Sidor: 1, 2, 3, 4
Blomstertanten
I dagens Nerikes Allehanda finns en insändare med rubriken Får man fixa frukost naken ?
Skribenten undrar om man verkligen får gå runt naken i sitt eget hem utan att dra ner persienerna.

Men jösses ! Hon får väl låta bli att titta in genom grannens fönster !!! sleep.gif
Och kan hon inte låta bli så får väl hon dra ner sina persiener !

Vad tycker ni ?
gunvor
Personligen skulle jag inte bry mig ett dugg - men det skulle inte förvånamig om det skulle kunna leda till ngn form av brottsrubricering - förargelseväckande beteende.

Hon som dammsuger medan kroppen självtorkar efter duschen - det är jag , men jag har ju inga grannar!!
Blomstertanten
Men inte kan det väl vara förargelseväckande beteende att gå runt naken hemma hos sej själv ?
Om går ut så , ja ! Eller om går runt naken inne hos grannen, ja !
Men hemma !!!!! confused.gif
AnitaO
Jag kan inte se hur man ska kunna förbjuda någon att vara naken i sitt eget hem.
Kan det finnas någon lag mot det?
Om inte, så får nog insändaren dra ner persiennerna eller sluta titta in till grannen whistling.gif
Gillan
CITAT (gunvor @ 21-08-2007, 07:36) *
Hon som dammsuger medan kroppen självtorkar efter duschen - det är jag , men jag har ju inga grannar!!


rotfl.gif rotfl.gif , skulle ha kunnat vara jag, men jag har heller inga grannar................ giggle.gif
Blomstertanten
Ja, fönstertittning är väl ändå olagligt ?

Måste tillägga att jag personligen skulle inte vilja äta den frukosten om jag blev bjuden !
Något ohygieniskt ! crying.gif
Rossi
CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 07:41) *
Ja, fönstertittning är väl ändå olagligt ?


Såvitt jag vet är det faktiskt inte det såvida du inte gör det så ofta hos en och samma person så att det kan anses vara trakasserier.
Magdis
Jag tycker att folk ska få gå klädda som de vill i sitt eget hem såklart. Ingen är tvungen att titta in genom fönstren. smile.gif
*Ulrica*
CITAT (Magdis @ 21-08-2007, 08:35) *
Jag tycker att folk ska få gå klädda som de vill i sitt eget hem såklart. Ingen är tvungen att titta in genom fönstren. smile.gif
Jag vet inte hur du bor, men där jag bodde förut låg huset i vinkel och jag såg rakt in i grannarnas lägenhet bara jag tittade mot fönstret i köket. Från vardagsrummet kunde jag se rakt in i 4 lägenheters vardagsrum 4 meter bort, vare sig jag ville eller inte... samma gällde naturligtvis tvärtom och eftersom jag inte ville riskera att visa mej naken för bla. sonens kompis och hans familj så kunde jag inte naka hur som helst i lägenheten.

Det finns människor som har blivit dömda för att de vid upprepade tillfällen har varit nakna på ett utmanande sätt i sin egen lägenhet. Det gäller i städer där de har kunnat ses tydligt av sina grannar och de uppenbarligen inte har brytt sig eller t.o.m. gillat att bli sedda.

Jag kommer inte ihåg några detaljer men jag antar att om jag hade bott så att jag utan att ens anstränga mej såg rakt in i en gubbes lägenhet från tex. köksfönstret och han jämt gick omkring naken utan att dra ner persiennerna så hade jag nog känt mej lite begränsad när det gällde att titta ut genom fönstret... sick.gif
Man ska ju inte behöva dra ner persiennerna för att slippa se sina grannar!

Som tur är bor jag på landet utan grannar så jag kan springa omkring naken i hela huset när jag har duschat... giggle.gif
Chamomille
rotfl.gif Det är för roligt...Själv går jag "halvnaken" inomhus när jag vill. Men jag går inte ut på santa.gif naken. Där gick gränsen.
Lotusblomman
jaa när jag bodde på Söder hade vi en pyttegård så då sprang man väl inte och näckade (fast en annan granne gjorde det och fick klagomål för att hon gick och flashade sig... haha). Nu när jag bor i hus så tänker jag ändå lite extra på grannarna, så viktigt är det väl inte att springa omkring naken, det kan jag göra på andra sidan huset giggle.gif

Men som sagt tittar man så får man ju se yes.gif
Gossen Ruda
Ack ja, har man inga problem kan man skapa ett. Själv använder jag ofta naken-Jannes garderob hemma fast bara i enskilt tillstånd. Visserligen knatar jag runt på sommarstugetomten likadant ibland men den ligger avsides utan direkt granninsyn. Tror knappast att man kan förbjuda nakenhet på eget område men som alltid gäller normalt hyfs.
Tezzla
Får och får. Jo, klart man borde "få" gå naken i sitt eget hem, men man kanske borde visa lite hänsyn och sunt förnuft också. Bor man så att det är fri insyn och grannarnas fönster ligger väldigt nära så tycker jag faktiskt inte det är för mycket begärt att man drar ned persiennerna eller drar för gardinerna om man vill strutta runt naken hemma. Lite repekt tycker jag man kan visa andra människor. Det är svårt som granne att inte titta ut/in genom fönstren och det har knappast med fönstertitteri att göra.

CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 07:38) *
Men inte kan det väl vara förargelseväckande beteende att gå runt naken hemma hos sej själv ?
Om går ut så , ja ! Eller om går runt naken inne hos grannen, ja !
Men hemma !!!!! confused.gif


Tja, det har väl helt och hållet med den naknes tanke bakom det hela att göra. Nog finns det säkert "snuskon" som går omkring nakna hemma med syftet att folk ska se dem. Var drar man gränsen?
*Ulrica*
Precis så jag menade Tezzla! yes.gif
Rossi
Och vem VILL gå runt naken när man vet att andra kan se en ...?
*Ulrica*
CITAT (Rossi @ 21-08-2007, 09:11) *
Och vem VILL gå runt naken när man vet att andra kan se en ...?
Bevisligen finns det de som tycker att det är jättespännande... shy.gif
Farbror Blå
Påminner om en gammal historia:

Gumman Larsson hade bjudit hem pastorn på kaffe.
Han var van vid att hon lade sej i det mesta och blev inte förvånad när hon bad honom ta ett allvarsord med hennes granne, herr Svensson.

-Jaså, sa pastorn, vad har han gjort då?
-Han går alltid naken hemma, vuxna karln, titta bara!

Pastorn ser över gatan och ser en man med bar överkropp i ett fönster i angränsande hus.
-Men snälla fru Larsson,inte kan hon bli upprörd över detta,man ser ju knappt något?
-Jomen, snälla pastorn, kom hit där jag står och ställ sig på en stol får han se!
-
Magdis
Ja det ligger nog en del i det, Farbror Blå. De som riktigt anstränger sig kanske kan se något hos grannen som de kan klaga på. ninja.gif
Tezzla
CITAT (Magdis @ 21-08-2007, 09:26) *
De som riktigt anstränger sig kanske kan se något hos grannen som de kan klaga på. ninja.gif


Du har uppenbarligen aldrig bott í ett bostadsområde där huskroppar och fönster ligger väldigt nära och tätt. Där du behöver anstränga dig för att inte se, inte för att se.


CITAT (Rossi @ 21-08-2007, 09:11) *
Och vem VILL gå runt naken när man vet att andra kan se en ...?


Tja, det finns folk till allt flirting.gif Klart det finns människor som går omkring nakna med syftet att folk ska se dem.
Magdis
CITAT (Tezzla @ 21-08-2007, 09:35) *
Du har uppenbarligen aldrig bott í ett bostadsområde där huskroppar och fönster ligger väldigt nära och tätt. Där du behöver anstränga dig för att inte se, inte för att se.


Nej det har du nog rätt i, det har jag nog aldrig om jag tänker efter. Om man bor så att det är mycket insyn så borde man ju dra för gardinerna om man springer omkring naken åtminstone.
Alba
CITAT (Farbror Blå @ 21-08-2007, 09:20) *
Påminner om en gammal historia:

Gumman Larsson hade bjudit hem pastorn på kaffe.
Han var van vid att hon lade sej i det mesta och blev inte förvånad när hon bad honom ta ett allvarsord med hennes granne, herr Svensson.

-Jaså, sa pastorn, vad har han gjort då?
-Han går alltid naken hemma, vuxna karln, titta bara!

Pastorn ser över gatan och ser en man med bar överkropp i ett fönster i angränsande hus.
-Men snälla fru Larsson,inte kan hon bli upprörd över detta,man ser ju knappt något?
-Jomen, snälla pastorn, kom hit där jag står och ställ sig på en stol får han se!
-


rotfl.gif rotfl.gif

Ja nog borde man få gå hur man vill i sitt egter hus / lägenhet.
Men jag tycker att sunt förnuft säger, att jag drar för persiennerna om jag går naken inne, om jag har grannar i närheten.

Skulle jag upptäcka en granne som går naken och det upprepades skulle jag bara sluta titta mot hans/hennes fönster.
cic
Tänker på Ugly Naked Guy i serien Vänner giggle.gif

Jag tycker om att gå naken, när temperaturen tillåter. Bor i hyreshus mitt i stan, men har inte så farlig insyn. I och för sig undviker jag att gå naken nära fönstren samt när det är mörkt ute. Är lite som nån sa innan, gillar att självtorka efter duschen.

Bada och sola naken är det bästa jag vet!! HATAR klistriga badkläder. angry.gif MEN, jag gör det inte var som helst.. Har liiite problem med att vara naken ihop med blandat män/kvinnor på ett nudist bad. ÄLSKAR "kallis" i Malmö. Eller då om man är ensam vid en liten mörk, småländsk insjö dit ingan hittar och man kan bada och sola naken. tummenupp.gif

Jag tycker nog, för att hålla mig till ämnet, att man har rätt att gå klädd/oklädd hur man vill hemma. Tycker inte att man ska behöva dra för några gardiner. Oavsett hur lätt man ser in. Man får ju inte springa runt och "blotta" sig, alltså medvetet trycka sig upp mot fönstret när man ser att någon går förbi eller ser, men att bara vara och fixa frulle tycker jag man har rätt att göra.

shy.gif
Ewa L
CITAT (gunvor @ 21-08-2007, 07:36) *
Personligen skulle jag inte bry mig ett dugg - men det skulle inte förvånamig om det skulle kunna leda till ngn form av brottsrubricering - förargelseväckande beteende.

Eller förargelseväckande utseende?!

Nej, jag bryr mig inte speciellt heller. Men när jag bodde i Stockholm med tätt mellan husen och de dessutom var i vinkel var det svårare. Framförallt hade jag en granne — manlig — som tydligen var mycket förälskad i sig själv. När jag än tittade ut från mitt fönster kunde jag inte undgå att se honom ha vilt sex — med sig själv!!
Då var jag frestad att skicka ett anonymt brev och be honom flytta sängen ifrån fönstret. Visst, kunde jag ha skrivit namn, men jag tyckte faktiskt det var pinsamt.
Sailor Pluto
Jaaa, i flera av våra rum så saknas det persienner så jag kan inte dra ner dem när jag är "naturligt klädd" biggrin.gif . Det är egentligen bara i köket som någon ensam nattvandrare kan råka få se ett kritvitt päronlikt objekt stå vid kylskåpet och dricka mjölk. Fast då är det ju mörkt, alltså gör det inget... Är alltid påklädd när det lagas mat dagtid angel_not.gif .

Det andra fönstret som saknar persienner är altanfönstret, så där måste man antingen smyga sej in på själva altanen eller stå med kikare vid tomtgränsen. Om nån tittar därifrån så är det till 100% en snuskhummer eftersom man måste anstränga sej ordenligt för att se in giggle.gif .

Ja, man ska få vara naken i sitt hem så länge man visar liite hänsyn. Spelar väl inte så stor roll om man bara står och gör frukost eller råka gå förbi fönstret, så länge man inte gör som Ewa L:s granne -fear-.gif sick.gif .
Bettson
Fast någonstans handlar det väl ändå om att visa hänsyn och bli visad hänsyn.Tyckewr nog att om man vill gå naken så kan man dra för persiennerna eller gardinerna.

Och någonstans handlar det väl om hygien också.

Visst kan man ligga naken i sängen för den är bara min. Ber inte miná bekanta sitta i sängen. Och visst kanske man går runt en kvart naken i enksildhet på övervåningen för att torka. Sitter kanske på sängen och torkar håret, rotar lite i sovrummets garderober och lådor.

Men att därtill gå naken i köket, vardagsrummet osv. Sitta näck i soffan, på köksstolarna osv. Det tycker jag kanke inte är så trevligt.

Jag känner folk som gör så och det känns inte fräscht att sitta i deras soffor eller sitta och fika vid kökbordet när man vet att det varit en naken rumpa på stolen eller någon lagt tuttarna på köksbordet och det kanske inte är avtorkat efter.

Förbjuda kan väl ingen göra, men dyligt får mig att inte vilja hälsa på. Och om jag måste så tackar jag nej till fika och mat och har inte händerna på soffdynorna. Man önskar att dylika bekanta åtminstone kunde gå med trosor och kallingar på.
Tesa
Tycker att det egentligen är konstigt att man reagerar så kraftigt på nakenhet...det är väl ändå det mest naturliga som finns..Kan iofs förstå Betsson...det känns kanske inte så fräscht att sitta där det suttit nakna underliv och rumpor...men TUTTAR?? confused.gif ...vad är det för ofräscht med dom..om dom inte läcker mjölk?? Då är det väl lika ofräscht med manliga överkroppar eller armhålor som är fulla av svettigt hår..och dom kan ju komma i kontakt med det mesta...soffdynor, bord m.m..
Tycker nog att det är helt upp till var och en hur man går klädd..eller inte..i sitt eget hem..Detsamm borde gälla i trädgården fast där har jag lite mer reservation kanske..det där med hänsyn då.. g.gif
Själv går jag aldrig naken mer än i badrummet för man vet aldrig vem som plötsligt ramlar in genom dörren...när som helst på dygnet..och jag är ingen fager syn..håller gärna den synen för mig själv.. unsure.gif
Bettson
CITAT (Tesa @ 21-08-2007, 12:03) *
Tycker att det egentligen är konstigt att man reagerar så kraftigt på nakenhet...det är väl ändå det mest naturliga som finns..Kan iofs förstå Betsson...det känns kanske inte så fräscht att sitta där det suttit nakna underliv och rumpor...men TUTTAR?? confused.gif ...vad är det för ofräscht med dom..om dom inte läcker mjölk?? Då är det väl lika ofräscht med manliga överkroppar eller armhålor som är fulla av svettigt hår..och dom kan ju komma i kontakt med det mesta...soffdynor, bord m.m..
Tycker nog att det är helt upp till var och en hur man går klädd..eller inte..i sitt eget hem..Detsamm borde gälla i trädgården fast där har jag lite mer reservation kanske..det där med hänsyn då.. g.gif
Själv går jag aldrig naken mer än i badrummet för man vet aldrig vem som plötsligt ramlar in genom dörren...när som helst på dygnet..och jag är ingen fager syn..håller gärna den synen för mig själv.. unsure.gif


Kan tala om att jag i brist på mobiltlefonfickor använder bluetoth och stoppar mobilen i BH:n. Där är den så nära att jag hör den vilket jag inte gör när den ligger i handvänskan. Jag visar inte upp något om jag säger så, ifall jag måste ta upp mobilen men jag har faktistk fått kommentarer om hygien osv. Ändå är det bara jag som använder min mobil och eventuella basilusker skulle väl inte drabba mottagaren när jag ringer eller.

Fast jag är kanske lite konservativ när jag inte gillar bara tuttar på köksbordet. Men jag är faktiskt lika konservativ i så fall när det gäller karlar. Gillar inte svettiga bara överkroppar som svettar ner soffan.

Och här hemma har alla alltid något på överkroppen när vi äter. Blev fostrad så hemma så något annat har aldrig funnits.
Sailor Pluto
Hmm, jag har nog aldrig satt mej direkt på stolen eller i soffan utan kläder. Har nog egentligen aldrig suttit naken någonstans på nedervåningen när jag tänker efter! Det blir nog mest i sängen.
Kan absolut förstå att just sådant är obehagligt, men egentligen... är vi så äckliga när vi inte har några kläder på oss att vi "bacillar" ner allting g.gif ? Jag menar, de flesta verkar duscha varje dag. Kanske ingenting man vill spekulera i förresten (då kan man få obehagliga överraskningar fear.gif ).

Njae, jag fortsätter nog näcka runt på mitt ganska hänsynsfulla sätt smile.gif . Utan att placera min nakna rumpa överallt eller tuttar på köksbordet giggle.gif (skrattade hejdlöst för att det lät så roligt blush.gif ). .


LadyG
CITAT (Bettson @ 21-08-2007, 12:18) *
Kan tala om att jag i brist på mobiltlefonfickor använder bluetoth och stoppar mobilen i BH:n. Där är den så nära att jag hör den vilket jag inte gör när den ligger i handvänskan.


Löpartjejer brukar gömma mobilen i bh:n, det finns inte så många andra ställen att ha den på i löparkläder.

Klart man får gå naken i sitt eget hem, tycker jag. Det är väl valfritt om man vill titta eller ej? Jag tassar ofta runt oklädd eller i bara trosorna, i synnerhet på sommaren när det är varmt.

Vad är det med hel eller partiell nakenhet som gör oss svenskar så upprörda? Någon rest från katolicismens glada dagar? Eller är det Martin Luther som spökar? Jag begriper det inte iaf.
Tezzla
CITAT (LadyG @ 21-08-2007, 12:50) *
Klart man får gå naken i sitt eget hem, tycker jag. Det är väl valfritt om man vill titta eller ej?


Men bor man så att man inte kan undgå att se in i grannars lägenheter så blir det knappast "valfritt". "Valfritt" blir det endast om JAG drar ned mina persienner och ska JAG behöva göra det? confused.gif Som jag skrev innan, vill man tassa runt naken i sitt hem där grannar runtomkring en inte kan undgå att se en varför då inte dra för gardinerna? Svårare än så är det väl inte att visa respekt?
Blomstertanten
Men om man är uppfostrad så att nakenhet är något helt naturligt kanske man inte ens tänker tanken att någon kan ta illa upp om man springer runt naken i sitt eget hem.

Vi föds ju faktiskt nakna !
Lotusblomman
Där jag jobbar på en smal gata skäms grannarna minsann inte för vad de visar upp för hela kontorskomplexet tvärsöver. Gatan eller snarare gränden är kanske bara fem meter bred. Nagelklippning, hårborstning, intrikata möten och en gubbe med pösmage som hänger ut på fönsterblecket... Ibland registrerar ju tyvärr nervtrådarna rörelser så man blir tvungen att titta upp giggle.gif Man håller sig vaken i alla fall...
Tezzla
CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 13:19) *
Men om man är uppfostrad så att nakenhet är något helt naturligt kanske man inte ens tänker tanken att någon kan ta illa upp om man springer runt naken i sitt eget hem.

Vi föds ju faktiskt nakna !


Jag tycker det är smått lustigt att argumentet: "Nakenhet är något naturligt" alltid förs fram i såna här diskussioner. Ja? Och? Självklart är nakenhet något naturligt eftersom vi alla föds nakna och är nakna under de kläder vi har på oss, men innebär det att vi kan knalla omkring nakna eftersom det är "naturligt"? Det finns mycket som är naturligt men som vi ändå inte gör offentligt. Ett ganska extremt exempel kanske: fisa och rapa. Det ÄR naturligt. Släppte vi inte ut den luft vi får i oss så skulle våra kroppar må dåligt efter ett tag, men inte går vi runt och fiser och rapar?! I vissa kulturer gör man det, varför gör inte vi det här?

Vi lever i en kultur där man faktiskt har kläder på sin kropp och inte rapar vid middagsbordet (i alla fall inte i mer "offentliga" sammanhang). Är det så galet? Vad folk gör innanför sina fyra väggar bryr jag mig inte det minsta om, men bjud inte in oss andra som inte vill bli inbjudna i det. Respekt och sunt förnuft! Vill du gå naken hemma GÖR DET för sjutton, men dra ned persiennerna så andra som kanske inte vill se slipper det. Enkelt.
Blomstertanten
Funderar lite på det där med hänsyn g.gif
Vem ska visa hänsyn eller vem ska visa mest hänsyn ?

Den som går naken i sitt eget hem eller den som tittar genom fönstret på den nakne.

Inte är det lätt det där med hänsyn inte sleep.gif

Alba
CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 14:02) *
Funderar lite på det där med hänsyn g.gif
Vem ska visa hänsyn eller vem ska visa mest hänsyn ?

Den som går naken i sitt eget hem eller den som tittar genom fönstret på den nakne.

Inte är det lätt det där med hänsyn inte sleep.gif



Du har verkligen rätt i det.

Av hänsyn till andra går jag inte naken eller ..
andra visar mig hänsyn genom att inte titta in i mitt fönster.

Hänsyn för vem och av vem och till vem confused.gif
Tezzla
CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 14:02) *
Den som går naken i sitt eget hem eller den som tittar genom fönstret på den nakne.


Skillnad på att inte kunna undgå att se eller att "titta på". Eller hur?


vindspel
Jag tänker på vad jag vill visa eller inte. Jag vill inte ha någon smygtittades på mig. Så här blir det gardiner eller persiener. Tur är det för ett ställe jag bodde på innan fanns det en som tittade på mig med kikare. Men detta visste jag inte förrän jag flyttat. Den var en kille som var besatt av mig och han berättade själv att han tittat i kikaren och han var sur för att jag drog för gardinerna. Ha, där fick han.
Vad andra gör vet jag inte för jag tittar inte in i andras fönster. Bara i trädgårdarna för att titta på blommor.
Blomstertanten
I just det här fallet så har ju människan gått och retat sej på detta i 2 år !!!!
Då vet hon ju att grannen lagar frukost naken i sitt kök varje morgon ! Varför inte då låta bli att titta åt det hållet överhuvudtaget confused.gif

Som jag uppfattade det hela så såg hon in till grannen från sitt eget fönster. Sen om man ska kalla det för att titta på eller inte kunna undgå att se är ju en annan fråga.
Gossen Ruda
Just nu sitter jag och skriver detta iklädd Adamskostymen + armbandsur. rolleyes.gif whist.gif

Jag har varit ute och kört lite och det var varmt i bilen och även här inne, behövs inga kläder när det är 26 grader inne, och jag blev ganska schvettig. Ingen kan dock klaga, rullgardinen är nedrullad för annars skiner solen på datorskärmen.
Berith
Men varför måste jag försvara mej i förebyggande syfte? Genom att se till att mina persienner är nere för nakna grannen tror att man vill se honom? Eller henne såklart, det finns väl kvinnor också som tänder på att visa sej nakna. dunno.gif


En naken karl är inte ett dugg sexig, förresten. crazy.gif
Tezzla
CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 14:22) *
I just det här fallet så har ju människan gått och retat sej på detta i 2 år !!!!
Då vet hon ju att grannen lagar frukost naken i sitt kök varje morgon ! Varför inte då låta bli att titta åt det hållet överhuvudtaget confused.gif


Jag hade inte ditt ursprungsinlägg i tankarna utan spann vidare på "fenomenet". Jo, inläggsskribenten kan man ju fundera över. Men eftersom jag inte läst insändaren och inte vet någonting så... ja, då vet jag ingenting wink.gif
mamamaggan
Visst ska man få gå naken inne i sitt eget hem , det tycker jag , så länge man inte flashar sig i fönstrena för någon.

Kan också hålla med om att det är lite konstigt att det ska vara så " farligt " att visa sig naken , men nu har vi sådana lagar.

Jag skulle inte reagera för nakenhet , däremot om det var t ex misshandel.

Det händer att jag badar näck avskilt , möjligtvis kan man se mig m h a kikare men då får den som tittar verkligen skylla sig själv !!!!!!
vindspel
CITAT (Berith @ 21-08-2007, 14:27) *
En naken karl är inte ett dugg sexig, förresten. crazy.gif

Inte, en snygg vältrimmad man är väl sexig confused.gif
Bettson
Tänk jag har ingen som helst önskan att se min granne naken. Jag tror nog inte att det är något jag önskar se, avstår helst.

Vill inte att någon ska se mig naken heller som inte tillhör familjen. Så därför drar jag ner persiennernannär kläderna åker av.

Förut uppfostrad på landet, kunde man gå hur som helst. så brydde jag mig inte om att dra ner persiennerna i sovrummet när grannen hade sin nerdragna också. Jag stod så långt in i rummet så ingen kunde se mig från gatan.

Det gick två år tills jag fick reda på att grannen satt och kikade bakom neddragna persienner. han blev så upphetsad en gång att han glömde sig och delade på persiennen.

Det tycker jag är så lågt så man är nere på Glocalnet-nivå. Jag har inte pratat med gubbskrället sedan dess. Vem vet om inte den idioten fått för sig att filma också.

Som sagt. Jag vill inte påtvingas grannarnas nakenhet, det är något man väljer att se och ligger bostäderna nära, så¨kan man inte välja.

Men tänk på alla de med utländskt ursprung. Där är kulturen att man inte visar sig i fönstren. De har ofta heltäckande tunna garinder och drar för tjockare sedan. De tycker vi svenksar är väldigt oartiga.

Inga från Närke
Vi bor så att jag kan se in i grannens sovrum och hon i vårt kök. När mörkret faller och man tänder lampor m.m. så i de fönster som är mera synliga för min granne fäller jag persiennen. Vårt sovrum ligger mitt emot och om man går upp och eftersom jag sover utan pyamas så tycker jag det är min sak att se till att det inte är fri insyn. Har ju sett hur det ser ut om jag kastar en blick till grannen.

Farligt var det någon som skrev. Bor man i lägenheter så vet man ju inte vad man har för grannar och finns det då någon med benägenheten att bli upphetsad av att se nakna personer så kan det kanske bli farligt. Personen i fråga vet att du går naken och då kan det mera bli att den sitter och kollar (fönstertittar) använder dig som onaniobjekt m.m. Kanske eventuellt kommer och ringer på.
Vad kan hända då? Man slänger på sig en morgonrock innan man öppnar, men den som ringer vet att du är helt naken under och vad vet man vad som kan hända då om personen har en tendens att vilja kladda m.m.

Jag personligen har inget emot att folk går nakna i sina hem men de borde tänka på grannar och dra för.
vindspel
CITAT (Bettson @ 21-08-2007, 14:57) *
Men tänk på alla de med utländskt ursprung. Där är kulturen att man inte visar sig i fönstren. De har ofta heltäckande tunna garinder och drar för tjockare sedan. De tycker vi svenksar är väldigt oartiga.


Inte visste jag att du menar mitt fönster naughty.gif och jag som är helyllesvensk.
Piccante
CITAT (Blomstertanten @ 21-08-2007, 07:32) *
I dagens Nerikes Allehanda finns en insändare med rubriken Får man fixa frukost naken ?
Skribenten undrar om man verkligen får gå runt naken i sitt eget hem utan att dra ner persienerna.

Men jösses ! Hon får väl låta bli att titta in genom grannens fönster !!! sleep.gif
Och kan hon inte låta bli så får väl hon dra ner sina persiener !

Vad tycker ni ?


Håller med dig! Men vissa personer verkar se det som en mänsklig rättighet att få titta in genom andras fönster. Hade en sån granne ett tag som verkligen glodde in hos folk allt vad hon kunde. Skulle inte förvåna mig om hon förde dagbok över allt som hände i huset hemma hos folk. En väninna till mamma hade sina släktingar i samma hus fast i en annan trappuppgång. När jag var nyinflyttad så ville mammas väninna gå och hälsa på mig och ge en liten inflyttningspresent och se hur jag hade det. Sen berättade hon att hon hade mött min nyfikna granne på gården veckan efter och då hade kärringen frågat mammas väninna varför hon gick till mig och hur hon kände mig???? För käringen visste ju att mammas väninna hade sina släktingar i en annan uppgång så hon reagerade på att hon gick till mig. Det konstiga var att hon hade inte mött tanten i trapphuset eller på gården när hon hälsade på mig och kärringen hade inga fönster utåt mot den sidan så hon kunde se vilka som kom. Hon kan inte vetat om vilka som besökte mig på annat sätt än att hon kollade i kikhålet i ytterdörren när hon ringde på eller gått och glott in genom mina fönster!

Nu blev det en utläggning om jobbiga grannar istället, men är man så nyfiken så man håller reda på vilka grannar som går nakna hemma olika tider på dygnet så är det något som inte står rätt till.

Händer väl att jag själv går helt naturell mellan duschen och klädkammaren när man ska klä på sig på morgonen eller från duschen till sängen. Men jag stänger dörren i hallen så syns det inte från fönstret i köket. För säkerhets skull så går jag ofta klädd "pixlad" som på amerikansk tv så tar ingen anstöt tongue.gif laugh.gif
[attachment=6602:0760pixlad.jpg]
Magdis
CITAT (Markus_H @ 21-08-2007, 15:29) *
För säkerhets skull så går jag ofta klädd "pixlad" som på amerikansk tv så tar ingen anstöt tongue.gif laugh.gif

giggle.gif
Malvia

Naken hemma? Nä, inte ens om det är över 30 grader varmt!

Däremot brukar jag gå ut till postlådan i natt-linne, vi har inga grannar inom synhåll, bilar hörs när de kommer.

En kompis jag hade i 10-12 års ålder, hade en pappa som var naken hemma, var lite skämmit när man skulle hem till kompisen.

fet, tjock gubbe, blää.
Bettson
CITAT (Malvia @ 21-08-2007, 16:08) *
Naken hemma? Nä, inte ens om det är över 30 grader varmt!

Däremot brukar jag gå ut till postlådan i natt-linne, vi har inga grannar inom synhåll, bilar hörs när de kommer.

En kompis jag hade i 10-12 års ålder, hade en pappa som var naken hemma, var lite skämmit när man skulle hem till kompisen.

fet, tjock gubbe, blää.


Just det, SKulle inte falla mig in att gå naken hemma för man vet inte när ungarna tar hem kompisar och man vill inte skämmaut dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon