jdosviko
I en av mina trädgårdsböcker står det att man på senhösten varje år ska ta bort alla blad och alla kvarvarande bär. Alltså rensa hela busken så bara pinnar återstår. Syftet var att minska risken för angrepp av olika slag.

Har aldrig förr hört talas om det och blev ytterst förvånad confused.gif Är det verkligen nån som gör det? Och behöver man verkligen göra det?

// Virpi unsure.gif
Rafael
Gäller det i så fall även andra sorters bär?
Big Gardener
Jag kan tänka mig att detta råd har kommit till av orsaken att många bladsvampar frodas på hösten och att man genom att rycka av bladen kan förhindra infektionen. Det kan säkert fungera delvis, men man måste också tänka på att bladen även på hösten står för en del energiproduktion till plantan även om klorofyllet dras tillbaka. Om man tar bort bladen alltför tidigt eller alltför nitiskt kan jag tänka mig att plantan försvagas och därigenom blir känsligare för andra angrepp som t.ex. vinbärsbladlus eller vinbärsgallkvalster.

Jag tror mer på att låta bladen falla naturligt och därefter möjligtvis samla upp dem med räfsa och lägga på en sluten kompost eller bränna. Då uppnår man samma effekt eftersom de flesta bladsvampar, likt äppelskorv, inte återinfekterar förrän till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon