Suz
Jag har satt tomater, Ildi och Supersweet, och de är ca 180cm höga??? Jag har läst mig till att man endast ska tjyva dem, men ska de verkligen bli så höga?? confused.gif De har massor av tomater och blommor...och det är jag glad för men, höjden??

Sen satte jag Cantaloupe melon och de sitter i ganska små (vet att de ska ha större) krukor och blommar nu massor fast de är relativt små i växten (ca 20cm höga). Jag har läst på lite även där och de ska tydligen bli stora klängväxter innan de blommar??? Kommer de att bära frukt ändå??

Hoppas på svar då jag verkligen vill att mina växter ska trivas!

Off topic: Ett kanon forum!! bravo.gif
Även om jag inte är så aktiv och bara läser mest men jag har lärt mig massor!!
Åsa, mälardalen zon 2
Många tomatsorter man tjuvar blir långa lianer (i naturen är dessa sorter ofta krypande på marken och de bara fortsätter växa så länge de kan) i ett yrkesodlarväxthus kan de på 6mån bli runt 10-12m långa lianer mina tomater brukar bara bli runt 4m jag kör med nedläggning (jag har inte 4m högt växthus) men man kan även toppa tomaterna eller så kan man leda runt dem i taket ifall man odlar i växthus.
Suz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-08-2007, 17:34) *
Många tomatsorter man tjuvar blir långa lianer (i naturen är dessa sorter ofta krypande på marken och de bara fortsätter växa så länge de kan) i ett yrkesodlarväxthus kan de på 6mån bli runt 10-12m långa lianer mina tomater brukar bara bli runt 4m jag kör med nedläggning (jag har inte 4m högt växthus) men man kan även toppa tomaterna eller så kan man leda runt dem i taket ifall man odlar i växthus.



Tack för snabbt svar!! thanks.gif Då vet jag att de är oki med tomaterna! Bra även att veta då jag går i växthustankar! Tack igen!


Nån som har svar ang. melonerna?
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis är det bara hanblommor dina melonplantor har honblommorna kommer inte förren plantorna är större och det samtidigt är varmt det måste ju finnas ett visst antal blad för att en planta ska kunna försörja en frukt, är plantorna bara 20cm låter det inte troligt att de kommer att hinna sätta frukt, när de har blivit större är det ju inte så långt kvar på säsongen.
Suz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-08-2007, 10:51) *
Troligtvis är det bara hanblommor dina melonplantor har honblommorna kommer inte förren plantorna är större och det samtidigt är varmt det måste ju finnas ett visst antal blad för att en planta ska kunna försörja en frukt, är plantorna bara 20cm låter det inte troligt att de kommer att hinna sätta frukt, när de har blivit större är det ju inte så långt kvar på säsongen.



Tack för svaret! Hur ser man skillnad på hon och hanblommor??
Nu växer de så det knakar med massor av blommor!
En del blommor har som en grön liten bukett bakom, vad är det?
Även om den inte hinner bära frukt har jag inte hjärta att kassera dem. De får stå och pryda min murade spis på altanen så länge de orkar yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon