla Basic-program ungefär 1982,
första hemsifdan gjorde jag 1999, det blev ju så enkelt med FrontPage,
idag ännu enklare med alla färdiga bloggmallar, gratis. smile.gif

Idag gör jag allt på internet; köper böcker, tåg- och biobiljetter,
kollar turlistan for spårvagn, allt.

Tosan
Ja, när kan det ha varit? Jag gick på gymnasiet iaf så nån gång -95-96 kanske. Och oj vad det verkade krångligt, mycket att komma ihåg och mycket att lära sig. En klasskompis skulle visa mig hur man gjorde, datasalarna var öppna på rasterna så man fick gå dit, och det var trångt och varmt och allt tog en satans tid. Det första jag letade upp var en -59 cadillac eldorado biarritz, den var till salu i USA och skulle kosta 2 miljoner kr ungefär. Tror jag har kvar bilden jag skrev ut...
Den här klasskompisen träffade strax en tjej på nätet och där var det ett satans rabalder ett bra tag, men tillslut flyttade hon hit och de fick en dotter. Nu är mamman ho vet vars och gör gud vet vad. Killen och dottern är kvar här.
Och jisses vad vi dumla honom för att han kärat ner sig i nån han inte ens träffat, på nätet, som kunde vara vem som helst. Synd att vi fick rätt.
Men sen upptäckte man ju ICQ, lunarstorm och alla andra underbara sätt att träffa folk. Och några av mina bästa vänner lärde jag känna på ett forum, 4 tjejjer i olika åldrar på olika ställen i sverige biggrin.gif Och gud vad kul vi har när vi sitter och svamlar bort en kväll ¨på msn!
Tobe3
Började 1993 och hade ett 14.4 modem laugh.gif och första gången jag gick ut, så var hastigheten ställd på 0.3. ranting.gif Tänkte det här var det slöaste man varit med om.

Kom på hur man fick upp hastigheten och började surfa "snabbare". Tog ändå evigheter att öppna en sida och var det BILD, oj oj oj, då fick man vänta eller stänga ner bildvisningen.
Nu var de flesta sidor mer textbaserade på den tiden och man kopplade upp och ner förbindelsen, för att spara pengar på teleräkningen. laugh.gif

Nu sitter man i bilen och både surfar och får bank och köp gjorda under tiden man är ute och reser.

Tänker på den STOOORA 8" skivminnena vi hade. De stod två "kylskåpstora" boxar med ETT skivminne i varje. Dessa var i ett eget ca 10m² rum, med AC och servade 8 terminaler ute på kontoret. High tech 1983.
aanderss
i början trodde jag det var dyrare om man surfade på utlänska sidor än svenska rotfl.gif
Ciczi
Min första kontakt med Internet måste ha varit i gymnasiet typ 96/97. En dag på gympan hade jag varit sjuk en längre period och fick därför inte varamed på den lektionen. Likadant vat det för en kompis så vi båda gick på hans förslag till biblioteket och surfade på nätet... WOW! tror vi kollade på lite musikartiskters hemsidor... Häftigt var det i alla fall.

Ciczi
aanderss
minns första gången jag hörde ordet e post o de var på raport . man kunde skicka brev via datorn till folke ryden i usa. jag tänkte brev via datorn menar de inte fax
Magdis
Första gången jag surfade på Internet var när mina föräldrar skaffat det i slutet på 1997. Då hade jag flyttat hemifrån men jag provade när jag var där och hälsade på dem o snart skaffade jag o min sambo också internet-abonnemang. Minns inte vad jag sökte på först faktiskt, tror att jag mest klickade runt hejvilt och hamnade där de föll sig. biggrin.gif
*Ulrica*
Jag var ute på nätet första gången 1994, på Leonardo da Vinci-utställningen i Eriksbergshallen i Göteborg. Jag fattade ingenting om hur man skulle navigera utan tryckte bara slumpartat på olika grejer tills jag kom till ett pop-upfönster med roulettspel. Det stod någonting om att jag skulle betala pengar och då vart jag livrädd och stängde av alltihopa... rotfl.gif

Datorer kom jag i kontakt med första gången 1981 eller -82 någonting. Min pappa sålde en plastmaskin till Sinclair och han fick ett provexemplar av en ZX Spectrum. Den programmerade vi med BASIC och gjorde ljud och linjer och punkter som rörde på sej. Sen spelade man in koden som ljud på en bandspelare... aj aj aj vad jag ångrar att jag inte fortsatte med det där, då hade jag varit datorgudinna nu... biggrin.gif

Min allra första egna dator köpte jag 1997 för 7000:- och samma år gjorde jag min första hemsida!
Tezzla
CITAT (*Ulrica* @ 19-09-2007, 14:40) *
... Jag fattade ingenting om hur man skulle navigera utan tryckte bara slumpartat på olika grejer tills jag kom till ett pop-upfönster med roulettspel. Det stod någonting om att jag skulle betala pengar och då vart jag livrädd och stängde av alltihopa... rotfl.gif


Ja, tänk så rädd man var i början giggle.gif Själv vågade jag knappt klicka bort pop-up fönstren för jag trodde att det kunde göra att jag "registrerades" typ. Ojojoj, vilka tider rotfl.gif
Mollis
CITAT (Fizzgigg @ 19-09-2007, 00:53) *
Internet... hrmpf vilka nymodigheter. Det började jag nog inte med förrän typ 92-93. Före det var det modemuppkopplingar till BBS:er, telnet, FidoNet, Compuserve och lite andra varianter. Det började jag men någon gång vid 86-87. Visst var det lite häftigt och pionjäranda men det var ju allting med datorer på den tiden. smile.gif



Jag började också med BBS:er på 80-talet, vi hade ett helt rum fullt med servrar och modem som susade och brusade dygnet runt, ojoj så länge sen det var....

//Mollis
AnnammA
Vi blev inte med dator förrän 96, och då var man lite ute på nätet och kollade men jag kommer inte i håg på vad...(Odla hittade jag i början på 2000-talet, och började faktiskt vara med där 2003, tror jag, fast under ett annat namn. Så gick datorn sönder och det höll på och strulade, jag tappade bort odla, glömde av det och lösenord och allting, men som synes kom jag tillbaka igen...)
Ett av mina tidigaste dataminne var en VicSune(?) vi fick använda på matten i gymnasiet. Man använde kassettband istället för disketter(finns ju knappast nu längre)eller cd-skivor.Och det var svartvitt, liten skärm, små siffroor/bokstäver.

Hälsn

AnnA
freddie
Första gången för mig var 1993. Jag var på besök hos mina föräldrar och jag och en kompis surfade efter bilder på vackra damer på farsans dator. Svaret på den andra frågan du ställer anderss var alltså att vi tyckte det var jätte spännande med internet.... Vad vi inte visste var att bilderna lagrades i datorn. Pinsamt!
aanderss
CITAT (freddie @ 19-09-2007, 19:32) *
Första gången för mig var 1993. Jag var på besök hos mina föräldrar och jag och en kompis surfade efter bilder på vackra damer på farsans dator. Svaret på den andra frågan du ställer anderss var alltså att vi tyckte det var jätte spännande med internet.... Vad vi inte visste var att bilderna lagrades i datorn. Pinsamt!

coolgleam.gif
storm
För mig var det cirka 4 år sedan,min son flyttade hem igen och väntade på att få flytta in i sin nya lägenhet.Han knappade på datorn hela kvällar och nätter,jag höllpå att bli galen,kolla här mamma kom får du se,aldrig i livet tyckte jag tills han hittade en trädgårds sida,ni kan ju gissa vilken rolleyes.gif på den vägen är det ,nu har jag en egen,nu behöver jag aldrig gå på biblan och låna faktaböcker.
emas
Tror det var 88. Någon försökte visa mig något coolt och jag fattade inte alls att det kunde vara så spännande med en telefon ihopkopplad med en dator och textrader och filer som gick att hämta smile.gif Fanns ju så mycket annat som var roligare!

Första egna webbsidan var kanske 95 eller 96. Gick snabbt att bli kunnig då kan jag lova ... fanns inte så stor möjlighet till variation. Tänk när vi klurade ut hur man fick texten att blinka smile.gif Minns att jag inte gillade blinkande text, men var ändå lite imponerad över att det gick att göra smile.gif

Slutet på 80-talet, slutet på 90-talet, nu slutet på 00-talet - vad har vi i slutet på 10-talet???? Spännande!

Emma
Castea
1994 eller 1995 var första gången. Det var på en datakurs jag gick då. Minns att jag tyckte det var lätt att surfa bort sig. wacko.gif Tryckte på länk efter länk... kollrade bort mig helt.

Och så minns jag att Beatles hade släppt en hittills outgiven låt då, som man bara kunde ladda hem via Internet. Och det tog en timme att ladda hem en låt. rolleyes.gif

Min dåvarande livskamrat var också skitavis på mig för att jag hann pröva Internet tidigare än han. Det kränkte honom som ingenjör och teknikfreak. a0a.gif
aanderss
CITAT (Castea @ 20-09-2007, 17:43) *
1994 eller 1995 var första gången. Det var på en datakurs jag gick då. Minns att jag tyckte det var lätt att surfa bort sig. wacko.gif Tryckte på länk efter länk... kollrade bort mig helt.

Och så minns jag att Beatles hade släppt en hittills outgiven låt då, som man bara kunde ladda hem via Internet. Och det tog en timme att ladda hem en låt. rolleyes.gif

Min dåvarande livskamrat var också skitavis på mig för att jag hann pröva Internet tidigare än han. Det kränkte honom som ingenjör och teknikfreak. a0a.gif

yahoo.gif
herkules
1993, något år senare snubblade jag in på powwow och worlds chat, det var tider det! smile.gif
mamamaggan
Jösses , det var så länge sedan så det har jag glömt.

Har hållit på med " data " sedan 70-talet så det är inte lätt att komma ihåg allt.
Pirum
1993, news och gopher, och sedan mosaic. Men jag har modemat, BBSat och fidonettat sedan typ 1988 och emailat sedan kanske 1990 så det kändes inte så väldigt nytt, bara lite större. Gopher kändes på nåt sätt 'roligare' än Mosaic (www) eftersom man var mer tvungen att 'leta' sig fram för att hitta saker smile.gif
aanderss
CITAT (Pirum @ 20-09-2007, 22:51) *
1993, news och gopher, och sedan mosaic. Men jag har modemat, BBSat och fidonettat sedan typ 1988 och emailat sedan kanske 1990 så det kändes inte så väldigt nytt, bara lite större. Gopher kändes på nåt sätt 'roligare' än Mosaic (www) eftersom man var mer tvungen att 'leta' sig fram för att hitta saker smile.gif

rena grekiskan för mig coolgleam.gif
Bee
Min elektroniska kontakter med yttervärlden började med mejl på 80-talet. Företaget jag jobbade på hade ett suveränt egenutvecklat program. Hannele: minns du Memo?

Internet kom väl igång tidigt 90-tal. 28-modem vill jag minnas. Browsern hette Navigator och sökmotorn par preferance var Yahoo.

Jag lärde mig tidigt att söka efter recept. Hittade ett underbart forum i USA, minns inte namnet men deras slogan: "Moms with modems" och bilden var en husmor à la 50-tal som höll i en liten pc (säkert en IBM AT) med grytlappar smile.gif
Det var så jag kom över recept på clam chowder som jag fortfarande lagar, mumsigt gott. JAg har också kvar t-tröjan jag köpte från dom över nätet med den fina loggan över bröstet.

Hm. För ett tag sen lyssnade jag på en radiodokumentär om it-krisen. Johan Stael von Holstein pratade om visionerna man hade. Ett av hans mål var ".mom", dvs när alla mammor var uppkopplade.
aanderss
kul o intresant att läsa om era erfarenheter
cecland
1996 surfade jag för första gången på en datorkurs på gymnasiet.

Vi fick ingen speciell uppgift utan bara skulle prova att söka på någon sökmotor, och jag förstod inte alls vad det skulle vara bra för och hade ingen aning om vad jag skulle söka efter.
Netha
Det var nog alldeles i slutet av 1996... surfade med Spray, (ångmodem) betalade per minut.
Oj vilka summor det kunde bli när man upptäckte att man kunde nå hela världen. smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon