StinaB
Jag har ett atrium dvs en inglasad "innergård" i mitt hus och behöver tips på vilket träd jag kan plantera där, då trädet jag har inte mår bra.

Trädet måste vara smalkronigt då "innergården" är ca 5*5 meter och ca 6 meter hög (två våningar). Och då man ser trädet från hela huset så ska det vara vackert året runt dvs fint på vår, sommar, höst och vackert växtsätt utan blad på vintern.

Jag har idag en Prunus sargentii 'Rancho' planterad men den mår inte bra då den på de fyra åren den stått där aldrig fått blommor alla grenarna blir som långa slanor som bara hänger och det blir kalved längst in. Provade i år att klippa in hela trädet i hopp om att den skulle slå nya fina skott, men samma sak hände med de nya skotten dvs hänger ner och får kalved. Har pratat med de jag köpte trädet av för att få svar på om det är något fel på trädet, men enligt dem så kanske det får för lite ljus och ingen vind. Enligt dem så behöver trädet lite vind för att bli starkt. Solen når bara ner till stammen på mitt på dagen på sommaren i övrigt så är det bara sol i toppen på kronan. Kronan börjar på ca 2 meters höjd och det står i jord i en "kruka ca 1,5*1,5*1,5 meter därefter är det dränerande singel ca 1 meter och sedan kommer lite berg och jord. Har vattnat på våren då det är väldigt dränerat runt "krukan".

Jag behöver tips om det finns hopp för körsbärsträdet eller om jag ska byta ut det, och i sådana fall till vad?

/Stina

Alexander-VG-zon3
hur kallt får du på vintern ?. det kan även va ett för varmt klimat för en prunus .plus att ha den i kruka är väl inte det bästa .

och hur varmt får du på sommare´n ??

StinaB
Hej,
"krukan" är en trälåda som jag byggt med glest sittande brädor, detta för att hålla jorden på plats så den inte åker in och försvinner under husgrunden. Rötter har plats att söka sig ut om så skulle vara fallet. När det gäller värmen så blir det en varm sommardag ev några grader varmare än i övriga trädgården, den stora skillnaden är att det inte fläktar något.

Var och tittade på samma sort som står planterade i Hammarby sjöstad och de har ett mycket spänstigare och mer upprätt växtsätt. Skulle ett uppstammat Magnolia träd eller en Pyramidavenbok "Frans Fontaine" kunna trivas bättre?

/Stina
Alexander-VG-zon3
hur kallt blir det på vintern där ?

både magnolia och boken kan bli för stora för det utrymmet . plus inte det bästa klimatet heller kan tänka mig att det blir väldigt fuktigt och varmt där på sommaren och även fuktigt på vintern plus varmare vinterklimat . tror att du skulle ha en bättre chans med härdigbanan än magnolian och boken . fast en banan vissnar ju ner på vintern så den är inte kul men där finns ju träd som skulle kunna trivas där också . vet du vintertemperaturen som du får där ?
StinaB
Hej och tack för svar,

Jag var nog lite otydlig i min beskrivning. Ljusgården har inget tak utan det är utomhusmiljö. Tänk dig en fyrkant 5*5m i glas som sedan är 6 meter djupt. Det är ljust, utomhus men vindstilla och inte så mycket direkt solljus annat än de första 2-3 meterna men mycket indirekt solljus. Ingen sol når marken.

Stina
Alexander-VG-zon3
har gården inget tak , funkar magnolian bra där .
StinaB
Tack, såg ett antal fantastiska uppstammade Magnolia träd (Magnolia x loeborni 'Merrill') i Hammarby Sjöstad där de satsat stort på vackra träd. Vet du/eller någon annan som läser var man kan köpa stora Magnolia träd? De flesta stora plantskolor kan beställa men jag vill gärna välja ut mitt träd själv då det kostar ett antal tusen.

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon