Full version: Valnötsträd?
Iza
Jag ska plantera ett valnötsträd. Är det bara Machuriskt som gäller för mig i zon 3-4?
Jag skulle vilja ett träd med goda nötter.
jegi
Vad jag vet är det bara äkta valnöt (Juglans regia) som ger goda nötter.
Den anses härdiga till zon 2. Det blir ju lite zonknäckning att prova en sådan. Du kanske kan få trädet att överleva med skydd men frågan är om nötterna hinner mogna. Och risken finns alltid att det fryser tillbaka kraftigt eller t o m dör.

Den bästa rent zonmässigt är juglans mandschurica. Jag har inte smakat nötterna men tydligen är dom hyfsat ätbara men inte i närheten av dom äkta.

Japansk eller svart valnöt går nog att få att överleva men de lär inte heller ska ha så goda nötter.

Personligen är jag road av zonknäckning och har definitivt tänkt prova äkta valnöt.

Cilla här på forumet har en äkta i zon 3 som hon har låtit bli mer buskartad och den växer då mycket bättre och fryser tillbaka mindre.
Anders Roslagen
Utsikterna är inte så bra att du ska få ditt valnötsträd, men det är inte omöjligt!

Svart valnöt, amerikansk alltså, är inte så matiga och goda men det finns namnsorter som man odlar för nötternas skull. Har aldrig sett såna till salu i Sverige dock.

I Danmark experimenterar man med härdiga valnötssorter, om du åker förbi Odense kan du köpa några träd om du har reserverat dem året innan.

Dansk plantskola
sida 2

Han har också hjärtnöt som är en härdig variant av den japanska valnöten. Inte lika smaklig och fet som den europeiska men lär vara helt Ok.

Jag har också läst om försöksodling av valnötsträd i Norge, i odlingszon V, men det är svårt att få tag i dessa härdiga varianter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon