Crazyfialotta
Hej! Helt ny här på forumet är jag. Jag har en fråga ang att ta skott från en rhododendron, kan man göra det nu? Och exakt hur gör man i så fall?

Tack på förhand!
/Karin
Christer i Falköping
Nu är rätta tiden. Skottet skall vara lätt förvedat, brukar vara vid denna tiden ungefär. Ta bort alla bladen utom några i toppen. Sätt dem i fuktig,sandblandad torv (kruka är enklast) och en genomskinlig plastpåse över. Ställ dem ute på ett skuggigt ställe, solen skall inbte kunna nå dem. Efter någon till ett par månader har det kommit små rötter på dem. Övervintra dem svalt och ljust, inte ute alltså om inte vintern är ovanligt mild. Året därpå kan du plantera ut dem i rabatt. De får inte torka ut det minsta, för då är det kört.
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Du kan ta sticklingar från nu till jul. Ta årsskotten. Försöker du rota storbladiga så ska du såra sticklingen. Det betyder att du skär bort lite av barken på ena sidan. Ett ca 2cm långt snitt. Använd helst en blandning av okalkad torv och perlite. Ställ sticklingen inomhus. Det är osannolikt att den rotar sig utomhus. Det kan ta upp till 2 år innan sticklingen rotar sig. Det beror på vilken sort det är. Det är absolut enklast att rota vintergröna azaleor. Det kan gå på en månad. De flesta småbladiga är någorlunda enkla. Storbladiga är betydligt svårare. Där är Cunninghams White enklast. Kan du ordna undervärme så blir resultatet mycket bättre. Ännu bättre blir det om du dessutom använder IBA. Synd att du bor så långt borta för jag har en kurs om att sticka rhododendron på söndag.
MVH
Jan Lindgren
Jill-Ulrika
Intressant tråd, jag har några olika sorters rodedenderon i min nya (första) trädgård.

Har särskilt en jag är förtjust i (tyvärr har jag ingen aning om vad den heter) den är vit (eller just, ljust skär och lågväxande?) den verkar blommar tidigt på våren. Skulle gärna se mer av den, men om det kan ta hela 2 år att rota känns det ju nästan lite hopplöst. Har även några azaleor bla "dvärgsorter"(?). Kan man även ta sticklingar av dem?
Jan Lindgren
Hej!
Lövfällande rhododendron måste stickas före juli. Den låga vita är troligen Cunninghams White. Det är den enklaste av de storbladiga. Den rotar sig under vintern. De du kallar dvärgsorter kallas ofta japanska azaleor. Ett olyckligt namn. Det borde bara användas till Rhododendron molle Ssp. japonicum. Din sk dvärgsort är lätt att rota. Det brukar ta en till två månader att få rötter på dem.
Det är bara att försöka. Går det inte så är det lätt att ta avläggare.
MVH
Jan Lindgren
Crazyfialotta
Tack tack! tummenupp.gif Verkar inte vara det lättaste direkt men jag skall göra ett tappert försök ialla fall!

/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon