Margith
Nån mer än jag som tycker att det är roligt att fröså Dahlior, inte trots, utan därför att, de inte är fröäkta, och du alltså inte vet hur de kommer att se ut?
I år har jag bara enkla och halvdubbla... förra årets dubbla blev enkla -cry-.gif
Har du fröer från dubbla Dahlior? Vill du byta några mot mina?

Dito Verde
Oj, Är det möjligt?
Jag har aldrig sett några dahliefrön. Jag klipper bort blommorna när de börjar se skräpiga ut. Nu måste jag börja kolla efter frön. Kul.
Återkommer om jag hittar några. Hur ser de ut?
Peggy
Margith
Jag försöker förklara med en bild.
Själva frökapseln (jag tar den när den är lite torr och prasslig), skräphögen och fröerna.

[attachment=6920:070902_008.jpg]

jessica zon6
Du kan få av mig...ska kolla om det har blivit några fröer bara:)
Margith
CITAT (jessica zon6 @ 02-09-2007, 08:07) *
Du kan få av mig...ska kolla om det har blivit några fröer bara:)


Tack snälla wub.gif
Eftersom jag verkar vara ganska ensammen om att fröså Dahlior, hoppas jag verkligen att du hittar några fröer smile.gif Det behövs inte många!
Sailor Pluto
Kan kika om min dubbla ljusrosa har gett några fröer när den behagar trilla ihop smile.gif . Hur kan jag ha missat denna tråd förresten? Jag prövade att fröså dahlior i år och blev väldigt nöjd, så det kommer jag fortsätta med.
Dito Verde
CITAT (Margith @ 02-09-2007, 07:03) *
Jag försöker förklara med en bild.
Själva frökapseln (jag tar den när den är lite torr och prasslig), skräphögen och fröerna.

[attachment=6920:070902_008.jpg]


MIna blir sällan torra och prassliga. de blir mer fuktiga och ruttnande. Klipper du av dem och låter dem torka inne?
Margith
Du har rätt, de flesta blir fuktiga, ruttna och allmänt slemmiga. De tar jag inte.
Nu larvar jag mig lite med mina Dahlior, de får några lager fiberduk på natten om det blir kallt, allt för att fröerna ska mogna ordentligt.
Soliga dagar åker fiberduken av och framåt eftermiddagen brukar jag kunna hitta någon eller några torra, prassliga frökapslar.

Om det är nödvändigt att göra så här vet jag inte, men mina fröer har haft en väldans grobarhet smile.gif

Och är det så att nån har fröer från enkla Dahlior är jag intresserad av dem också. Bara de är lite annorlunda än de jag redan har tongue.gif
Tosan
Jag har en mörkröd dubbel (tror jag, vet inte skillnaden). Var å grävde i den idag men såg inga fröer... Det kanske inte har blivit några än?
Men skulle jag hitta några så byter jag gärna, har funderat på att köpa lite dahliafrön till nästa år kanske... smile.gif
Dito Verde
Denna har jag plockat av några fröställningar av nu. Men de är lite väl blöta. Jag ska försöka vidare. Den står intill fyllada och taggiga dahlior så man vet väl inte vad det blir av fröna. Är du intresserad om jag lyckas?

Dahlia vit enkel 2.jpg

Margith
Tosan jag tycker att det är svårt att se skillnad mellan frökapslar och outslagna knoppar.
När ytterhöljet skiftar lite i beige-brunt... då plockar jag dem.... då är de lite torra och prassliga.
Visst DitoVerde är jag intresserad om du hittar några fröer smile.gif
Än så länge har jag bara hunnit bärga fröer av 2 olika Dahlior, men jag delar gärna med mig.
Dahlior är väldigt enkla att fröså. MEN de är definitivt INTE fröäkta!!

De jag har fröer av hittills är de här:

[attachment=6956:070812_013.jpg]
[attachment=6957:070812_020.jpg]

Hur de ser ut i nästa generation? Inte en aning!
Så planerar du en färgstämd rabatt av Dahlior rekommenderar jag att du köper fröer.
Tosan
Ja då är det nog för tidigt, mina är ff gröna, kronbladen blåste av för nån vecka sen...
Skulle vilja ha ett par låga dahlior till i rabatten i roliga färger. De flesta frön jag hittat är till höga. Men om den här hinner med att bilda frön innan vintern tar den så ska jag testa och se vad det blir, och kanske skicka några till dig smile.gif

Dina såg himla läckra ut! biggrin.gif
Margith
Tosan, den övre bilden, den Dahlian är 30-40 cm. Jag har aldrig sett värre krympling rotfl.gif
Bladen är nästan svarta och blomman.. ja vaddå?.. chock-färgad kanske?

Men vad nästa generation fröer blir g.gif
Vill du prova så finns det fröer här, hör av dig med ett PM wub.gif
Anki V
Det är skitul att så Dahlior...har man bara plats så. I våras sådde jag hemsamlade frön och för att spara plats skolade jag om dem 3 i samma kruka...det gick det också laugh.gif
Jag hör av mig Margith om det blir några frön. Här regnar det eller är frost.....Tack gode skapare för fiberduk.

/Anki

(Taskigt tangentbord...iblan blir det bara var annan bokstav)
Dito Verde
Om jag nu lyckas hitta några frön. När ska jag då putta ner dem i jord?
Undrar
Peggy i Surte
Anki V
Så här skrev jag i min så kalender: Sommardahlior sådd 24/2 inne, grodd 27/2. 1:a blomma 1/7....../Anki
Dito Verde
CITAT (Anki V @ 02-09-2007, 22:04) *
Så här skrev jag i min så kalender: Sommardahlior sådd 24/2 inne, grodd 27/2. 1:a blomma 1/7....../Anki


Tack, det ska jag komma ihåg. Vad spännande...
/p
Anki V
Stopp!!!!! Det stod 24/4 i min såbok. Ett svar tangentbord när det är mörkt ute och ögon som fyllt 50.

Jag ber om ursäkt! shy.gif
ingrid fuxwall
Jag har för första gången sått Dahlia och vilket resultat!

Blir det frö delar jag med mig
Dito Verde
CITAT (Anki V @ 02-09-2007, 22:20) *
Stopp!!!!! Det stod 24/4 i min såbok. Ett svar tangentbord när det är mörkt ute och ögon som fyllt 50.

Jag ber om ursäkt! shy.gif


Ok, uppfattat. Fast det var onekligen trevligare med 24/2. Nu få jag vänta i 8 månader istället för 6.
/p
stennie


Denna har jag tagit fröer från....mörka rödaktiga blad och mörkt persikofärgade blommor.

sedan har jag även fröer från en enkel vit och det kommer nog mer snart, måste bara vänta till dom torkar lite.
Margith
CITAT (Dito Verde @ 02-09-2007, 22:32) *
Ok, uppfattat. Fast det var onekligen trevligare med 24/2. Nu få jag vänta i 8 månader istället för 6.
/p


Har du extraljus och gott om plats, kan jag berätta att jag sått mina den 4/3 (2 år i rad). Men kom ihåg att de gror fort och växer ännu fortare!

Stennie: Hur hög är din aprikos-färgade? Jag tycker att den ser ut som en släkting till min chock-färgade.
stennie
Den är ca 60-70 cm...
Jag skulle gärna vilja byta till mig av din chock. smile.gif
Margith
Jag byter gärna Stennie wub.gif
Jag PM:ar dig!
HelenN
Hittade en tråd till "dagens dahlia" http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61425&hl där kan ni ju lägga in era bilder eller byta fröer....jag har lagt in mina bilder där, och imorron skall jag ut & böka & se om jag hittar nåra fröer....men jag är usel på att så -cry-.gif
Margith
Inatt slog första frosten till thumbdown.gif
I helgen måste jag därför ta reda på de Dahlior som jag vill spara över vintern.
De fröer som mognat har jag plockat rätt på.
Jag har lagt in bilder i mitt album och jag har fröer över av Dahlia nr 1, 2, 4 och 6.
De övriga kommer inte att hinna mogna -cry-.gif

Vill du byta?
Helst byter jag mot andra Dahlia-fröer, men jag brukar inte vara svårövertalad när det gäller fröbyte a0a.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon