Full version: Äntligen !
Piccante
Läste häromdagen om att B-samfundet skulle starta i Sverige efter dansk förebild. B-rörelsen vill arbeta för att anpassa skolor och arbetsplatser efter B-människors behov och bryta A-människornas monopol. Vad är då A och B-människor? Inte något rasbiologiskt eller så att vissa är b-exemplar utan det är en indelning av människor efter deras dygnsrytm.

A-typen är de morgonpigga som går upp tidigt och blir trötta tidigt på kvällen. B-typen är de som sover längre men när de är vakna då har de en tendens att dra ut på dagen och aldrig komma i säng i tid för de stannar gärna uppe sent


CITAT
Individens dygnrytm är genetiskt och ärftligt betingad.

Forskning har visat att vor dygnsrytm styrs av de s. k. klockgenerna.

- B-människor har ett inre dygn på 25 – 27 timmar
medan däremot
- A-mäniskor har ett inre dygn på cirka 23 timmar.

Varje individ har sin egen dygnsrytm och sin egen känsla av tid och tidspalnering. Det finns många olika dygnsrytmer. De flesta människor är B-människor, dvs. att de har en 25 timmars dygnsrytm. Detta betyder att dessa människor har en tendens till att förlänga dygnet. B-människan har lätt för att hålla sig vaken om kvällen; men har svårare för att komma upp på morgonen. Detta är den tidpunkt på dygnet då A-människor är mest aktiva. Varje människa har en så kallad inre klocka som styrs av klockgenerna.

En B-människa har ett behov att vara vaken in på natten – t ex att gå och lägga sig klockan 01.00 – 02.00 och sedan sova lite längre på morgonen.

Om en B-människa och en A-människa går och lägger sig samtidigt och sedan stiger upp samtidigt kommer de att uppleva morgonen annorlunda eftersom A-människans kroppstemperatur är högre än B.människans vid denna tidspunkt. B-människan har alltså stor anledning att känna sig håglös inför arbete då det biologiskt sett fortfarande är natt för B-människan.

Dessutom har en grupp forskare i Berlin kommit fram till att människor som är extrema A-människor har en avvikelse.

15 – 25% av befolkningen är B-människor. 10 – 15% är A-människor.

Resten av befolkningen är lätt A, lätt B eller mitt emellan.


Själv har jag alltid varit sån att jag känt mig helt väck före kl 10 på dagen. Under de åren jag pluggade på heltid så sov jag alltid på bussen till skolan och mer eller mindre på föreläsningarna med fram till kafferasten vid 10. sen var jag vaken under resten av dagen och speciellt då man skulle gå hem för dagen. Kvittade hur mycket jag sov så fattade jag aldrig något på morgonen. hade varit underbart om skolor och jobb kunde ha flextid i större utsträckning.
Fialotta
Jahappp då är jag en B människa alltså...ante mig;)
Piccante
CITAT (Fialotta @ 20-08-2007, 16:02) *
Jahappp då är jag en B människa alltså...ante mig;)

Du är i gott sällskap i B-gänget trostar.gif biggrin.gif
Tezzla
Jag är en solklar B-människa! Vilket jag har vetat sedan barnsben typ flirting.gif
Fenja
De ska minsann få en medlem till! :B
Mvh
Fenja
Cathis
Å här kommer en till B-människa yes.gif
Rossi
Och jag är en A-människa. Morgonpigg men ruskigt kvällstrött!
cic
Är varken A eller B. Är trött på morgonen, men går gärna och lägger mig tidigt.. blink.gif
Rossi
CITAT (cic @ 20-08-2007, 17:00) *
Är varken A eller B. Är trött på morgonen, men går gärna och lägger mig tidigt.. blink.gif


Jag läste en artikel just om den här nya B-föreningen och det stod att de allra flesta är mittemellan.

Själv är jag ju närmare en A-människa men när jag har semester så lägger jag mig mycket senare än när jag jobbar så frågan är om jag hade blivit en B-människa om jag inte hade jobbat. Ens naturliga dygnsrytm känner man nog bara till när man är ledig helt utan krav på när man ska lägga sig och när man ska stiga upp.
Magdis
Solklar B-människa här! coolgleam.gif
Pirum
Jag är nog en C-människa, 36-timmarsdygn känns ibland som det bästa...helknäppt. Brukar inte piggna till på allvar förrän efter midnatt ibland. Ok, slarvar med sömnrutinerna, men ändå. Har haft ett jobb nu i ca ett halvår där jag gått upp strax efter 04 - rena döden. Trots det är jag som tröttast på morgon och eftermiddag, inte kväll eller natt.
Björken
Och jag är solklar A-människa, full fart från tidiga morgonen eller rättare sagt tidiga natten eftersom jag är bla tidningsbud fram till middag sedan dalar energin betänkligt.
Rapchic
är nog ett av dom där mellantingen men snarare mot A
det är ju härligare att vakna tidigt och lägga sig tidigt än tvärt om...
min sambo är en solklar A
och när han var ett litet barn och nyss hade fått en lillasyster fick hans mamma knapps sova
syrran hans var en B och han är en Aså ett litet tag efter hans syster slutat skrika
stod han och skakade på gallret i barnsängen och ville ut blink.gif
Anki på Öland
B-typ här också - helt klart!
Anki
Eva-Helene
Hör till B-kategorin jag också. Det funkar ju nu när jag har sjukpension, men när jag jobbade var det tufft ibland!
Biggan_
B
anna_rispan
CITAT (cic @ 20-08-2007, 17:00) *
Är varken A eller B. Är trött på morgonen, men går gärna och lägger mig tidigt.. blink.gif

Låter som jag. Det spelar ingen roll om jag jobbar eller är ledig eller ska till skolan. Jag blir pigg vid nio-tiden på morgonen men kan vakna tidigare. Och resten är ett mysterium. För jag vill gärna jobba klart så jag kan vara hemma o ha fritid för tidigt på kvällen blir jag trött. Jag har aldrig kunnat vara pigg till 24 på natten.
mamamaggan
Äntligen !!!!!!! yahoo.gif


Har alltid varit och kommer nog alltid att vara en B-människa. Så är en av mina söner också medan den andra är lik sin pappa , typ A.


Hade problem redan i första klass att vakna och sedan hålla mig vaken. Fick utså mycket spott och spe från min lärarinna eftersom jag hade " så dåliga vanor ". Har aldrig , säger aldrig somnat tidigt . Inte ens när jag för att hinna till jobbet i tid , pendlade 7 mil enkel resa , gick upp kl 5 kunde jag somna före 23.00 . Vid nio-tiden på kvällen hade jag mest energi och kunde ställa mig och t ex baka. Kunde ibland hålla igång 36 - 48 timmar i sträck utan att sova , så mina dygn har aldrig varit 24 timmar.
LadyG
Jag är absolut en b-människa och mest kreativ är jag oftast mitt i natten. På mornarna är jag snudd på folkilsk (jag blir otroligt grinig när jag är trött).
Ciczi
Min blivande man är definitivt en B-människa men jag är mer en A. Pigg på morgonen, trött på kvällarna.

Ciczi
Netha
A... utan tvekan. smile.gif
malin72
B här whist.gif städar som bäst nattetid..jajaja utan dammsugningen då....vakna på morgonen näääääää...det värsta som finns rotfl.gif rotfl.gif
hm jo då tillhör nog hela familjen B sidan.....
Eftersom att jag har sånna problem med den äldsta sonen som mest ligger och vrider sig till sent på natten oavsett vilken tid han lägger sig men inte kan komma upp på morgonen....jag lovar och svär han går i sömnen och har alltid gjort det på morgonen, då kan jag nog garanterat kalla honom B med stort B
och ja kanske skulle skolan gå bättre för honom om han fick gå iväg senare när han är "vaken" g.gif
Betty
B som i Betty... whist.gif
Går för det mesta upp kl 9.
7-7½ timme senare sover jag ungefär 1 - 1½ timme.
Sen är jag igång ungefär 7 timmar till...
Gillan
Jätte-Grattis till B-samfundet! Själv till hör jag varken det ena eller det andra eftersom jag både somnar sen och vaknar tidigt -fear-.gif . Men några ska väl vara såna också?!

Däremot har jag en familjemedlem som verkligen skulle ha behövt anpassad dygnsrytm under skolåren och naturligtvis även nu. Synd att det ska vara så svårt att genomföra.
*Ulrica*
CITAT (cic @ 20-08-2007, 17:00) *
Är varken A eller B. Är trött på morgonen, men går gärna och lägger mig tidigt.. blink.gif
CITAT (anna_rispan @ 20-08-2007, 20:49) *
Låter som jag. Det spelar ingen roll om jag jobbar eller är ledig eller ska till skolan. Jag blir pigg vid nio-tiden på morgonen men kan vakna tidigare. Och resten är ett mysterium. För jag vill gärna jobba klart så jag kan vara hemma o ha fritid för tidigt på kvällen blir jag trött. Jag har aldrig kunnat vara pigg till 24 på natten.
Låter som om vi får bilda en egen förening "sova-föreningen". Jag sover helst till nio och lägger mej gärna vid 22-tiden, aldrig efter 23... sleeping.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon