HönaBöna
Hej,

Ska gifta mig till våren och ser framför mig hur fina bröllopsbilderna skulle bli om man kunde stå under blommande äppelträd. Men kan man tajma in det ? Arbetsdatum för bröllopet är 31:a maj. Vi bor i småland.
Tacksam för svar från trädgårdsexpertisen ;-)
anilin
I Malmö brukar äppleträden vara i blom den 23 maj, har lagt det på minnet eftersom en i familjen fyller år den dagen.
Mvh anilin
Anders zon 1
Det kan vara svårt att pricka in äppelblomningen exakt eftersom den är rätt kortvarig och kan variera ganska mycket beroende på vädret det aktuella året. Tidpunkten för blomningen varierar dessutom mer i södra Sverige än i norra. I Skåne kan det vara rätt stora skillnader mellan olika år. I år till exempel har jag för mig att äppelträden började blomma redan under andra halvan av april i Malmötrakten - nästan en månad tidigare än normalt. Olika äppelsorter blommar också vid lite olika tidpunkt - det finns tidigare och senare sorter. Hur länge blomningen sedan varar beror också på vädret. Varmt väder innebär en snabb blomning och kallt att blomningen varar längre. Vanligtvis brukar den intensivaste blomningen vara någon vecka, kanske lite längre om det är svalt väder. Jag är inte säker, men gissar att 31 maj kan vara i senaste laget för att pricka in den intensivaste äppelblomningen i Småland, om det inte är en ovanligt kall vår. I alla fall i låglänta delar av landskapet.
Eva 33c
Kollade mina bilder (digitalkamerans största fördel-datum på alla bilder).
Förra året, 2006, har jag fina bilder på äppelblommor tagna 1 juni, då är det både blommor och knoppar. Ett senare foto är taget den 9 juni men då finns inga knoppar kvar.
I år, 2007, har jag bilder på blommor och knoppar tagna den 22 maj.
Jag bor i zon 5.
Cilla
Ja det är inte helt lätt att tajma, men det är väl värt ett försök! Äppelblomsknopp är ju vackrare än vissna äppelblommor så på så sätt är det bättre att ligga lite tidigare än för sent... Som tur är brukar faktiskt äppelblommen kunna stå i mer än en vecka (om det inte slagregnar) - i år var blomningen lång (2 veckor) på många håll eftersom våren var kall.

Småland har ju både zon 2, 3 och 4 så det är inte helt lätt att gissa. Här i zon 2-3 i Storstockholm blommade träden sent förra året, dvs första och andra veckan i juni medan den i år var tidig, kring den 25e maj. Dessutom förekommer ju helt lokala variationer också från tomt till tomt, liksom lite variation mellan sorterna.

Säkrast tror jag det är om man kan välja en trädgård eller park som har många äppelträd, och där man kan välja ett av dem när bröllopet väl ståndar. Men har du ett särskilt träd du vill tajma in på - sätt limringar nu så att frostfjärilen inte drabbar just det trädets blom nästa år. (Och be absolut ingen att beskära trädet, då blir det hur man än beskär färre blommor!)

Och grattis i förskott!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon