Full version: Diskutera musik
Sidor: 1, 2
aanderss
en musik tråd kanske kan passa
Biggan_
CITAT (aanderss @ 21-08-2007, 22:53) *
en musik tråd kanske kan passa


Ja, varför inte? Vad gillar du för musik Anders?
Själv köpte jag Ted Gärdestad´s 3-cd-box För kärlekens skull, häromdagen. Undrar vad det blivit av den killen om han fått leva? Så många fina låtar han hade.
aanderss
jag lysnar på allt i från hårdrock till dansband men kanske inte den värsta hårdrocken

CITAT (Biggan_ @ 21-08-2007, 23:20) *
Ja, varför inte? Vad gillar du för musik Anders?
Själv köpte jag Ted Gärdestad´s 3-cd-box För kärlekens skull, häromdagen. Undrar vad det blivit av den killen om han fått leva? Så många fina låtar han hade.

ja inte vet jag för han var så oberäknerlig
Tezzla
CITAT (aanderss @ 21-08-2007, 23:22) *
ja inte vet jag för han var så oberäknerlig


Oberäknelig? biggrin.gif

aanderss
CITAT (Tezzla @ 21-08-2007, 23:45) *
Oberäknelig? biggrin.gif

ja han kunde typ hitta på vad som helst
Tezzla
CITAT (aanderss @ 21-08-2007, 23:47) *
ja han kunde typ hitta på vad som helst


Jasså? g.gif Tälja trägubbar och sånt? flirting.gif

aanderss
CITAT (Tezzla @ 21-08-2007, 23:50) *
Jasså? g.gif Tälja trägubbar och sånt? flirting.gif

tja inte vet jag men ted var en udda artist ju
Tezzla
Jo, Ted var lite speciell. Var nog väldigt känslig och "nära sitt inre" liksom. Tyvärr så var det väl det som gjorde att allt tippade över för honom...

Vad gillar jag för musik då? Jo, jag är för evigt fast i det ljuva 80-talet wub.gif
aanderss
[quote name='Tezzla' date='21-08-2007, 23:54' post='653138']
Jo, Ted var lite speciell. Var nog väldigt känslig och "nära sitt inre" liksom. Tyvärr så var det väl det som gjorde att allt tippade över för honom...

de tror jag med men en annan speciel artist är dileva
Tezzla
CITAT (aanderss @ 21-08-2007, 23:57) *
...men en annan speciel artist är dileva


Usch, orkar inte med karln! Har svårt för folk som tror att man kan frälsa världen genom att tänka snälla tankar typ...
aanderss
CITAT (Tezzla @ 22-08-2007, 00:00) *
Usch, orkar inte med karln! Har svårt för folk som tror att man kan frälsa världen genom att tänka snälla tankar typ...

då orkar du inte med runar också. han är ju artist lär ha sjungit in en låt med dr alban brolin björn borg
Tezzla
CITAT (aanderss @ 22-08-2007, 00:02) *
då orkar du inte med runar också. han är ju artist lär ha sjungit in en låt med dr alban brolin björn borg



Nej, han har inte sjungit med dem! Var har du fått det ifrån? giggle.gif
aanderss
CITAT (Tezzla @ 22-08-2007, 00:05) *
Nej, han har inte sjungit med dem! Var har du fått det ifrån? giggle.gif


ja trodde han var med på en rapplåt de sjöng rotfl.gif


Biggan_
CITAT (aanderss @ 22-08-2007, 00:07) *
ja trodde han var med på en rapplåt de sjöng rotfl.gif

Var nog rappakalja då! giggle.gif
aanderss
CITAT (Biggan_ @ 22-08-2007, 00:09) *
Var nog rappakalja då! giggle.gif

tummenupp.gif
Pirum
Ted var väl briljant, men hade en del problem kan man väl säga (har inte följt hans karriär så noga, men en del gick väl minst sagt galet på 80-talet), själv har jag alltid tyckt att det är texterna som gjort låtarna mest speciella - och där tycker jag att hans bror Kenneth fått för lite erkännande.

Själv är jag mest inne på heavy metal, klassisk musik, och diverse synth-baserade skapelser. De har stora likheter egentligen. Å andra sidan gillar jag även rockig musik också. Är dessutom så gammal att jag menar att inte mycket nytt har hänt sedan 1987, och det var ungefär då det på allvar började gå utför med musikvärlden tongue.gif
Tezzla
CITAT (Pirum @ 22-08-2007, 00:25) *
Är dessutom så gammal att jag menar att inte mycket nytt har hänt sedan 1987, och det var ungefär då det på allvar började gå utför med musikvärlden tongue.gif


Så sant, så sant! Musiken dog med 80-talet -cry-.gif giggle.gif
Krolliljan
Jag har rätt bred musiksmak. Men jag har förkärlek för artister osm jag blir glad av.
Svenska sådana är faktiskt Di leva. Där är det kanske inte främst musiken utan jag gillar hans texter som i sig verkar enkla men som får mig att tänka till. Kommer ihåg att jag läste i en tidning härom året när han hade spelat att recensenten tyckte att alla skulle ha rätt att se Tomas di Leva minst en gång per år. Med betoning på rätt då. Han är väl en artist som man antingen gillar eller inte.
En annan som gör mig glad är Karl Martindahl. Den glädje han utstrålar smittar av sig på mig.
Lyssnar hemskt gärna på gamla sexitalslåtar. Enkel pop som gör mig glad.

Och så bredden. Pearl Jam.

Det enda jag har lite svårt för är experimentell jazz.
Castea
Jag gillar Sting. Nästa vecka går jag på min 6:e konsert med honom (nu på Globen, ihop med The Police - också en favoritgrupp).

Gillar U2 också. Även de ett mycket bra liveband.

Claes Janson sjunger fint - både jazz, blues, visa och barnsånger.

Lyssnar även mycket på Steve Dobrogosz, som komponerar mycket jazz och körverk. Och så har han ju skrivit låtarna till Anna Christofferssons debutskiva. Hon är också bra!

Soulmusik, som t ex Simply Red och Blacknuss Allstars är också gott.

Och John Williams filmmusik.

Rätt blandat musiksmak har jag! Fast jag lyssnar inte mycket på P3-musik eller "Rix FM"-artister.



aanderss
en go gubbe är svante turesson
aanderss
en gammal idol för mig var kvinnaböske
aanderss
vilken utav evert taubs låter gillar ni bäst.
jag gillar möte i monsunen och eldarevalsen
Tezzla
CITAT (aanderss @ 22-08-2007, 10:39) *
en go gubbe är svante turesson



*ryser av obehag* -fear-.gif
aanderss
CITAT (Tezzla @ 10-09-2007, 18:46) *
*ryser av obehag* -fear-.gif

han är väll bra
Tezzla
CITAT (aanderss @ 10-09-2007, 18:47) *
han är väll bra


Nä, vet du vad! Tacka vet jag Thore!








storm
CITAT (Tezzla @ 10-09-2007, 18:46) *
*ryser av obehag* -fear-.gif

Förr tyckte jag att han var kass men idag kan jag faktiskt lyssna på det han gjort,(kanske ska skriva i tant varning tråden whist.gif )Svante turesson altså
annars så är det mest hårdrock,teckno,Jeff Beck är skön duellen som han har med en Koltrast,gud jag ryser,lyssna om ni får tillfälle låten heter Blackbird.

Han duellerar med sin elgura
aanderss
CITAT (Tezzla @ 10-09-2007, 18:52) *
Nä, vet du vad! Tacka vet jag Thore!

-cry-.gif näääääääääää
AnnammA
...å, jag som tänkte skriva om Queenmusikalen, som är på väg hit till Sverige i höst... Thore Skogman... Ja, han har faktiskt gjort en låt tillsammans med Dag Vag, om ni minns dem? (Spelar fortfarande, men tyvärr missade jag deras spelning i våras här i stan...Jobbade...trorjag...)

Men Queen, alltså, visst var de bra!!!

Hälsn

AnnA
aanderss
eldkvarn har vi glömt med legenden plura
AnnammA
mja...
Jag säger bara Dan Hylander med Raj Montana Band!!!
(Javisst, ja. Jag skulle sova nu, ja...)
aanderss
CITAT (AnnammA @ 11-09-2007, 00:29) *
mja...
Jag säger bara Dan Hylander med Raj Montana Band!!!
(Javisst, ja. Jag skulle sova nu, ja...)

eller kanske lapplisa med barnatro
AnnammA
jag går och sover nu.
Godnatt!
aanderss
CITAT (AnnammA @ 11-09-2007, 00:32) *
jag går och sover nu.
Godnatt!

hehehe
Blomstertanten
Jag säger bara en sak : Arne Quick med "Rosen" tummenupp.gif
AnnammA
CITAT (aanderss @ 11-09-2007, 00:32) *
hehehe


....snart...
Piccante
Någon som är bra på att hitta texter på nätet? Jag hittar inte en låttext jag söker. Skulle gärna vilja läsa texten till Örjan Rambergs balladen om killen del 1.
gammelnalle
CITAT (Pirum @ 22-08-2007, 00:25) *
Ted var väl briljant, men hade en del problem kan man väl säga (har inte följt hans karriär så noga, men en del gick väl minst sagt galet på 80-talet), själv har jag alltid tyckt att det är texterna som gjort låtarna mest speciella - och där tycker jag att hans bror Kenneth fått för lite erkännande.

Själv är jag mest inne på heavy metal, klassisk musik, och diverse synth-baserade skapelser. De har stora likheter egentligen. Å andra sidan gillar jag även rockig musik också. Är dessutom så gammal att jag menar att inte mycket nytt har hänt sedan 1987, och det var ungefär då det på allvar började gå utför med musikvärlden tongue.gif



Jo men i Teds fall var det ju int han som skrev texterna... det gjorde ju brorsan: Kenneth....


Marcus:

tyvärr har jag inte din ballad i min samling ...men fråga Netha.. hon är bäst på att hitta låttexter..

annars har jag:
Balladen dagen efter Vispop 2
Balladen om bek. Ev. äkt FinnZetterholm text
Balladen om Bellman Nya visor 122 text
Balladen om Bertil och Lilian FinnZetterholm
Balladen om briggen "Blue Bird" av Hull Min älskling.. Tidens sångbok Musik 5
Balladen om de bråkiga bröderna (I landet där fridsfursten härskar) Våra visdiktare text
Balladen om den store Jèhanghar Musik VT 66
Balladen om den kaxiga myran
Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken Allsånger3 text Aktuella Schlager 80 (1964)
Balladen om Eugen Cork Povel Ramel Lingonben
Balladen om Fredrik åkare och den söta fröken Cecilia Lind Kompa Enkelt 1 sjung ut obs även b o herr F….. Vispop 2 abf
Balladen om fången på Hall FinnZetterholm Våra visdiktare
Balladen om Gustaf Blom från Borås (Med gamle highland Rover..) gula visboken Min älskling.. Populära visor? 1936
Balladen om Herr Rosenbloms spelemän ,Ulf Peder Olrog Allsånger 2 text Rosenbloms visor lll
Balladen om Jesus och Maria FinnZetterholm
Balladen om Joe Hill Tidens sångbok FolkrörelseSångboken Ackompanjemangsdel
Balladen om kung Styggfrid Povel Ramel Lingonben
Balladen om kärleken och pengarna 60 visor om kärlek
Balladen om mannen som egenhändigt högg av sig bägge fötterna
Balladen om Mälardrottningen FinnZetterholm
Balladen om Olsson Folkets sånger
Balladen om Rune Henry Johansson Folkets sånger
Balladen om Sarah Dahlander Schlagernas schlager 1963 Txt
Balladen om Sussie FinnZetterholm
Balladen om Ysabel Villamor Min älskling..
Balladen till Astri (Olympens Afrodite valt sin spegel) Den Gyldene Freden Evert Taube
coolgleam.gif


annars är det med 60tals musik som snurrar i CD-spelaren och ibland även på vinylsvarven...

men Queen!! OJA!!!!!
Tore Skogman ... om andra artister framför dem , för han skriver bra låtar: Popitopp , Fröken Fräken, Tio tusen röda rosor...etc
Att BLOMSTER-tanten försöker vara Qvick och väljer "Rosen" är ju helt i sin ordning..... innocent.gif

Vivaldi och Bach var ju inte heller så dåliga... och en stor fördel: Man slipper texter... bravo.gif

Django var ju inte så dum heller..

och
och och och...

ämnet måste vara o-uttömligt??

b

Tosan
CITAT (Blomstertanten @ 11-09-2007, 00:34) *
Jag säger bara en sak : Arne Quick med "Rosen" tummenupp.gif

Helt underbar!
Gita
CITAT (AnnammA @ 11-09-2007, 00:23) *
...
Men Queen, alltså, visst var de bra!!!

Hälsn

AnnA


Freddie Mercury var ju helt "outstanding", den bästa rösten någonsin.
Gita
Annars gillar jag det mesta utom "dansbandsmusik"
aanderss
minns ni snodas . hade rian hadera skriva på odla i dag
Tosan
Hade rian hade ra doppa ***** i choklad whist.gif
aanderss
CITAT (Tosan @ 11-09-2007, 13:12) *
Hade rian hade ra doppa ***** i choklad whist.gif

tummenupp.gif rotfl.gif
Netha
Lyssna på Snoddas smile.gif
aanderss
CITAT (Netha @ 11-09-2007, 13:44) *
Lyssna på Snoddas smile.gif

rotfl.gif

dagens idrottare kan gå o lägga sig när de gäller sången. finns bara en som kan konkurera med snodas o de är stenmark o strand i kultlåten de ä bara o åk
Netha
CITAT (aanderss @ 11-09-2007, 13:50) *
rotfl.gif

dagens idrottare kan gå o lägga sig när de gäller sången. finns bara en som kan konkurera med snodas o de är stenmark o strand i kultlåten de ä bara o åk

yes.gif
De bar å åk
aanderss
CITAT (Netha @ 11-09-2007, 13:56) *

o mitt i allt ser man bo hansson a0a.gif
aanderss
nä denna var inte bra. här sjunger björn borg o några till Alla vi
Eva-Helene
Jag säger bara Hoola Bandoola Band! Texter med mening i och dessutom bra melodier!
Gosan72
Jag och min son brukar lyssna på klassik musik t ex Beethoven annars är det lovsånger som spelas här hemma.
Gillar all musik från Opera till hårdrock (dock inte det tyngsta) tummenupp.gif
Castea
CITAT (Gosan72 @ 11-09-2007, 15:22) *
Jag och min son brukar lyssna på klassik musik t ex Beethoven annars är det lovsånger som spelas här hemma.
Gillar all musik från Opera till hårdrock (dock inte det tyngsta) tummenupp.gif


Jag gillar också viss typ av lovsång. Inte den amerikanska eller australiensiska lovsångskulturen, men svensk lovsång som t ex Manna är fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon