Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Ralf
http://www2.blocket.se/news?id=123122,123115&ca=11_s

kvina får inte röka i trädgården längre. alltså ja e ickerökare men denna granne ... ja jag vet iten...
Berith
Helt riktigt tycker jag, här känner man på lukten när grannarna är ute. naughty.gif
Rossi
Ja, underbart beslut! Förbjud rökningen helt!

Det är hemskt när man utomhus - och speciellt i sin egen trädgård - inte kan värja sig från äcklig och farlig tobaksrök.

På arbetsplatser borde dessutom parfymer förbjudas.
Blomstertanten
CITAT (Rossi @ 23-08-2007, 07:18) *
Ja, underbart beslut! Förbjud rökningen helt!

Det är hemskt när man utomhus - och speciellt i sin egen trädgård - inte kan värja sig från äcklig och farlig tobaksrök.

På arbetsplatser borde dessutom parfymer förbjudas.


Lika bra att förbjuda folk från att gå nakna hemma också !

Ralf : Inte går du väl o fiser i trädgården ??? unsure.gif Bäst du passar dej, du kan bli anmäld tongue.gif
Pirum
Att helt förbjuda rökning låter som en utmärkt idé, som jag (med två rökande föräldrar) helhjärtat stödjer.

Med vilken rätt kan man sända livsfarliga luftföroreningar in på grannens tomt? Man får tänka på att vi icke-rökare inte är speciellt modiga eller tuffa, inte som rökarna - det krävs ju mod att våga hålla på med en hobby som tar livet av en majoritet av utövarna.

Starka parfymer kan gott förbjudas på arbetsplatser.

/me, förbudsivraren.
Ralf
CITAT (Blomstertanten @ 23-08-2007, 07:53) *
Ralf : Inte går du väl o fiser i trädgården ??? unsure.gif Bäst du passar dej, du kan bli anmäld tongue.gif


Törs ej fisa för då blir ju ozon-hålet större...
Blomstertanten
CITAT (Ralf @ 23-08-2007, 08:03) *
Törs ej fisa för då blir ju ozon-hålet större...


Miljöförstöring är ett allvarligt brott ! tongue.gif
Daniel83
När man nu ändå håller på och trakaserar rökare kan man väll förbjuda alkohol också. För det är bra många mer som får lida för denna drog än rökarna.
Nej jag är inte rökare, jag är inte nykterist, men lite proportioner (stavning?) måste det ju vara.
AnitaO
CITAT (Ralf @ 23-08-2007, 08:03) *
Törs ej fisa för då blir ju ozon-hålet större...

Och sen kan ju nån granne vara fjärt-allergiker också. Man måste ta lite hänsyn juh! giggle.gif
Rossi
CITAT (Daniel83 @ 23-08-2007, 08:17) *
När man nu ändå håller på och trakaserar rökare kan man väll förbjuda alkohol också. För det är bra många mer som får lida för denna drog än rökarna.


That's my man! Bra förslag! kompiskram.gif
Pirum
Ja, passiv rökning är ju bevisligen skadligt, och det kan även sägas att alkoholisers nära omgivning skadas. Att kriminalisera alkoholbruk för gravida är ju en självklarhet, men kanske bör även personer med barn i hushållet kontrolleras lite hårdare? Motbok kanske? Vad gäller alkohol i övrigt så har vi väl redan förbud mot att dricka det på många offentliga platser utomhus?
krellus
Personligen anser jag att man bör förbjuda rökning på balkongen så fort det bara går.

Jag och min fru försöker ha öppet men det är ta mig tusan omöjligt.
Vi har rökare under, över och i lägenheten bredvid oss och vi känner oss belägrade.

Jag tror inte att rökare förstår hur mycket det stör, förrutom att passiv rökning är ohälsosam.
Visst, förstör ditt liv men låt mig försöka leva sunt, ok???

Vi lämnar öppet för att vädra och får stå vakt vid dörren.
Rossi
CITAT (krellus @ 23-08-2007, 08:59) *
Personligen anser jag att man bör förbjuda rökning på balkongen så fort det bara går.

Jag och min fru försöker ha öppet men det är ta mig tusan omöjligt.
Vi har rökare under, över och i lägenheten bredvid oss och vi känner oss belägrade.

Jag tror inte att rökare förstår hur mycket det stör, förrutom att passiv rökning är ohälsosam.
Visst, förstör ditt liv men låt mig försöka leva sunt, ok???

Vi lämnar öppet för att vädra och får stå vakt vid dörren.


Jag tycker synd om er. Det är vidrigt. Kan tänka mig att röken även transporteras via ventilationen. Så var det när jag bodde i lägenhet.
Betty
Narkotikaklassa och förbjud tobak. rtfm.gif
Det skulle vi alla må mycket bättre av i längden. wink.gif
krellus
CITAT (Rossi @ 23-08-2007, 09:10) *
Jag tycker synd om er. Det är vidrigt. Kan tänka mig att röken även transporteras via ventilationen. Så var det när jag bodde i lägenhet.


Tack för sympatierna!
Det handlar verkligen inte om att vara anti "rökare". Många av dem tror säkert att man överdriver men så är det inte.
Och som du säger så sprids röken via ventilationen.

Det blir ett slags "sug" in i lägenheten så att någon enstaka sekund innebär att röken lägger sig som en irriterande lukt längst bort från balkongen. Mycket ofräscht.

Vi ringde faktiskt på hos grannen under och försökte resonera med honom. Frågade snällt om att han inte kunde gå utanför porten(han bort långt ned i huset) men då blev han bara förbannad. "Jag röker bara 3 cigg om dagen" fick vi som svar. Snarare 1 cigg var 10 minut.

Vi överväger faktiskt att flytta och då har det gått långt...
Pirum
Ja, ventilationen i lägenheter kan ställa till med en hel del. Själv klarar jag mig hyfsat, när mina grannar kokar ruttna fiskhuvuden eller lagar vitlök med mat som tillsats så öppnar jag bara mitt fönster så slipper jag att suget från badrumsventilen drar in något unk från korridoren utanför. Min bror hade dock problem med en rökande granne, röken kom via elkontakten (!) eftersom grannen tydligen rökte någon halvmeter från sin kontakt - och ledningen sen går i rör till nästa lägenhet - rakt in i min brors kök, till kontakten 2dm från köksbordet. Lagom trevligt :/ Gick att minska genom att öppna altandörren, men vem vill göra det på vintern?
Lemonne
CITAT (Pirum @ 23-08-2007, 10:07) *
Ja, ventilationen i lägenheter kan ställa till med en hel del. Själv klarar jag mig hyfsat, när mina grannar kokar ruttna fiskhuvuden eller lagar vitlök med mat som tillsats så öppnar jag bara mitt fönster så slipper jag att suget från badrumsventilen drar in något unk från korridoren utanför. Min bror hade dock problem med en rökande granne, röken kom via elkontakten (!) eftersom grannen tydligen rökte någon halvmeter från sin kontakt - och ledningen sen går i rör till nästa lägenhet - rakt in i min brors kök, till kontakten 2dm från köksbordet. Lagom trevligt :/ Gick att minska genom att öppna altandörren, men vem vill göra det på vintern?



rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Vitlök med mat som tillsats! rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Skämt åsido, visst kan dofter vara nog så irriterande, men röklukt är det absolut värsta. Varje morgon vaknar jag vid fem-, sextiden när min granne går ut och sätter sig på sin altan för att röka. Jag har mitt sovrumsfönster precis ovanför, och röklukt när man ligger och sover slår allt... Det är riktigt vidrigt. Med mitt morgonhumör också... jag vet inte hur många gånger jag har varit nära att kasta något på honom. whist.gif Det får räcka att jag slår igen fönstret med en smäll, sen får jag ligga och svettas resterande timmarna av morgonen och kan inte sova för att det är för varmt.
Tezzla
Jag tycker vi förbjuder ALLT som kan irritera människor. Allt blir så mycket enklare då och det blir mycket roligare att leva rolleyes.gif

Vi förbjuder rökning, alkoholintag, man ska inte få gå naken, man får inte vara uppe för tidigt eller för sent på kvällen, man ska inte få grilla, inte använda parfym, inte laga fel mat med fel kryddor, inte få ha vänner hemma (och definitivt inte sitta ute med dem), inte ha husdjur, o.s.v, o.s.v.

Tänk vad livet skulle bli underbart om vi genomförde förbud! tummenupp.gif
Rapchic
säger som en arbetskompis
om alcohol skulle ha kommits på nu skulle det ha förbjudits direkt
(att dricka alltså) det samma skulle nog stämma med nikotin me

CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 10:26) *
Jag tycker vi förbjuder ALLT som kan irritera människor. Allt blir så mycket enklare då och det blir mycket roligare att leva rolleyes.gif

Vi förbjuder rökning, alkoholintag, man ska inte få gå naken, man får inte vara uppe för tidigt eller för sent på kvällen, man ska inte få grilla, inte använda parfym, inte laga fel mat med fel kryddor, inte få ha vänner hemma (och definitivt inte sitta ute med dem), inte ha husdjur, o.s.v, o.s.v.

Tänk vad livet skulle bli underbart om vi genomförde förbud! tummenupp.gif

nog för snacka hur mkt hälsan skulle höjas om man förbjöd alcohol och nikotin
själv så klassar jag det som droger den dagen nån får mig att använda det så måste
dom ha bearbetat mig en lååång tid
Tezzla
Rapchic: Fast det är ingen som tvingar dig att använda alkohol, droger eller tobak. Man väljer själv, eller har jag missat nåt?
Tosan
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 10:26) *
Jag tycker vi förbjuder ALLT som kan irritera människor. Allt blir så mycket enklare då och det blir mycket roligare att leva rolleyes.gif

Vi förbjuder rökning, alkoholintag, man ska inte få gå naken, man får inte vara uppe för tidigt eller för sent på kvällen, man ska inte få grilla, inte använda parfym, inte laga fel mat med fel kryddor, inte få ha vänner hemma (och definitivt inte sitta ute med dem), inte ha husdjur, o.s.v, o.s.v.

Tänk vad livet skulle bli underbart om vi genomförde förbud! tummenupp.gif


Perfekt! tummenupp.gif

Nej, gud vilken tur att man har bra grannar, de klagar inte ens när det står 4-5 jänkebilar här utanför och springer folk runt hela gårn från 4 på eftermiddan till kl 6 på morron. Iofs händer det en gg/år och de är ju lite förberedda. angel_not.gif
Rapchic
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 10:31) *
Rapchic: Fast det är ingen som tvingar dig att använda alkohol, droger eller tobak. Man väljer själv, eller har jag missat nåt?

har haft många kompisar
(+ två syskon) som hyela tin ska få mig att prova särskilt alcohol
ok kan förstå mig på kompisarna som inte ens vet vad alcoholism är
men min syrra?
men dom har lugnat ner sig nu litegrann iallafall
Cacki
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 10:26) *
Jag tycker vi förbjuder ALLT som kan irritera människor. Allt blir så mycket enklare då och det blir mycket roligare att leva rolleyes.gif

Vi förbjuder rökning, alkoholintag, man ska inte få gå naken, man får inte vara uppe för tidigt eller för sent på kvällen, man ska inte få grilla, inte använda parfym, inte laga fel mat med fel kryddor, inte få ha vänner hemma (och definitivt inte sitta ute med dem), inte ha husdjur, o.s.v, o.s.v.

Tänk vad livet skulle bli underbart om vi genomförde förbud! tummenupp.gif



a0a.gif Men glömde du inte fula gardiner också! (Jag tror att skrattar på mej idag av alla kul inlägg! bravo.gif biggrin.gif )
Berith
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 10:31) *
Rapchic: Fast det är ingen som tvingar dig att använda alkohol, droger eller tobak. Man väljer själv, eller har jag missat nåt?

Men det är ju just det som det handlar om - jag blir tvingad att andas in röken från t.ex. grannen när h*n röker på balkongen. Eller var vi nu befinner oss.

Ungefär som om jag skulle sitta och leka med en vass kniv, och sticka mej lite här och där i benen eller armarna eller magen eller nåt. Och så sticker jag kniven lite i dina ben också emellanåt. Jämrars vilket liv det skulle bli då! Jag sticker ju inte så hårt så det är dödligt men det kanske blir skador ändå? naughty.gif

Jag känner flera rökare men jag tycker ju inte illa om dom som personer för att dom röker. Ibland får man den uppfattningen att rökarna tror det, iaf när såna här diskussioner kommer upp här på forumet. Rökarna försvarar sig som personer, inte bara sin rökning.
Tezzla
CITAT (Rapchic @ 23-08-2007, 10:34) *
har haft många kompisar
(+ två syskon) som hyela tin ska få mig att prova särskilt alcohol
ok kan förstå mig på kompisarna som inte ens vet vad alcoholism är
men min syrra?
men dom har lugnat ner sig nu litegrann iallafall



Dumma människor! nono.gif Fast det har nog lite med åldern att göra också. Som ung testar man och vill få andra att göra samma sak, det ger med sig så småningom.

Fast även fast de pressar dig så är det du som bestämmer! Dessutom finns det redan ett 18-års"förbud" vad det gäller tobak och alkohol.
Rapchic
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 10:43) *
Dumma människor! nono.gif Fast det har nog lite med åldern att göra också. Som ung testar man och vill få andra att göra samma sak, det ger med sig så småningom.

Fast även fast de pressar dig så är det du som bestämmer! Dessutom finns det redan ett 18-års"förbud" vad det gäller tobak och alkohol.

folk bryr sig inte om såna förbjud
när jag var ca 14 vistte jag många som man kunde fråga om man skulle vilja ha nått
och då var jag inte ens intresserad
Tezzla
CITAT (Berith @ 23-08-2007, 10:41) *
Men det är ju just det som det handlar om - jag blir tvingad att andas in röken från t.ex. grannen när h*n röker på balkongen. Eller var vi nu befinner oss.


Fast då gör du ju det misstaget som så många rökmotståndare gör d.v.s. buntar ihop alla rökare. Alla rökare förpestar sin omgivning, alla rökare brister i hänsyn o.s.v. Men så ÄR det ju inte! (Minns den förra tråden om detta ämne)


CITAT (Rapchic @ 23-08-2007, 10:45) *
folk bryr sig inte om såna förbjud
när jag var ca 14 vistte jag många som man kunde fråga om man skulle vilja ha nått
och då var jag inte ens intresserad


Är lösningen då att förbjuda alkohol och tobak för alla? Bara för att det finns ungdomar som testar?
Rapchic
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 10:47) *
Fast då gör du ju det misstaget som så många rökmotståndare gör d.v.s. buntar ihop alla rökare. Alla rökare förpestar sin omgivning, alla rökare brister i hänsyn o.s.v. Men så ÄR det ju inte! (Minns den förra tråden om detta ämne)
Är lösningen då att förbjuda alkohol och tobak för alla? Bara för att det finns ungdomar som testar?


anledningen jag tycker man ska förbjuda tobak och alcohol är för att det är en skadlig drog
skadlig för alla däremot mer skadlig för unga men fortfarande skadlig för alla
AnnammA
Det är med rökning eller ickerökning är svårt, även om jag själv är ickerökare och kan ha problem av att folk röker i min närhet...Jag tycker att det är bra att man inte får röka inomhus på restauranger och andra nöjesställen, men ibland tycker jag att rökarna hetsas allt för mycket. Många är säkert väl medvetna om hur hälsovådligt det är med rökning, har vänner och anhöriga i sin närhet med rökrelaterade sjukdomar som KOL, cancer, hjärt-&kärlsjd, men vad jag förstått är det oerhört svårt att sluta röka...

Å andra sidan tycker jag att det ska finnas bestämmelser som skyddar ickerökarna från tobaksrök, och något jag tycker är helvidrigt, är när jag ser barnvagnskörande vuxna(läs:föräldrar!) med en pyrande fimp i handen! sick.gif

Alltså, det handlar om hänsyn, att som rökare fråga om det är OK att man röker, och att som ickerökare stötta istället för trackassera rökare som ev vill sluta röka...Att det inte ska finnas något som heter rökpauser(i t ex arbetslivet), om det inte finns pauser för ickerökare...

Sedan finns det säkert orsaker till beslutet varför denna rökande granne inte kan röka på vissa ställen i sin trädgård...Det är lätt att läsa en rubrik/tidningsnotis rakt av, utan att se verkligheten runtikring, tror jag.

Hälsn

AnnA
Gossen Ruda
CITAT (Betty @ 23-08-2007, 09:50) *
Narkotikaklassa och förbjud tobak. rtfm.gif
Det skulle vi alla må mycket bättre av i längden. wink.gif


Håller med. Jag är egentligen inte så mycket för förbud men eftersom det inte finns något positivt med rökning, bara en massa nackdelar, så är jag för ett totalt tobaksförbud. Också för snus. Även inbitna rökare som försvarar sin last har nån gång försökt sluta men kapitulerat för suget. Visserligen kommer man att få se en del fd rökare klättra på väggarna ett tag efter förbudet men det går över. Resultatet kommer att bli en bättre folkhälsa och sjukvården slipper ta hand om en massa rökrelaterade sjukdomar och en massa eldsvådor kommer inte att äga rum. Jag säger bara Monica Zetterlund.
Tezzla
CITAT (Rapchic @ 23-08-2007, 10:55) *
anledningen jag tycker man ska förbjuda tobak och alcohol är för att det är en skadlig drog
skadlig för alla däremot mer skadlig för unga men fortfarande skadlig för alla


Men det finns massor av saker som är skadliga! Fel kost, avgaser, ja, t.o.m själva ditt levande kan vara skadlig för dig själv och andra. Var ska gränsen dras? Vad ska människan själv ansvara för och vad ska storebror sköta om?

Inte lätt sånt här, men jag tror inte att förbud, förbud, förbud är lösningen.
Pirum
En sak med rökningen är att nästan alla som blir nikotinberoende är barn. Få börjar som vuxna. Att sedan själv ansvara för att sluta när rökhostan kommer efter att ha knarkat nikotin i 20 år, det är inte så lätt, det är nästan lika svårt som att lyckas banta.
Rapchic
det är enkelt i mina ögon det som är droger
(där räknar jag nicotin och alcohol) ska förbjudas
Fenja
Tur man bor mitt ute i skogen och slipper grannar... blink.gif tror jag ska flytta ännu längre i i skogen!
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
CITAT (Fenja @ 23-08-2007, 11:13) *
Tur man bor mitt ute i skogen och slipper grannar... blink.gif tror jag ska flytta ännu längre i i skogen!
Mvh
Fenja


Du har ingen förståelse för passivt rökande ekorrar och fåglar? rolleyes.gif

Eller dina katter?

En ny upplevelse väntar i alla fall för rökare som slutar. När min pappa för många år sen slutade röka i samband med en tarmcanceroperation upplevde han efter det att maten plötsligt hade smak. laugh.gif Han rökte pipa och cigarrer.
LadyG
CITAT (krellus @ 23-08-2007, 08:59) *
Personligen anser jag att man bör förbjuda rökning på balkongen så fort det bara går.

Jag och min fru försöker ha öppet men det är ta mig tusan omöjligt.
Vi har rökare under, över och i lägenheten bredvid oss och vi känner oss belägrade.

Jag tror inte att rökare förstår hur mycket det stör, förrutom att passiv rökning är ohälsosam.
Visst, förstör ditt liv men låt mig försöka leva sunt, ok???

Vi lämnar öppet för att vädra och får stå vakt vid dörren.


Vi har det ungefär likadant, maken och jag. Det luktar jätteäckligt och det sätter sig i allt om man inte aktar sig.

Jag är för ett förbud så fort det bara går. Tobak är äckligt och farligt.

Snus struntar jag i däremot, det stör mig inte. Det luktar inte, det osar inte der omgivningarna och det är enbart den som snusar som drabbas. På det viset är snusare mer hänsynsfulla än rökare.
Tezzla
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 11:41) *
Snus struntar jag i däremot, det stör mig inte. Det luktar inte, det osar inte der omgivningarna och det är enbart den som snusar som drabbas. På det viset är snusare mer hänsynsfulla än rökare.


Ursäkta, men jag blir riktigt irriterad på såna uttalanden. Snacka om att rökare buntas ihop i en klump. Rökare ÄR hänsynslösa rolleyes.gif
Fenja
Vore vi rökare en politisk eller religiös samling också så skulle det bli många domar för hets mot folkgrupp... man kanske skulle starta en liten förening: Visärs (visomärrökandesossar), Virotg (virökerochtrorpågud) eller så...
Mvh
Fenja
Tezzla
CITAT (Fenja @ 23-08-2007, 11:49) *
Vore vi rökare en politisk eller religiös samling också så skulle det bli många domar för hets mot folkgrupp... man kanske skulle starta en liten förening: Visärs (visomärrökandesossar), Virotg (virökerochtrorpågud) eller så...
Mvh
Fenja


g.gif Det var inte en så tokig idé...
LadyG
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 11:44) *
Ursäkta, men jag blir riktigt irriterad på såna uttalanden. Snacka om att rökare buntas ihop i en klump. Rökare ÄR hänsynslösa rolleyes.gif


Läs vad det står: mer hänsynsfulla - vilket inte per automatik betyder att rökare är hänsynslösa (din tolkning - ditt samvete?).

Snacka om att övertolka.
Tezzla
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 11:56) *
Läs vad det står: mer hänsynsfulla - vilket inte per automatik betyder att rökare är hänsynslösa (din tolkning - ditt samvete?).

Snacka om att övertolka.


Men det är ändå du som jämför snusare med rökare. Snusare är MER hänsynsfulla än rökare, vilket innebär att du ser på rökare (och snusare) som grupp. Rökare är si och snusare så...

Snacka om att generalisera.

(Mitt samvete? Vad menar du med det?)
Betty
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 11:59) *
Men det är ändå du som jämför snusare med rökare. Snusare är MER hänsynsfulla än rökare, vilket innebär att du ser på rökare (och snusare) som grupp. Rökare är si och snusare så...

Snacka om att generalisera.

(Mitt samvete? Vad menar du med det?)


Snusare och rökare är en grupp, nämligen gruppen nikotinister.
Snusare är mer hänsynsfulla mot sin omgivning genom att bara förgifta sig själva - jag har då aldrig hört talas om passiv snusning... rolleyes.gif
LadyG
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 11:59) *
Men det är ändå du som jämför snusare med rökare. Snusare är MER hänsynsfulla än rökare, vilket innebär att du ser på rökare (och snusare) som grupp. Rökare är si och snusare så...

Snacka om att generalisera.

(Mitt samvete? Vad menar du med det?)


Utan att generaliseringar skulle inte många diskussioner fungera. Naturligtvis måste en viss generalisering tillåtas, annars blir det omöjligt att t ex diskutera löneskillnader mellan manliga och kvinnliga barnmorskor eller ungdomsbrottslighet eftersom man i båda fallen refererar till generella grupper: manliga barnmorskor, kvinnliga barnmorskor samt unga brottslingar.

Hur skulle t ex SCB fungera om de inte fick generalisera? Visst finns det undantag, men det är inte DE som är intressanta, det är den stora majoriteten som är intressant och tillhör du inte dem är du inte intressant för diskussionen, ok? Visst finns det rökare som (som du?) som går undan på t ex busshållplatser osv och det är inte dem (er?) jag avser just nu. Det är de som går ut på balkongen för att röka eftersom de inte vill att det ska lukta i deras eget vardagsrum och med sin äckliga sidorök stinker ner min lägenhet istället jag retar mig på. Känner du dig orättvist angripen är det din tolkning och ditt problem, jag kan nog inte förklara tydligare än jag redan gjort vilka rökare jag irriterar mig på.

Egentligen borde jag lära mig äta surströmming till kvällsmat, varje kväll.

Edit: stavning.
Tezzla
CITAT (Betty @ 23-08-2007, 12:09) *
Snusare och rökare är en grupp, nämligen gruppen nikotinister.
Snusare är mer hänsynsfulla mot sin omgivning genom att bara förgifta sig själva - jag har då aldrig hört talas om passiv snusning... rolleyes.gif


Jag kan lova att jag som rökare aldrig skuller förgifta dig, men det skulle du aldrig tro på, eller hur?
LadyG
CITAT (Betty @ 23-08-2007, 12:09) *
Snusare och rökare är en grupp, nämligen gruppen nikotinister.
Snusare är mer hänsynsfulla mot sin omgivning genom att bara förgifta sig själva - jag har då aldrig hört talas om passiv snusning... rolleyes.gif


Grubblade lite på det där... Skulle det bli passiv snusning om man tungkysser en snusare som har en prilla inne? smile.gif
Betty
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 12:19) *
Jag kan lova att jag som rökare aldrig skuller förgifta dig, men det skulle du aldrig tro på, eller hur?

Varför tror du att jag inte skulle tro det? Klart jag tror på! - så länge som du håller dig hemma hos dig med din rökning och jag håller mig i min landsände! tummenupp.gif
Leia
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 12:20) *
Grubblade lite på det där... Skulle det bli passiv snusning om man tungkysser en snusare som har en prilla inne? smile.gif

laugh.gif Precis vad jag också tänkte, fast å andra sidan är det ju´ingen som kan tvinga dig att kyssa någon som har snus inne för stunden. Gör du det är det förhoppningsvis frivilligt. biggrin.gif
Betty
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 12:20) *
Grubblade lite på det där... Skulle det bli passiv snusning om man tungkysser en snusare som har en prilla inne? smile.gif


Japp! biggrin.gif
Tur att man inte måste tungkyssas med nån mer än sin egen gubbe... kiss.gif
Tezzla
CITAT (LadyG @ 23-08-2007, 12:11) *
Hur skulle t ex SCB fungera om de inte fick generalisera? Visst finns det undantag, men det är inte DE som är intressanta, det är den stora majoriteten som är intressant och tillhör du inte dem är du inte intressant för diskussionen, ok?


Fast grejen är att jag alltid buntas ihop med den gruppen ändå av de flesta rökmotståndare. Därför blir även jag intressant för diskussionen. Det spelar ingen roll att jag är en hänsynsfull rökare som aldrig någonsin röker bland icke-rökare, aldrig röker vid busshållplatser (röker inte alldeles innan jag går på en buss heller), aldrig någonsin har tagit rökpauser på jobbet, alltid går ut på baksidan av huset för att grannen långt bort på andra sidan inte ska känna av min röklukt o.s.v, o.s.v. Jag är trots detta ändå rökare och eftersom jag är det så är jag tydligen representant för hela gruppen rökare. Det görs ingen urskiljning mellan hänsynsfulla och icke hänsynsfulla rökare och det blir i längden ganska tröttsamt. Hur många gånger genom åren har det inte bedrivits häxjakt på mig (som person också, ja) och fällts både den ena och andra nedlåtande kommentaren bara för att jag ingår i gruppen rökare? Återigen, det görs ingen urskiljning och det är tröttsamt!

Funderar på vilka andra "grupper" i samhället som buntas ihop på detta sätt och jag kan faktiskt inte komma på någon just nu...
LadyG
CITAT (Tezzla @ 23-08-2007, 12:35) *
Funderar på vilka andra "grupper" i samhället som buntas ihop på detta sätt och jag kan faktiskt inte komma på någon just nu...


Cyklister buntas oftast ihop till en enda livsfarlig trafikantgrupp oavsett om det finns hänsynsfulla cyklister eller ej.
Kampsportare buntas oftast ihop till en enda våldsfixerad grupp trots att majoriteten är vanliga motionärer i övre medelåldern som vill hålla sig i form.
Folk som äger en pitbull buntas ihop med narkomaner och annat pack och klassas som olämpliga hundägare oavsett om det är sant eller ej.
Ensamstående mödrar buntas ihop i en grupp som anses vara överarbetade, underbetalda och utslitna i förtid, vilket jag betvivlar att Djursholms-hemma-mammorna med egen förmögenhet och barnflicka skulle hålla med om.

Det finns gott om grupper i samhället om man börjar titta och fundera lite.

Hör du till undantagen så var glad för det istället. Men generaliseringar får man vänja sig vid, annars går det som sagt inte att föra en vettig diskussion om något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon