Full version: *ledsen*
evarina
Måste få skriva av mig lite. Har precis lugnat ner mig efter att ha varit jätteledsen över en förskräcklig attack från en av mina grannar. Vi bor i en bostadsrätt, längst ner. De här grannarna bor högst upp. Förra året bad vi dem vattna på balkongen mera försiktigt eftersom det droppar ner på oss. Då gick det ganska bra, men det fortsatte droppa. I år har det blivit värre. I morse när vi satt och åt frukost började det droppa ner jordigt vatten i maten. Återigen (alltså för andra gången) bad jag grannen ta det lugnt eller ännu hellre sätta fat under balkonglådor och krukor, så skulle vi slippa problemet. Då tog det hus i helsike. Jag har aldrig fått en sån utskällning förr. Vi var jävla idioter som gick med träskor i trappen mitt i natten (det har *aldrig* hänt), de hade minsann rätt att vattna blommorna utan att griniga grannar kom och tjatade (trots att jag kom med förslag på hur man skulle lösa problemet). Om vi inte gillade att det doppade fick vi väl gå in från balkonen! De hade minsann bott här längre än oss och sen vi flyttade in var det bara problem, han skulle minsann få oss vräkta etc. Bara massa svordomar och ovett. Fattade ingenting! Kunde inte hålla mig för gråt när jag ringde vice värden. Och nu är jag rädd att han ska göra något så situationen blir ännu värre.
(Å andra sidan kanske det var bra att jag började grina, då fattade vicevärden allvaret sad.gif )
Nu känns det som om hela sommaren är förstörd och jag är rädd för att möta grannen.
Jaja, det är väl bara att hoppas på att han hade en dålig dag och att ber om ursäkt längre fram.
/*ledsen* Eva
Posse
Som sagt - det är inte trevligt att bo och leva i "unioner" så att man ständigt påverkas av grannarnas beteende.

Och grannen i det här fallet låter riktigt tank- och hänsynslös. sad.gif
Almdalen
Det är nog så att din "granne" har fel man får inte vattna så att det rinner på dem som bor under. I alla bostadsrättsföreningar finns det "ordningsregler" kan du inte få tag på dem.
Du gjorde helt rätt som kontaktad vicevärden, hoppas att han kan hjälpa dig. Oavsett vad man tycker så måste man följa de regler som finns, det gäller även hur man beter sig mot sina grannar. Du kan också kontakta förreningens ordförande och be om hjälp.
Tyvärr finns det "rötägg" i alla områden men låt inte detta förstöra din sommar. Sitt och njut på din balkong, tänk bara på att det kan komma en skvätt från ovan. Ring vicevärden var gång det inträffar, ge inte upp!
wub.gif
evarina
Tack, jag har hunnit lugna ner mig lite nu. Får väl köpa ett stort paraply och sätta upp. smile.gif
Men jag är fortfarande rädd för att stöta på grannen!
/Eva
Posse
CITAT (evarina @ 11-07-2003, 11:55)
Tack, jag har hunnit lugna ner mig lite nu. Får väl köpa ett stort paraply och sätta upp.  :)
Men jag är fortfarande rädd för att stöta på grannen!
/Eva

Jag kan förstå din känsloreaktion, men inte ska väl DU behöva känna dig rädd för grannen (såtillvida den inte utgör ett rent fysiskt hot) - det är väl istället grannen som borde känna sig generad och skraj för DIG. Det är ju grannen själv som har syndat....
anne
ohmy.gif Man blir förbenad när man får höra sådant här.
I Hyresstadgan står det att du får inte piska mattor, vattna växter eller grilla på balkong, du får inte ha balkonglådorna hängandes på utsidan för rasrisken och inte vara störande för andra grannar.
Du har underlag för en vräkning om detta fortgår, vilket jag verkligen inte hoppas att det gör.
Tycker att det var mycket klokt av dig att ringa hyresvärden och du skall absolut inte vara rädd för att träffa dina grannar.
Skaffa dig en hyresstadga från förening där du bor och stick den under näsan på dem.
Själv har jag haft stora problem med mina grannar!
Men efter ett samtal och besöka av miljökontoret så har de slutat gräla och städar sin trädgård, om du visste vad det finns regler för vad man får göra och inte göra egentligen.
Så stå på dig och möt dem med klar och frågande uppsyn.
Många kramisar till dig från Anne
Charlotte V
Inte för att det är någon tröst, men... han skriker och skäller säkert för att han blev generad. Han vet ju att han gjort fel. Håll huvudet högt och se honom i ögonen - du har inget att skämmas för.

Låt värden ta "smällen" och fortsätt ha kontakt med honom - inte din granne som helt klart inte går att prata med! Ring värden så fort det händer och ge dig inte.

Usch vad jobbigt sådant där är!

(Känner du ingen som bor ovanför honom och som kan vattna lite och hälla ner lite jord? Visst känner man för sådant även om man inte gör det?).

Lycka till
Charlotte
Fialotta
[COLOR=purple]Fy sjutton...vilka obehagliga grannar!

Jag har barn som bor i bostadsrätter och där får man inte ha balkonglådor på utsidan
och inte vattna så det rinner ner på grannar (självklart ju) inte
piska eller skaka mattor... bra att du tog kontakt med värden så han får
påminna människan om reglerna i avtalet som alla får!

Du har inte gjort nåt fel, man har väl rätt att säga ifrån så alla trivs!
Njut av sommaren du...det är grannen som borde skämmas!
Kram till dig wub.gif
Pher
Låt inte sånt där ta energi från dig. Du har ju alldeles rätt. Det inser grannen snart ska du se.
Antar att du inte sa till ohövligt utan på ett snällt sätt? Tyvärr kan jag själv brusa upp om någon "gnäller" på mig på ett auktoritärt sett. Vet att det är löjligt, men så funkar jag. Man måste "gnälla" snällt på mig för att de ska funka. tongue.gif

Vet också att det finns folk som inte lyssnar om man inte säger till dem auktoritärt, ja svårt sånt där...

Om det känns så konstigt och illa så gå och plinga på och förklara hur känner på ett snällt sätt. Så är det hela snart är över och du kan njuta av sommarn. wub.gif

Mvh
Hellan
Tänk vilka konstiga filurer det finns, sånt här ska man ju inte behöva finna sig i. Hoppas det ordnar sig! Kram!
Eva i Norrköping
Ett tips - för anteckningar över när incidenterna inträffar. Det underlättar när man ska redogöra för det obehag man utsatts för, annars är det lätt att man låter svävande....
lilla mamma
Folk, är de inte riktigt kloka?

Jag bara undrar...

Det är inte farligt att bli tillsagd, nästa gång kanske det är jag som gör något som inte uppskattas. Då är det ju faktiskt rätt bra att någon säger någon istället för att bara knipa k-t.
och det är väl helt uppenbart att inte jordvatten ska rinna ned på grannarna och ner i maten.

Upp med blicken, streck dig stolt, du ska inte bry dig om vcad grannarna än hotar med. Du betalar också din del till bostadsrättsföreningen sleep.gif smile.gif mad.gif
Mumin
Hej!
Jag är också en sådan som har både balkong och en liten trädgård i markplan. Balkong med många växter i både kruka och lådor.

Insåg att detta kunde bli problem med vattningen för markgrannen under. Så vi bjöd dem på fika på vår balkong och berättade om bevattningsproblemen. Vi ville ju inte att de skulle ta illa upp om det kom överskottsvatten ner till dem. Därför kom vi i bästa sämja överens om att vi vattnar, sen kväll eller tidig morgon, de drar in dynor m.m. på kvällen och gläds för övrigt åt blomprakten också......... Självklart finns det fat under krukorna, så det är inga problem.

Så med lite god vilja och direktkontakt löser man de flesta problem !

TIPS också till alla balkongägare, om man inta låter lådorna bli torra, utan ger jämn bevattning, så rinner väldigt lite ner.

M.v.h. Mumin smile.gif
evarina
Mumin, du verkar vara rena drömgrannen!
/Eva
Mumin
rolleyes.gif Tack Eva, men det vet jag inte.....

Tidigare grannen under grillade c:a tre ggr./v. Från vår till höst, vet inte hur han bar sig åt, men grilloset stod som dimmorna vid Lutzen! Då gällde bara att fly från balkongen och snabbt stänga dörren... vänta ett antal timmar tills luften var andnings bar.
Vi försökte prata, men han ansåg sig ha rätt att göra vad som passade honom ! sad.gif Om att hans barn ryckte upp våra nysatta plantor och stoppade dem i våran brevlåda, var bara pojkstreck, "Ni vet ju hur ungar är" HA HA !
Då kan jag försäkra dig Eva, att jag hade en obeskrivlig lust att övervattna mina blomlådor om inte rentutav ta fram vattenslangen !!!!

Men gudskelov flyttade dom och våra nya grannar grillar också, men med kunskap. Det luktar bara gott! rolleyes.gif

Så kan det också vara.
M.v.h. Mumin
vihemma
Hej Evarina

Vi har haft samma elände som dig plus lite till.
Vi bodde dock i en hyresrätt och förutom övervattnande, grillande/brännande, utkast av skräp, nedsopning skräp så hade dom två ungar på 11 & 16 år som får Damien i "The Omen" att verka som Söndagsskolebarn i jämförelse.
Det förekom bla. olika hot både från pappan och barnen som gällde allt möjligt.
Tyvärr så gick det trögt i samtal med dom för dom hade den attityden att deras ungar minsann ALDRIG gjorde fel och vad är vi för människor som kommer och kritiserar att dom vattnar och grillar, det är deras rätt som hyresgäst bla. bla. bla.

Efter samtal med värden (som INTE var intresserad alls av att hjälpa) så lovade dom att kolla upp det.
Vi ringde flertalet gånger till störningsjouren då det kunde vara fest en Tisdag kl 02.00 m.m.
Efter flertalet samtal till värden några till Hyresgästföreningen så pratade vi med dom andra grannarna hur dom upplevde det och pratade ihop oss om hur vi kan gå tillväga med besväret, vi kom fram till att vi skulle säga att om inget händer så deponerar vi hyrorna hos Länsstyrelsen, då minsann tog det skruv.
Till slut fick vi dom vräkt och en annan familj fick chansen att flytta in i ett enligt oss trevligt område...

Tråkigt att du upplever sådant tråkigt/hotfullt men stå på dig det skall och kan lösas. wink.gif
Adri-Anne
Hej!
Känner mig frestad att ge mig in i debatten om otäcka grannar.
Vi hade ett exemplar, som jag tycker tar priset av allt.
Nu ska jag bara ta fram det som hände i samband med trädgården. Allt annat skulle bli en hel bok.

Det var vid midsommartid. Jag hade besök av tre tanter. Vi satt på terrassen och drack kaffe. Dom besökande hade tagit med sig en gräddtårta. Plötsligt kom det en vindil, och i kaffet och på gräddtårtan kom det fullt med torra barr från julgranen som stod kvar på balkongen hos grannen ovanpå. Så fort det hade regnat och blåst hade vi under en längre tid sopat granbarr och cigarrettaska från våran terrass. Även i våra rabatter kom det. På kvällen sa jag till grannen att hon kunde kasta ner granskelettet i trädgården, så slapp hon barra ner vardagsrummet, hall och trappa när hon skulle forsla ut den. Men nix, inte slängde hon någon gran.
C:a 14 dagar senare sitter jag och målar ramen till ett myggnät, som vi skulle ha i terrassdörren. Plötsligt får jag fullt med barr och cigarrettaska i målarburken och på den nymålade ramen. Då sprack det. Nu hör till saken att jag hade stått ut med massor av glasspinnar, kolapapper cigarrettfimpar, raketpinnar och smällremsor till förbannelse.När hon rökte på balkongen, askade hon ner hos oss. Skakade också sina mattor så skiten kom hos oss. Men detta med barret och askan i målningen fick mig att explodera. Jag vrålade rakt ut, att jag personligen skulle se till att hon åkte ut med huvudet före illa kvickt. Då hällde hon Klorin i mina rabatter och två stora krukor med rosor. Plantorna i rabatten dog samtliga, även båda rosorna som jag haft i många år. Den ena fick jag i födelsepresent av min dotter.

Som tur var blev vi av med eländet. Sedan har fyra stycken bott här uppe. Alla lika trevliga, underbara hyresgäster. Aldrig några problem. Så visst kan vissa hyresgäster förpesta tillvaron helt och hållet för en. Hade inte hon flyttat, så hade vi gjort det.
Som en liten kuriosa ska jag berätta. Denna helgalna hyresgäst hittade ett rådjurskid borta i skogen här. Den hade hon boende uppe i lägenheten, trots att flera sa till henne att man inte ska ta hand om kiden, mamman finns i närheten någonstans.
Hasse_h
Ja, jisses vilka historier ni har. Tur man sluppit sånt. Det värsta jag råkat ut för är en granne som spelade Whitney Houston på högsta volym så gott som hela tiden när hon var hemma. Och dessutom sjöng med ... wacko.gif
anne
rolleyes.gif Tja en skall ju inte klaga, det var fasligt vad eländigt det kan bli. Men Whitney hade man väl kunnat stå ut med. Lät hon gnällig när hon sjöng med???
Skrattar därför att när jag städar så spelar jag Roxett otroligt högt, skall tänka på det, att grannen kan krepprera över musik valet hahahaha. laugh.gif laugh.gif
Hasse_h
CITAT (anne @ 25-07-2003, 11:32)
Men Whitney hade man väl kunnat stå ut med. Lät hon gnällig när hon sjöng med???

Hmm...att ständigt höra henne sjunga "änd aaaaaaaaaaaaaaaj vill åååålvejs lavv jooooooooouuuououoooo" tillsammans med Whitney var inget örongodis kan jag säga...jag stod ut nåt år, trots att det var på högskoletiden och man kunde få spelet på henne när man försökte plugga inför tentan...

En annan gång hade jag alkoholiserade grannar under mig som satt och festade och spelade dragspel och sjöng finska folkvisor på balkongen på sommarnätterna. Inte heller kul, men det hände bara ett par ggr i månaden...

Egentligen inget att klaga över när man läser vad ni andra upplevt... sad.gif
*Felix matte*
Måste bara berätta vad tur vi haft med våra grannar.
Ikväll ombads vi stanna inomhus en stund och sedan när vi gick
ut på altanen stod där detta dukade bord
det var en gåva till oss wub.gif

Här råder god grannsämja och vi har mycket trevligt tillsammans
Ingen klagar om det spelas lite högt ibland, eller på katter som
hälsar på i rabatterna eller tittar in.
Fialotta
Åhhh...vilka gulliga grannar
du har Agneta!
Jag är oxå lyckligt lottad med trevliga och rara grannar rolleyes.gif
Kram wub.gif
Adri-Anne
Men saker och ting kan ändra sig. rolleyes.gif Den otäcke grannen var ett års otrivsel. Dom senaste 6-7 åren har det inte varit några problem.
En liten episod.
Killen ovanpå fyllde 25 år. Hans fru kommer ner till oss och talar om att dom tänker ha födelsekalas, och det blir kanske lite oroligt. Skulle det gå bra? Självklart gick det bra. Det är ju inte var dag man fyller 25.
Kvällen kom, och vi hörde lättsamma steg uppför trappan. Inget klampande där inte. När vi gick ut på terrassen hörde vi ett lågt prat och stillsam musik från balkongen. Vid 11-½12-tiden tassade dom så tyst ut, så hade jag inte haft huvudet inne i skåpet under trappan för att hämta en rulle hushållspapper, hade jag inte hört dom alls. Tala om hänsynstagande till gamlingarna under. Nu har denna familj flyttat till en större lägenhet och har i stället blivit våra närmaste grannar i huset bredvid. Efter dom kom det en mycket ung kille, tyst och stilla, inte ens hög musik??!!
Här har också blivit nya medlemmar i bostadsrättsföreningen. Förr var det tvärhet och oginhet som rådde. Det var nej, nej, nej vad man än frågade om. Nu har det slagit helt om. Det spelar snart ingen roll vilken fråga man än har. Är det vettigt och genomförbart så är föreningen mer än hjälpsam. Det är som natt och dag mot vad man hade innan. Och ännu roligare har det blivit när folk kommer och tittar in på vår "snusnäsduk" till trädgård och t o m använder den som visning för att sälja lägenheter. Det kan man väl säga är en förändring till det bättre.
När jag skriver detta tänker jag på Eva, som tvingades flytta p g a ogina medlemmar i föreningen. Är verkligen glad över att Eva har fått det bra där hon nu är.
Hoppas det blir en ändring för alla andra som har problem, antingen med föreningen eller grannar. Här blev det det i alla fall.
Posse
En "otäck granne" kan väl också vara en person som pga av ålder eller fysiskt handikapp har begränsad motorisk färdighet och/eller synförmåga och som därför t.ex. vattnar till synes vårds- och hänsynslöst.
Eller någon med något slags psyskiskt handikapp som begränsar skickligheten och/eller omdömet....
Adri-Anne
Nej Posse!
Det är inte otäck granne, otäck granne är dom som elakt och medvetet saboterar för omgivningen.
Posse
CITAT (Adri-Anne @ 26-07-2003, 19:22)
Nej Posse!
Det är inte otäck granne, otäck granne är dom som elakt och medvetet saboterar för omgivningen.

Kanske kunde mitt inlägg missförstås... jag menade att det kan finnas personer som helt felaktigt uppfattas som sådana "som elakt och medvetet saboterar för omgivningen".
Adri-Anne
Jag missförstod Posse. Förlåt! huh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ewa L
Jag har också varit tämligen förskonad från otrevliga grannar när jag av och till bott i lägenhet — bortsett från 97--00, vilket medverkade till att jag köpte mitt härliga hus istället.

Vill istället berätta om när HSB ringde på dörren för att jag fått klagomål. Från våningen ovanpå!! Eftersom detta var i Stockholm och vi inte direkt är kända för att umgås med grannarna (undantag finns!) så hade killen vänt sig direkt till HSB istället för att prata med mig. Vad hade jag då gjort? "Spelat musik, klampat omkring etc." Jag förstod ingenting men bad att vi gemensamt skulle gå upp till grannen för att prata.

Vi var där i cirka 5 minuter, han flackade mest med blicken och hummade. Sedan passade han på att klaga på: suset i vattenrören + elementen, ljudet ifrån porten när den stängdes, hisstrumman etc. Allt som översteg 15 dB!!

Mannen från HSB bad mig om ursäkt och tassade därifrån.
Adri-Anne
I går kom vår granne med nyplockade blåbär och talade om att hon ville skämma bort oss, istället för dom mor- och farföräldrar dom inte har.
Som det kan bli. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon