ar6342
Hej, jag var ute och sprang på Öland (mittlandet) i somras , slutet av Juli, och kom då förbi det här vackra gamla huset (se bild). Det växte en stor hög vacker buskhäck vid grinden. Busken hade mycket vackra hjortrongula bär, stora som sockerärtor ungefär. Är det någon som vet vad det kan vara för sort? Jag skulle mycket gärna vilja plantera en liknande utanför vårt hus.

Många hälsningar,
--AR6342

[attachment=6009:DSC00417_1.jpg]
[attachment=6010:DSC00416_1.jpg]


Tosan
Ja hjälp, den där tycker jag ju man ser varje dag, men vad heter den?
Kan det va rosentry kanske? Eller är jag helt ute och virrar...
ar6342
Jo jag tror att det är en släkting till Rosentry, för är inte Rosentry bären alltid röda? De här bären var alldeles hjortrongula...
Tosan
Nej rosentry är orangea så vitt jag vet.
Gulröda påstår de i beskrivningar... men det kan kanske skifta lite beroende på breddgrad.
ar6342
jag tror du har helt rätt, många tack för hjälpen --ar6342
Betty
Rosentry finns flera olika - med olika färger på bären (bärfärgen har inget med breddgraden att göra),
t.ex. Lonicera Lutea som har gula bär...

Mera Info om rosentry
Tosan
Aha, där ser man tongue.gif
Sommartorparn
Vilket vackert hus! smile.gif
ar6342
Någon som vet vart man kan hitta en bild på Lonicera Lutea? Jag har letat lite på nätet men inte kunnat hitta någon. Kanske finns i någon bok?

--AR6342
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon