Full version: Diska lergryta
karjo
Använde en lergryta igår för första gången. Men nu undrar jag hur den ska diskas? Tänkte att den kanske inte ska ha diskmedel om den suger åt sig?

Hur gör man? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har alltid diskat min med vanligt handdiskmedel i diskhon.
Irene_L
Ja det gör jag också. Diskar med handdiskmedel och sköljer noga sen. tummenupp.gif
vindspel
Efter diskningen smörjer jag in den i olja igen.
karjo
Smörja med olja? Min var inte insmord innan vad jag vet iaf... Varför ska man göra det? Spontant så känns det som att man täpper till den då, så att den inte kan ta upp så mkt vatten... Eller? confused.gif

Men då diskar jag den med diskmedel då! smile.gif
LadyG
CITAT (vindspel @ 07-08-2007, 11:36) *
Efter diskningen smörjer jag in den i olja igen.


Du tänker inte på gjutjärn nu?
Eva-Helene
I bruksanvisningen till min lergryta står att man bara lägger i varmt vatten så att rester löses upp, sedan tar man ett tag med diskborsten och sköljer ur se´n. Det står "undvik diskmedel"
karjo
Oj, nu har jag kört med diskmedel, får väl låta bli nästa gång... Men oljan då?
vindspel
Jag tar det för att den inte skall bli uttorkad och rosta..... om man använder diskmedel.
LadyG
CITAT (vindspel @ 07-08-2007, 13:59) *
Jag tar det för att den inte skall bli uttorkad och rosta..... om man använder diskmedel.


Lera i lergrytor rostar inte smile.gif

Du tänker på gjutjärn antagligen.
vindspel
Tusan också. Så vad det med mitt svar.Du har rätt blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror också vindspel tänker på gjutjärn.


Tror inte det står något om att man inte fick använda diskmedel i min instruktion till lergrytan men jag tror inte enbart vatten funkar alltid, jag gör mest kyckling i lergrytan så den blir ganska flottig. Maskindiskmedel tror jag dock man ska undvika för det fräter väl men handdiskmedel är ju ganska skonsamt.
Gossen Ruda
Jag har kollat bruksanvisningen för min ärvda lergryta av märket Schlemmer-Topf.

I den tryckta bruksanvisningen står det att dom rekommenderar att tillsätta några droppar milt flytande diskmedel.

I en medföljande? maskinskriven bruksanvisning rekommenderas varmt vatten, om nödvändigt med några droppar diskmedel. ALDRIG STÅLULL - SKURPULVER. Om grytan missfägats efter en tids användning fylls den med kallt vattren och ställs in i kall ugn som sen sätts på 250 grader i 45 minuter.

I "Läckert lagat i lergryta - ICA-förlaget" står det rengöring med borste och ev lite diskmedel. Grovrengöring där rekommenderas 40-60 minuter i varm ugn med svagt ättiksvatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon