Eminora
Jag och min sambo skulle klippa bort döda grenar på körsbärsträdet igår. Trädet är ca 60-70 år gammalt.
Min sambo skulle avsluta det hela med att såga ner en död gren men tittade inte ordentligt var han sågade så han började såga ner en stor levande gren istället!!!

Han hann såga en bra bit innan han insåg vad han höll på att göra (ner till ca hälften av grenen)
Frågan är om det finns någon räddning??
Trädet kommer se helt osymmetriskt ut om den här grenen försvinner.
Finns det något man kan göra så att trädet kan läka ihop av sig själv?
Ha på trädsårbalsam, knyta ett "bandage" eller är det helt kört och lika bra att ta ner hela grenen? (rädd att det händer ändå i höststormarna -cry-.gif )

Tacksam för svar från någon kunnig!!!
Anders Roslagen
Visst kan kanske grenen läka ihop men det låter farligt att låta den vara kvar. Körsbär tål vanligtvis inte beskärning bra, det blir lätt gummiflöde - en genomskinlig seg sav som rinner från sårytor.

Det låter som ett gammalt träd, körsbär blir inte lika gammalt som de flesta andra träd. Är det kanske därför det var så mycket torrt på det, för att det börjar åldras? Bild hade varit bra...

Gamla körsbärsträd torkar ofta i stora delar samtidigt som de har vissa grenar som är väldigt livskraftiga. Kanske läge att plantera en ny bättre sort i stället? När man gör ett misstag får man försöka vända det till något gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon