gromit42x
Hej,

Vi bor i i stockholmstrakten och har en ide vilja försöka efterlikna en fjällbjörksluttning i en del av trädgården. Dvs relativt lågväxande vitstammade björkar med frodig undervegetation av gräs och inslag av perenner. Frågan är vilken björksort som lämpar sig för uppdraget. Man vill ju inte att dom ränner iväg och blir 15m höga utan håller sig snällt kring 3-5m.

Några förslag? Betula Pendula 'Youngii' blir ju inte så hög men växtsättet med hängande grenar är tyvärr inte så "fjällmässigt"

-h
Anders Roslagen
Jag känner inte till någon sort som uppfyller det kravet, men det kanske finns någon asiatisk art.

Alternativet kan vara att använda norrländska björkar med deras vita stammar och tukta dem med sekatör, absolut varje år, i juli till september, inte någon annan tid på året.
Anders zon 1
Ni kan ju försöka få tag på riktig fjällbjörk (Betula pubescens ssp. czerepanovii). Den blir ganska småväxt även i södra Sverige. Det finns fjällbjörk (tror det är från Abisko) planterad vid Genetiska institutionen i Ulltuna utanför Uppsala, och där verkar den trivas rätt bra. En annan småväxt björkart är buskbjörk (Betula humilis) som växer vild så pass nära Sverige som i Baltikum. Jag har för mig att jag sett den nämnd i någon plantskolas sortiment, men minns tyvärr inte var. Buskbjörken blir dock troligen för liten, oftast bara en buske på upp till 2 m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon