Full version: vardagslyx
Leia
Efter lite prat om vardagslyx i en annan tråd blir jag lite nyfiken på vad ni andra unnar er för vardagslyx?
AnitaO
Goda lagrade ostar på frukostmackan i stället för hushållsost yes.gif
AnnammA
Kakao från Valhrona! wub.gif Rätt så mycket dyrare än ordinär kakao, men dryg, så den varar ett tag. Och jag gör inte "rörechoklad" så där jätteofta...

Hälsn

AnnA
Kajsa i Arvika
God choklad! wub.gif
skogstroll
Mumsiga dessertostar blush.gif
Mollis
Klinker med golvvärme i badrummet (som blir svalt på sommaren när man stänger av värmen) och uppvärmd handdukstorkare..


//Mollis
Betty
Diskmedelspump på diskbänken, rätt dyra designade kaffemuggar, Nuxe hudvårdsprodukter och inte minst - min favvo: Självavfrostande frys, den är absolut guld värd! tummenupp.gif
AnitaO
En sak till kom jag på.
Kaffemaskin som mal kaffebönor i stället för vanligt bryggkaffe smile.gif
Magdis
Hmm...det skulle väl vara att vi investerade i en espresso/capuccinomaskin och en elektrisk kaffekvarn. En god capuccino efter maten känns som vardagslyx. Annars kan det vara att vi köper färdig sushi istället för att laga mat nån kväll, det är onödigt dyrt o måste alltså räknas som lyx. smile.gif
Castea
Krukväxter, gott lös-té, böcker.
Tosan
Åker amerikanskt året runt. Cadillac på sommarn och Buick på vintern smile.gif
baccillen
Ekologiska matprodukter så långt det är möjligt.
olgak
Levande ljus, ekologisk frukt, nytt fint parkettgolv (!), hudvårdsprodukter från Weleda.

Det här är lyx jag ska satsa på i framtiden: frotté, krukväxter, skor som är nya och fräscha (inte ha samma Birkenstock tills de smular sönder).
Eva-Helene
Internet
Alba
När vi helt oplanerat går ut och äter middag på restaurang. Då känner jag mig lyxig i vardagen.
sanakan
Jag tycker inte ekologisk mat är en lyx, utan en nödvändighet, men tyvärr är det ju så dyrt att det kanske får klassas som lyx? Men vi unnar oss det så fort det finns, vilket är i princip alltid (det har blivit så mycket bättre med det i affärerna nu).

Löste, vi har runt 35 sorter hemma och den dyraste är såklart Kusmi-téet, ett underbart från frankrike för över 100 kronor per burk. Det avnjuter jag ungefär en gång i veckan, då känner jag mig lyxig! biggrin.gif

I övrigt: Har gått över till att endast använda duschprodukter från Lush och Body Shop. Känns naturligare och bättre för miljön och kroppen! Men lyx är det ju ändå. smile.gif

Till saken hör att jag är student med under 6000 kronor i månadsinkomst. Lyx är ändå ett måste i vardagen!
Men så är jag oxe också...jag tror att oxar är livsnjutare smile.gif
Farbror Blå
Enyos städprodukter, som ska ta bort behovet av kemikalier hemma, allt för miljön
vindspel
Jag har köpt en ångrengöringsmaskin som jag kan rengöra golv, fönster ugn mm med. Inga kemikalier. Men saknar den goda doften av ajax original. Lyxen blir då ajax naughty.gif
Jag har kristallampor i alla rum, tänder vanljljus och köper många blommor.
Maria77
Jag unnar mig lyxen att köpa växter på Tradera även fast jag är långtidssjukskriven. Det får mig att må bra och gör mig glad! Jag brukar också gå ut med kompisar och äta midddag. Det är lyxigt och njutningsfyllt!
mamamaggan
Min största lyx är att sova när som helst på dygnet , även dagtid , sover när jag kan helt enkelt. Annars är min lyx trädgårdstidningar och dito böcker , att unna mig mitt favoritkaffe ( Classic ) minst en gång per dag och Internet och då förstås Odla .
Farmor
Min vardagslyx är att göra precis vad jag har lust med på dagarna när "måstena" är avklarade.

Jag spelar spel och tittar på internet, läser bra böcker, pysslar med blommorna, gullar med katten, plockar kantareller, träffar släkt och vänner och vilar precis så mycket som jag har lust med.

Ett riktigt "lyxliv" tycker jag. För mig är frihet mer värt än lyxkonsumtion, även om jag unnar mig lite godsaker att stoppa i munnen också. flirting.gif
Kajsa i Arvika
Fröpåsar wub.gif wub.gif
Ciczi
Vardagslyx för mig är att hämta god thailändsk mat på Hot or Not. Sedan kör man ner till ett ställe vid stranden som man har för sig själv och så sitter man där och har picknick med den man älskar mest i hela värden. wub.gif Just det här att vara ensam med havet och mannen i mitt liv är lyx utöver det vanliga.

Annars är vardagslyx att laga egen god mat som man vet vad där finns i och inte halvfabrikat och annat trams...

Ciczi
Pirum
Att ta upp sparrispotatis, eller liknande, som man odlar främst för att det är gott och inte för att skörden blir sådär jättestor smile.gif Ok, jag odlar bara god potatis i övrigt också...men sparrispotatis med hemlagade köttbullar...mums. Hemodlad mat överlag ser jag nog som lite 'lyx', eftersom det är något jag helt klart skulle klara mig utan - men den är ju sååå mycket godare. Åt ett underbart äpple i helgen, 'augustiäpple' (Transparente Blanche), direkt från trädet - det är lyx det smile.gif (Speciellt som Transparente Blanche nästan undantagslöst är urusel om man köper den i affär - ofta skördad alldeles för tidigt för att tåla behandlingen)

Har ibland funderat på vad som är "lyx" och vad som är "onödig kvalitet", två begrepp som ibland går in i varandra. Men jag återkommer nog i den frågan. Jag skulle exempelvis inte beskriva en Bahco-skiftnyckel som lyx, trots att jag oftast nog skulle klara mig med en leksaks-skiftnyckel från överskottsbolaget.
Alexander-VG-zon3
min lyx i vardagen
luft,kärlek,trädgård störst av allt kärlek . det är den som gör mitt liv helt underbart och fantastiskt att leva .
Gåsis
Jag får lite ångest av en sån här tråd...lite lyx. Ekologiskt så långt det går med en medveten 17-åring. Fadderbarn, Heinz ketchup, råsocker, bra falukorv, svenskt kött och hemodlade potatisar. Jag glömde osten och chokladen....Inget Eldorado...inget riktigt lågpris. Men tre personer, en hund och en katt i tre rum och kök. Lyx eller prioritering?

/Åsa
netaave
Att ta mig tid att "bara vara" ibland
Biggan_
CITAT (netaave @ 13-08-2007, 22:13) *
Att ta mig tid att "bara vara" ibland

Det är mitt svar också! tummenupp.gif Det är en lisa för själen. Man skall inte rusa genom livet, det är det alldeles för kort för.
Netha
Tillhör den priviligierade gruppen som disponerar sin dag bäst man vill. smile.gif
Äter gott varje dag, bara favoriträtter, shoppar när lusten faller på... fast det gör den sällan.
Köper presenter... idag blev det en Black & Decker häcksax som döttrarna m.fam får dela på.

Startat inköp till Kungliga toaletten... såååå spännande att leta allt guldigt och liten kristallkrona som får bli kronan på verket smile.gif
Hoppas göra fynd i Hapa på onsdag. smile.gif
Biggan_
CITAT (Netha @ 13-08-2007, 23:16) *
Tillhör den priviligierade gruppen som disponerar sin dag bäst man vill. smile.gif
Äter gott varje dag, bara favoriträtter, shoppar när lusten faller på... fast det gör den sällan.
Köper presenter... idag blev det en Black & Decker häcksax som döttrarna m.fam får dela på.

Startat inköp till Kungliga toaletten... såååå spännande att leta allt guldigt och liten kristallkrona som får bli kronan på verket smile.gif
Hoppas göra fynd i Hapa på onsdag. smile.gif

Det låter härligt Netha! yes.gif tummenupp.gif
Netha
CITAT (Biggan_ @ 13-08-2007, 23:18) *
Det låter härligt Netha! yes.gif tummenupp.gif


Det är härligt! smile.gif
Önskar att alla kunde ha det likadant. wub.gif
Bettson
Att bara vara ledig och fly från telefoner, faxar och mail.

Känner mig lyckligast när sönerna gjorde vad de gjorde på min semester.

Tog ur batterierna i firmatelefonen och gömde den. Beslagtog elkabeln till datorn och censurerade alla besök men hänvisning till att mamma har semester.......

Det var LYX !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tesa
Det är nog 17 att kunna ligga i soffan med laptopen och surfa...Eller att ta mig tid att nästan sträckläsa en bok...även om det inte händer så ofta..
mamamaggan
CITAT (Bettson @ 13-08-2007, 23:42) *
Att bara vara ledig och fly från telefoner, faxar och mail.

Känner mig lyckligast när sönerna gjorde vad de gjorde på min semester.

Tog ur batterierna i firmatelefonen och gömde den. Beslagtog elkabeln till datorn och censurerade alla besök men hänvisning till att mamma har semester.......

Det var LYX !!!!!!!!!!!!!!!!!!




Måste vara " lyx " att ha sådana söner. wub.gif
Leia
CITAT (Pirum @ 13-08-2007, 21:13) *
Har ibland funderat på vad som är "lyx" och vad som är "onödig kvalitet", två begrepp som ibland går in i varandra.

yes.gif så sant.

CITAT (Bettson @ 13-08-2007, 23:42) *
Att bara vara ledig och fly från telefoner, faxar och mail.

Känner mig lyckligast när sönerna gjorde vad de gjorde på min semester.

Tog ur batterierna i firmatelefonen och gömde den. Beslagtog elkabeln till datorn och censurerade alla besök men hänvisning till att mamma har semester.......

Det var LYX !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad gulligt gjort av dem! wub.gif
Krolliljan
Att bo vid havet och höra vågornas brus när man öppnar fönstret är min vardagslyx.
Leia
CITAT (dagliljan @ 14-08-2007, 08:25) *
Att bo vid havet och höra vågornas brus när man öppnar fönstret är min vardagslyx.

Åh, avundsjuk!!!! biggrin.gif
Kajsa i Arvika
Unnar mej att dra ur telefonjacket... jag saknar det inte alls men har upptäckt att det retar andra människor... Det e väl ändå mitt val om jag vill vara nåbar eller inte... ?
Leia
Kom på att jag själv inte har skrivit vad jag vardagslyxar med...

Jag har skänkt bort mitt "vardagsporslin" och använder numera mitt "finporslin" varje dag.

Sambon och jag bestämde oss i år för att inte spara speciellt mycket pengar framöver (vi har varje månad satt in penagar i en fond i alla år vi varit ihop) ,utan vi ska mera "leva för dagen", för i morgon kanske man inte ens lever... Sagt och gjort, vi har bränt vår fond som vi hade på: Ac till huset, pool, ett ordentligt gym hemma i garaget och nya hästens sängar.

Annars är nog min största vardagslyx min relativt nya bil med fyrhjulsdrift som alltid startar och alltid tar mig ned till stora vägen varken bonden har plogat eller ej när det har snöat. smile.gif
Bettis
Har nog all lyx jag kan få blush.gif härlig gubbe, underbara barn/barnbarn, härliga hundar, hus i stan och vid havet, skogspromisar varje dag, plockar svamp/bär, äter god mat, behöver inte vända på pengarna, köpte en Kirby damsugare igår för 34.000 blush.gif , har ny bil 4 hjulsdrift, sålde hästen nyss så nu behöver jag inte oroa mig för honom, köper ekologiskt ja jag har nog lyx varje dag. yes.gif och jag njuter faktiskt över det också, gör vad jag vill varje dag, det är lyx för mig.
Hannele
CITAT (mamamaggan @ 13-08-2007, 17:23) *
Min största lyx är att sova när som helst på dygnet , även dagtid , sover när jag kan helt enkelt.

Siesta är klart underskattad, hälsosamt.
Minns småbarnstiden; när maken kom hem, la jag mej en stund.
Betty
CITAT (mamamaggan @ 13-08-2007, 17:23) *
Min största lyx är att sova när som helst på dygnet , även dagtid , sover när jag kan helt enkelt.

CITAT (Hannele @ 14-08-2007, 13:21) *
Siesta är klart underskattad, hälsosamt.
Minns småbarnstiden; när maken kom hem, la jag mej en stund.


Efter en tung dag ute i trädgården för min del och en tung dag på jobbet för min mans del så la vi oss för att sova en stund strax efter kl 16 igår. Vi vaknade klockan 19... ohmy.gif
Det blev hämtpizza till middag... rolleyes.gif
Netha
CITAT (Betty @ 14-08-2007, 14:27) *
Efter en tung dag ute i trädgården för min del och en tung dag på jobbet för min mans del så la vi oss för att sova en stund strax efter kl 16 igår. Vi vaknade klockan 19... ohmy.gif
Det blev hämtpizza till middag... rolleyes.gif

pizza är gott ibland giggle.gif
Leia
Ja, sammanfattningsvis kan man nog säga att vardagslyx kan vara allt från att få tid för sig själv till att unna sig att köpa saker. (och då inte välja det billigaste alternativet)

Vardagslyx är helt enkelt händelser i vardagen (litet eller stort, spelar ingen roll) som får en att må bra! wub.gif smile.gif
Fialotta
Vardagslyx för mig denna sommar har varit att sätta mig o titta ut över vattnet o minnas mina föräldrar
som bägge gott bort denna sommar.
Leia
CITAT (Fialotta @ 15-08-2007, 10:12) *
Vardagslyx för mig denna sommar har varit att sätta mig o titta ut över vattnet o minnas mina föräldrar
som bägge gott bort denna sommar.

trostar.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon