Full version: Sjukersättning
Boxer
Under sommaren jobbar jag i en kommunalägd trädgård. Jag går på ett schema och jobbar varje dag mellan 7.30 - 16.30 och även ett par helger.

Idag har jag genom djungeltelegrafen fått höra, att som timanställd utgår det ingen sjukersättning. Den påstås vara inbakad i lönen - vilken är urusel. thumbdown.gif

Kan det verkligen vara möjligt?
Tosan
Hur kan den va det?
Du borde väl ha precis som alla andra, en karensdag och sedan 80%
Kolla med facket.
Boxer
Jag är inte med i kommunal så dom vill inte svara på några frågor. Jag är fortfarande med i SIF sen förra jobbet, men dom kanske har olika regler?

Eva-Helene
Jag minns inte hur det var med sjukersättning, men till timanställd bakas semesterersättningen in i lönen.
Boxer
Ja, semesterersättningen har jag varit med om innan och det är "normalt", men sjukersättning!! help.gif
Tosan
CITAT (Boxer @ 02-08-2007, 17:03) *
Jag är inte med i kommunal så dom vill inte svara på några frågor. Jag är fortfarande med i SIF sen förra jobbet, men dom kanske har olika regler?


Det spelar ingen roll, det är kommunals avtal som gäller och då har du rätt att veta vad som gäller när du jobbar. Ring kommunal regionalt om inte din lokala avd vill svara.
cic
CITAT (Tosan @ 02-08-2007, 17:21) *
Det spelar ingen roll, det är kommunals avtal som gäller och då har du rätt att veta vad som gäller när du jobbar. Ring kommunal regionalt om inte din lokala avd vill svara.

Kommunal har ingen skyldighet att hjälpa någon som inte är deras medlem.
Ophelia
Jag utgår från det du skriver att du inte pratat med din arbetsgivare utan lyssnat till djungeltelegrafen och det är väldigt dumt gjort och slöseri med energi. Du kan ha rätt till sjuklön (för jag antar att det är det du menar) för de schemalagda timmar du skulle ha arbetat.
Boxer
"Djungeltelegrafen" var fel uttryckt av mig. Det var en arbetskompis i samma situation, som frågade chefen idag hur det låg till, eftersom hon hade hört från någon annan på jobbet att det låg till på detta viset.
Björken
Låter skumt, ja till och med mycket skumt. Att inte Kommunal vill svara är en sak eftersom du inte är medlem där men däremot ska det fackförbund som du är medlem i hjälpa dig med den frågan. Kan de inte svara rakt av så ska de ta reda på vad som gäller.
Pirum
Har du schema så ska du såvitt jag vet kunna få sjukersättning. Om du däremot står uppsatt på 20t per vecka, men jobbar 40t (eftersom det är mycket att göra, etc), så tror jag dock endast att de är de 20t som du får sjukersättning på. Hm. Men jag är inte säker. (I ditt fall så är det såklart 40t som gäller eftersom du har schema på det).

LO har en hotline för sommarjobbare tror jag, där kan även icke-fackanslutna få råd.

Uppdaterat : 020-56 00 56 för LOs hjälptelefon. Alla kan ringa, och det går att vara anonym. www.lo.se/ung
Riktigt bra av LO, säger jag trots att jag inte är odelat positiv till organisationen (för att uttrycka mig diplomatiskt)
anna_rispan
När jag arbeta så där konstigt..

För några år sedan så gällde det så här. Blir man anställd 4 veckor o mer så är det arbetsgivaren som betalar sjukersättning elelr vad det heter. arbetar man som timvikarie så anmäler man sig själv till försäkringskassan.

men det var några år sedan. nu är jag student o då får man inga sjukpengar iallafall.
Boxer
Nu har vi kontaktat lönekontoret och vi har en karensdag och sedan 80% som alla andra. sweatingbullets.gif smile.gif

Tack för visat intresse! wink.gif
Sotis 2
Vet någon om detta även gäller inom vården och nu år 2008 ?
Lena i Torslanda
Så här står det på Sahlgrenska Universitetssjukhusets sida om lagen om sjuklön:
Rätten till sjuklön gäller:
- Tillsvidareanställda
- Månadsanställda med minst en månads anställningstid
- Vid kortare anställningstid än en månad ges sjuklön först efter en sammanhängande anställningsperiod av 14 kalenderdagar. För timanställd personal finns särskilda kvalifikationsregler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon