Sidor: 1, 2
Farbror Blå
Tänkte vi skulle starta en festival för bara oss som är stolta över att vara straight.
Så att vi kunde pådyvla världen detaljer om vem/vilka vi föredrar sexuellt.
Vi kommer att klä oss utmanande, kvinnorna i kvinnliga kläder, männen i rutig skjorta, boots och med snus under läppen, riktigt manligt sådär.

Frågan är bara vem bjuder vi in att leda inledningstalet? bör väl vara en gay-person kanske?
RibesRubusVitis
För att markera vår internationella solidaritet kunde vi bjuda in några riktiga fjols from Copenhagen…
Farbror Blå
Jag tänkte att kanske Jonas Gardell kunde tala om att man inte får mobba heteromänniskor inom nöjesbranschen?
Leia
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 11:14) *
Jag tänkte att kanske Jonas Gardell kunde tala om att man inte får mobba heteromänniskor inom nöjesbranschen?

Det är taget! laugh.gif
cic
Jösses Farbror Blå, vilken larvig tråd. Vad är det du vill?? wacko.gif unsure.gif
Berith
CITAT (cic @ 02-08-2007, 11:38) *
Jösses Farbror Blå, vilken larvig tråd. Vad är det du vill?? wacko.gif unsure.gif

Säger jag också, förstår inte vitsen med den alls. Känns nästan som om du vill göra narr av några, frågan är väl bara vilka?
Farbror Blå
CITAT (Berith @ 02-08-2007, 11:43) *
Säger jag också, förstår inte vitsen med den alls. Känns nästan som om du vill göra narr av några, frågan är väl bara vilka?



Kände bara att Gay Pride är så uttjatat att jag vill kräkas och ironiserar därför över den företeelsen.
Kan fortfarande inte förstå hur man kan bygga en festival runt en sexuell läggning.
Antingen är HBT-personer som alla andra, eller så vill dom bli sedda genom transparader och allahanda arrangemang om sex?
Jag förstår egentligen inte.

Jag är inte ute för att fördöma eller förlöjliga någon person, utan en företeelse som sådan.
Eva-Helene
Ja, men tänk på allt det spott och spe som människor med avvikande läggning/utseende/mentalitet får utstå! Det är väl inte underligt att en grupp som utsätts för misstro, våld, diskriminering, förlöjligande, o.s.v. o.s.v. förenar sig och vill visa att dom är många och att dom inte skäms över sig själva?!!! Vad skulle övriga befolkningen säga om vi kraftigt överviktiga verkligen skulle förena oss i ett liknande evenemang? Hur många skulle ondgöra sig över det tro du?
Farbror Blå
Det skulle jag tycka var uppfriskande!
Eller handikappade, undernärda, utlandsfödda, kvinnor eller andra grupper som inte får komma till tals.
Gillar bara inte att sexualiteten ska betonas så strakt, istället för kärlekm känslor, trohet och fred
cic
Så varför är just sexualitet så provocerande för dig, men inte någon/något av de andra grupperna du räknat upp. Vad är skillnaden på att känna sig diskriminerad pga sitt kön, hudfärg, religon eller tex sexualitet?
Berith
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 12:33) *
---
Gillar bara inte att sexualiteten ska betonas så strakt, istället för kärlekm känslor, trohet och fred

Ursäkta, men det där var ju ännu dummare sagt. Pridefestivalen är väl inte istället för kärlek, känslor, trohet och fred. Jag är säker på (har inte varit med men är säker på det iaf) att allt det där ingår i festivalen, och upplevs av deltagarna.
cic
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 12:33) *

Gillar bara inte att sexualiteten ska betonas så strakt, istället för kärlekm känslor, trohet och fred

Så du tror att homosexualitet och homosexuella relationer bara handlar om att sätta på varandra så mycket som möjligt?? Eller hur menar du? confused.gif
Hannele
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 10:44) *
bör väl vara en gay-person kanske?

Diskriminerar du heterosexuella tanter? unsure.gif
Leia
Men varför göra så stor grej av att de är homo om det enda de vill är att ses som "normala"?

Jag tycker inte att det är ett dugg laddat att vara varken hetro eller homo, var och en får vara vad som passar dem. Men som sagt varför göra en så stor grej av det?
Piccante
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 10:44) *
Tänkte vi skulle starta en festival för bara oss som är stolta över att vara straight.
....., männen i rutig skjorta, boots och med snus under läppen, riktigt manligt sådär.
...................


Män i rutig skjorta fick mig att tänka på den gamla sketchen med Monty Python med skogshuggaren som står bredbent klädd i jeans o rutig skjorta och sjunger om att han vill klä sig i kvinnokläder! tongue.gif

Det är väl inte speciellt "straight" att klä sig så ??? kollar man på stilikoner för heteromän idag som David Beckham så är det magrutor, rakade magar o bröst och smink som gäller. Mina gaybekanta är mer maskulina än många trendiga heteromän. Så jag tror du får tänka om lite. smile.gif
cic
CITAT (Markus_H @ 02-08-2007, 13:12) *
Män i rutig skjorta fick mig att tänka på den gamla sketchen med Monty Python med skogshuggaren som står bredbent klädd i jeans o rutig skjorta och sjunger om att han vill klä sig i kvinnokläder! tongue.gif

Lumberjack song

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
LadyG
Jag tror jag förstår vad Farbron försöker säga - det är inte så svårt om man tänker till ett varv... smile.gif

Vi har för lite festivaler!!! Fler parader och festivaler åt folket!!! smiley_small_hug.gif
Gossen Ruda
Är också tveksam till festivalens nytta. Det finns nog en risk att det motverkar sitt syfte eftersom det finns en del knäppskallar med som bara vill synas och provocera. Kanske får det motståndarna till HBT att samla kraft. Undrar förresten om en homofobfestival skulle tillåtas, där heteros skulle få framföra sina åsikter? Alla har vi väl rätt att säga vår mening.
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2007, 14:46) *
Är också tveksam till festivalens nytta. Det finns nog en risk att det motverkar sitt syfte eftersom det finns en del knäppskallar med som bara vill synas och provocera. Kanske får det motståndarna till HBT att samla kraft. Undrar förresten om en homofobfestival skulle tillåtas, där heteros skulle få framföra sina åsikter? Alla har vi väl rätt att säga vår mening.

Jag bor i Jönköping. Här firas det homofobfestivaler varje söndag..

Det är så fånigt av dig att skriva så Gossen, du gör det bara för att provocera. Syftet med Priden är INTE att berätta att det är fel att var hetro, utan att det är okej att vara homo och att man ska ha samma rättigheter och människovärde som vem som helst.
Gita
CITAT (Leia @ 02-08-2007, 13:04) *
Men varför göra så stor grej av att de är homo om det enda de vill är att ses som "normala"?

Jag tycker inte att det är ett dugg laddat att vara varken hetro eller homo, var och en får vara vad som passar dem. Men som sagt varför göra en så stor grej av det?

När vi vågar och det är tillåtet att skämta om homosexuella så börjar de nog bli accepterade som vanliga,
vi får ju skämta om det mesta som är "vanligt och normalt"
Gita

Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2007, 14:46) *
Är också tveksam till festivalens nytta. Det finns nog en risk att det motverkar sitt syfte eftersom det finns en del knäppskallar med som bara vill synas och provocera. Kanske får det motståndarna till HBT att samla kraft. Undrar förresten om en homofobfestival skulle tillåtas, där heteros skulle få framföra sina åsikter? Alla har vi väl rätt att säga vår mening.


Tror det finns många HBT-personer som inte gillar pride oxå av olika orsaker men om festivalen gör någon "nytta" eller inte överlåter jag till de medverkande att få avgöra. Känns märkligt att recensera nyttan med olika gruppers behov och rätt att få uttrycka sig.

Homofobfestivaler finns säkert. hade inte Åke Green en sån i Borgholm som väckte uppståndelse?

Jag tycker inte att en minoritet ska få rättigheter på andras bekostnad men Pride handlar väl om att belysa att HBT-personer finns och att de vill ha samma rätt inte mer rättigheter än någon annan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 12:10) *
Kände bara att Gay Pride är så uttjatat att jag vill kräkas och ironiserar därför över den företeelsen.
Kan fortfarande inte förstå hur man kan bygga en festival runt en sexuell läggning.
Antingen är HBT-personer som alla andra, eller så vill dom bli sedda genom transparader och allahanda arrangemang om sex?
Jag förstår egentligen inte.

Jag är inte ute för att fördöma eller förlöjliga någon person, utan en företeelse som sådan.


vet du vilket liv ungdomar får stå ut med ?? eller hur det är för dom personerna i verkliga livet även om dom är vuxna?? nej det vet du nog inte

för det första den festivalen hjälper tusentals människor med bra info om saker och plus det är den ända dagen alla dom människorna kan vara fria från att bli dödade,ner slagna,hånade,mobbade m.m. . många av dom här ungdomarna har ingen släkt dom har blivit totalt utfrysta bara för att dom älskar män och är attraherade av dom . visst det är mycket sexuellt i det många festar och firar ju och är fjolliga ,jag själv gillar inte att umgås med extremt fjolliga personer fast jag själv är pride,bög m.m. men jag har inget emot deras livsstil eller att dom går runt på gatorna . dom får göra vad dom vill och jag hatar inte dom jag gillar bara inte att umgås med dom alltså jag menar man behöver inte bry sig så mycket om andra . och det visas kanske mycket av det på tv(fest biten då) men dom visar aldrig insidan av festivalen den som hjälper människor . och att ha en straight festival visst jag bryr mig inte om det ,, men det är ingen mening med det för det är normalt att vara det inga fördomar man dödar inte dom personerna dom behöver inte alls denna samma hjälp som homosexuella behöver . varför har man denna festival ? jo för att hjälpa människor och fira att man kommit så långt och för att man kan nån gång under året känna sig fri från våld och vara stolt .

CITAT (cic @ 02-08-2007, 13:02) *
Så du tror att homosexualitet och homosexuella relationer bara handlar om att sätta på varandra så mycket som möjligt?? Eller hur menar du? confused.gif


det tror han nog .
silas
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 10:44) *
Tänkte vi skulle starta en festival för bara oss som är stolta över att vara straight.
Så att vi kunde pådyvla världen detaljer om vem/vilka vi föredrar sexuellt.


Oj. Jag måste ha missat något. Sist jag kollade på tv, läste tidningen, lyssnade på radio eller gick utanför dörren så var det knappast någon sexuell _minoritet_ som försökte pådyvla mig detaljer om sin läggning.
Tänk om jag skulle slippa detaljer om alla heterosexuella människors läggning varje dag varje vecka utom den ynka veckan varje år som det är pride! Gud vad skönt det skulle vara. Då skulle jag nog inte behöva någon festival.
Och tänk om jag skulle skriva inlägg i det här forumet varje gång människor hyllar det faktum att de är heterosexuella genom olika kulturella och sociala yttringar. Gud vad ont i fingrarna jag skulle få, och gud vad ni skulle få att läsa.

Jag tänker inte ens diskutera hur få av programpunkterna på pride som handlar om sex, eller den fundamtentala missuppfattningen av festivalens idé och syfte.
Pucku.
kerstin z5-6
Osedvanligt unken värdering F.Blå-sad.gif det är i alla fall tydligt att Pridefestivalen fortfarande behövs i allra högsta grad ...
Stevieboy
Håller med Kerstin! tummenupp.gif
Novisen
Jag tycker nog att F-Blå har en viss poäng i sitt inlägg.
VÄLDIGT mycket av pridefestivalerna fokuseras (åtminståne i medierna) på just perversiteter (OK, då , min åsikt om vad som är abnormalt)

och när man samtidigt i nyheterna basunerar ut om HIV-faran och att det just är HOMOSEXUELLA MÄN som har oskyddad sex....

Intrycket som åtminståne JAG får är att homosexuella OFTA lever en promiskuöst liv... rätt eller fel... det är hur jag tolkar det.



Ophelia
Homosexuella har väl oxå delade meningar om Pride lixom heterosexuella. Det är väl upp till var och en att deltaga i festivalen. Vill man inte så kan man säkert hitta andra nöjen. Personligen kan jag tycka att festivalen verkar kul och det finns nåt för alla.

Gossen: Viss har vi rätt att säga vår mening men det ska ske inom lagens ramar och det kanske är det som en del homofober inte riktigt har greppat. Sedan är det väl viktigt att inte låta knäppskallarna vinna och lägga ner festivalen.
cic
CITAT (Novisen @ 02-08-2007, 17:13) *
Jag tycker nog att F-Blå har en viss poäng i sitt inlägg.
VÄLDIGT mycket av pridefestivalerna fokuseras (åtminståne i medierna) på just perversiteter (OK, då , min åsikt om vad som är abnormalt)

och när man samtidigt i nyheterna basunerar ut om HIV-faran och att det just är HOMOSEXUELLA MÄN som har oskyddad sex....

Intrycket som åtminståne JAG får är att homosexuella OFTA lever en promiskuöst liv... rätt eller fel... det är hur jag tolkar det.

Du måste skämta! Senaste fallen i media har ju handlat om män som smittat kvinnor. INTE män smittar män.

Din skeva uppfattning om att homosexuella män lever ett promiskuöst liv är skrämmande och fruktansvärd.
Ophelia
CITAT (Novisen @ 02-08-2007, 17:13) *
Intrycket som åtminståne JAG får är att homosexuella OFTA lever en promiskuöst liv... rätt eller fel... det är hur jag tolkar det.



Faktiskt aldrig fel att använda sig av sitt sunda förnuft och möjligheterna att söka bra information via exempelvis nätet.
Eva-Helene

CITAT (Novisen @ 02-08-2007, 17:13) *
Intrycket som åtminståne JAG får är att homosexuella OFTA lever en promiskuöst liv... rätt eller fel... det är hur jag tolkar det.


Intrycket som JAG fått de gånger jag varit på krogen och danstillställningar är att straighta män är promiskuösa. De männen som funnits där har haft en ny kvinna var gång, ibland en ny kvinna för varje paus. Då menar jag inte att dom bara dansat eller pratat, utan verkligen "stött" på och t.o.m. hånglat.
vindspel
Jag trodde i min enfald att tråden handlade om "festival". Att det skulle vara så annorlunda att vara gay att de är tvungen att ha en festival........
Jag tycker inte att dehomusexuella blir "glömda" hur många av våra svenska underhållare ( ex sångare) är inte gay. Det är väl ingen som tänker - jag skall inte lyssna på denna biten för han är gay. Suck, om något så verkar det vara mer hippt att vara homo än tråkig straight. La till en fördom på slutet så ni kan fortsätta att klaga.
Alla är vi människor smiley_small_hug.gif
Stevieboy
Kan inte låta bli att skriva några radier iallafall. Pride-festivalen i Stockholm, och andra städer över hela världen för den delen med, är inte bara till för homosexuella! Det är ju en festival för alla. Har många kompisar som är straighta som arbetar där som volontärer. De som vill få en "touch" av gay-kulturen är ju väldigt välkomna att vara med. Det kan bli en speciell upplevelse för den som aldrig vart där. Det går inte att beskriva för stämmningen är ofta väldigt bra. Fester, bra musik, artister...sällan bråk och fylla.. Det jag tycker ät trist är att det ska vara så dyrt att gå dit! Därför har jag faktiskt bojkottat att gå dit på flera år. De tar ju 300-400:- i inträde varje kväll för evenemangen. Men har du pengar och gillar skön feststämmning tycker jag det kan vara värt ett besök. Du är så välkommen!!


smiley_small_hug.gif



Steven
Alexander-VG-zon3
CITAT (Novisen @ 02-08-2007, 17:13) *
och när man samtidigt i nyheterna basunerar ut om HIV-faran och att det just är HOMOSEXUELLA MÄN som har oskyddad sex....

Intrycket som åtminståne JAG får är att homosexuella OFTA lever en promiskuöst liv... rätt eller fel... det är hur jag tolkar det.


hiv smittar inte bara homosexuella ,, alla människor har lika stor chans att bli smittade . och angående promiskuöst liv ,, och vad får dig att tro det ??
Gillan
Det är ju på grund av att det fortfarande idag, år 2007, finns så många fördomar, som Pridefestivalen fortfarande behövs. Den dagen då det är lika accepterat att vara homo/lesbisk/bög/streight eller vad du än vill kalla det för, den dagen behöver vi ingen Pridefestival heller. Det handlar om kärlek go´vänner.................och kärleken är inte annorlunda vem du än älskar wub.gif



Var bara tvungen att ändra ett totalt meningsuppbyggnadsfel whistling.gif
Novisen
CITAT (cic @ 02-08-2007, 17:29) *
Du måste skämta! Senaste fallen i media har ju handlat om män som smittat kvinnor. INTE män smittar män.

Din skeva uppfattning om att homosexuella män lever ett promiskuöst liv är skrämmande och fruktansvärd.



Nej jag skämtar inte... de senaste dagan har det varit ganska mycket om HOMOSEXULLA MÄN som ökat mest i statistiken över HIV-smittade... (tiilsammans med sprutnarkomaner)

CITAT
Det högsta antalet hivanmälda på 20 år och 40 procent mer än för samma period förra året. Bland det som märks mest är en påtaglig ökning bland injektionsmissbrukare och män som har sex med män, samt att den inhemska smittspridningen tilltagit.
- Självklart är det oroande, säger Malin Arneborn på Smittskyddsinstitutet.


länk: http://www.hivaktuellt.se/

och sen sa/skrev jag faktiskt inte att min uppfattning är att alla homosexuella män lever ett promiskuöst liv.... jag känner ett fåtal HS men de lever i stadgade förhållanden och jag har inga problem med att umgås med dem... (jag giller inte heller heterosexuella som lever ut sin sexualitet offentligt...)
men nu gällde det vad jag anser att tidningarna FOKUSERAR PÅ...


Pirum
CITAT (Markus_H @ 02-08-2007, 13:12) *
Män i rutig skjorta fick mig att tänka på den gamla sketchen med Monty Python med skogshuggaren som står bredbent klädd i jeans o rutig skjorta och sjunger om att han vill klä sig i kvinnokläder! tongue.gif

Det är väl inte speciellt "straight" att klä sig så ??? kollar man på stilikoner för heteromän idag som David Beckham så är det magrutor, rakade magar o bröst och smink som gäller.

Huh? Sen när blev Beckham en stilikon för heteromän? Eller män öht. Tror snarare att det är (en del av) heterokvinnorna som vill att männen ska se ut som Beckham, och då är det en del som väljer att anpassa sig efter det. Fast eftersom jag är hetero och inte så väldigt macho så är jag väl stereotypt ointresserad av stil antar jag. Hm. Men visst, ända sedan Village People har det ju förekommet 'överdrivet' macho män.

Men visst tror jag att kändisar, mode, media, påverkar hur folk förändrar sitt utseende med smink, tatueringar, etc.

CITAT (Eva-Helene @ 02-08-2007, 18:03) *
Intrycket som JAG fått de gånger jag varit på krogen och danstillställningar är att straighta män är promiskuösa. De männen som funnits där har haft en ny kvinna var gång, ibland en ny kvinna för varje paus. Då menar jag inte att dom bara dansat eller pratat, utan verkligen "stött" på och t.o.m. hånglat.


Hum, slutsatsen bör alltså bli att ett visst antal promiskuösa män hånglar med ett större antal promiskuösa kvinnor?

Själv tycker jag krog- och danstillställningar är ganska trista. Men jag skulle vilja tycka om att dansa.

Angående Pride så är det uppenbart att det har behövts, och behövs, men jag förstår en del av kritiken. Dels att det tydligen är dyrt, etc, och dels att många mer anonyma HBT-personer (synonym sökes) inte känt sig hemma bland alla extroverta exhibitionister (kaka på kaka, men så har det sett ut ibland).

Jag känner flera homosexuella/bisexuella och en av mina favoritpersoner, som jag haft mycket givande konversationer med, är lesbisk. Ingen av dem ser ut som stereotypisk Pride-karnevalare.

Ja, just det ja, jag tycker illa om karnevaler generellt sett.

Avslutningsvis så tyckte jag att Farbror Blås startinlägg i konversationen var bra. Eftersom jag gissar att han är medelålders, vit, heterosexuell man (helt fördomsfullt efter hans namn) så tillhör han den grupp i samhället som det är mest ok att sparka på eftersom han anses tillhöra en stark grupp. Att sen inte alla i gruppen har makt eller styrka är tyvärr inget sparkarna kan särskilja. Men att sexualiteten tar plats i en Pride-festival är väl självklart? Det enda som skiljer homosexuella från heterosexuella är just sexualitetens mål. Även om många andra vill hävda att det finns milsvida skillnader, att gud har invändningar, att helvetets eldar värms upp, och annat trams.
Alexander-VG-zon3
media visar extrema saker typ som kända och fjolligaste mm. , dom visar inte dom som lever ett vanligt Svensson liv vilket det finns många många tusen av med hus,Volvo,hund,katt,barn . och ni som tror att nästan hela Sveriges homosexuella befolkning är så extrem så är det synd om er . och vadå om dom nu vill fira och festa på sitt sett ,låt dom göra det jag lovar er dom är inte så i vardagen vilket många kanske tror . plus den festivalen som jag skrev innan hjälper tusentals folk vilket inte heller visas utan det visas bara festandet i tv/tidningar m.m. , bögar är inte divor som k****** runt och lever det lyxiga snobb livet som visas i media .
och hiv ,människo kroppen är konstruerad på samma sätt kvinnor,män vilka som- kan få hiv

klar för mig
Piccante
CITAT (Farbror Blå @ 02-08-2007, 12:10) *
Kände bara att Gay Pride är så uttjatat att jag vill kräkas och ironiserar därför över den företeelsen.
Kan fortfarande inte förstå hur man kan bygga en festival runt en sexuell läggning.
Antingen är HBT-personer som alla andra, eller så vill dom bli sedda genom transparader och allahanda arrangemang om sex?
Jag förstår egentligen inte.

Jag är inte ute för att fördöma eller förlöjliga någon person, utan en företeelse som sådan.


Om ditt första inlägg var menat som ironi så ska jag inte hänga upp mig vid det. Men sen ska man inte sila mygg o svälja kameler heller. Man måste se igenom vad massmedia rapporterar och se hur verkligheten är. HBT-personer är som alla andra men behandlas inte alltid som alla andra. Samkönade "äktenskap" är ju tex partnerskap och ses väl mer juridiskt som samboförhållanden, de har väl inte samma arvsrätt och efterlevnadsskydd som heterosexuella äktenskap om jag har förstått det hela rätt?

Varför ska människors kärlek till varandra värderas olika beroende på vilket kön de älskar? Varför är hatbrott mot HBT-personer så grova? Varför finns det sådana värderingar i samhället att det är ok att inte bara slå tillbaka utan även straffa, plåga och märka en bög för livet ? Det är ju sådant man borde diskutera på Prideveckan. Men sen kan väl inte människor alltid gräva ned sig i det tunga och allvarliga man måste få ha kul oxå.

Men tyvärr funkar media så att i dagens expressen så står det inget om de politiska partierna och deras ungdomsförbund (alla utom ett är närvarande) och hur de för en dialog och sätter sig i utsatta människor situation och vilka lösningar de erbjuder, eller om föredrag och andra aktiviter istället fokuserar Expressen på sextest och visar videoklipp från en tävling i dildokubb. Sådant kan man bli trött på för det ger en skev bild. bilden av den rosaklädde promiskuöse schlagerfjollan är otroligt fjärran från de underbara människor jag har fått lära känna.
stina
Hörde på radion att män som har sex med män inte får lämna blod...
Stevieboy
Ja det kan ju förefalla lite märkligt. Jag tror den lagen har funnits sedan HTLV-III-tiden, då det stod att män som haft sex med varandra efter 1979 inte fick ge blod. Socialstyrelsen har ju framhållit att man arbetar för att häva den lagen. Då skulle man ju kolla vad alla heterosexuella män som kommer hem från Thailand släpar med sig innan de går till blodcentralen.. Det har väl talats om ngn form av karantänsystem? cool.gif
Pirum
Är även andra grupper som är 'diskriminerade' vad gäller blodgivning. Folk som bott i områden med mycket malaria, tror jag, exempelvis. Hepatit, det ena med det andra.

Ny sexpartner senaste tre månaderna? Nä, då får du inte ge blod. (Varför smittorisken skulle minska efter 3 månader begriper jag inte - snarare borde väl krävas test)

Kommer du från Sydamerika? Nä, då får aldrig ge blod, pga Chagasparasiter etc.

Haft sex mot pengar eller annan ersättning. Då får du aldrig ge blod.

Sexuellt umgänge med annan man? Nä, aldrig ge blod.

De sista två kan anses som diskriminering antar jag, fast är väl baserat på statistik och riskbedömning. Men då borde det väl vara fler grupper som berörs.

Tillägg : är nog tveksamt om folk får de flesta könssjukdomarna i just Thailand, men det kanske stämmer, de flesta svenskar som smittas av HIV är ju heterosexuella svenskar som smittas utomlands. Själv tror jag dock medelhavsområdet är en större smittkälla, och det är oftast enklare för kvinnor att smittas än det är för män.
Wilmer
Försöker lägga in lite blodgivar fakta. INte bara män som har sex med män som inte får ge blod. Tex. fick Britter inte lämna blod under en period när "galnakosjukan" härjade som värst..

undefined

/ Wilma som hoppas länken fungerar
Stevieboy
Det är ju så att det finns brist på blod, speciellt på sommaren. Blodbussen brukar ju stå på Drotninggatan i Stockholm där dr Björn Lager tappar turisterna på blod. Men! Blodet testas noga innan man ger det till patienterna. Malaria är lite knepigt att spåra. Därför frågar man om man haft eller ha kunnat tänka sig ha haft malaria som lite (t ex om man bott utomlands). Analysmetoderna blir bättre och bättre. Hiv kan man spåra efter 2-3 månader till väldigt hög procents säkerhet. Då talar jag om mer än 99% (sist jag kollade upp det). Det skulle innebära att ett karantänsystem, där man inte haft sex med ngn! på 3 månader, skulle vara säkert. Dessa analysmetoder har ju utvecklats och säkrats under årens lopp.
Det är dock ingen rättighet att ge blod, men det är ju bra att så många som möjligt kan göra det, blod räddar ju faktist liv.


SU
Gossen Ruda
Det är just det att man vara HIV-smittad i ett par månader utan att det går att påvisa i tester som ger karantänsmånaderna. Det gäller fö även tandläkarbesök mm. Att homomän inte får lämna beror på att kondomer är sällsynta i dom kretsarna, större risk försmittspridning mao. Det var bland bögar i USA som HIV och AIDS spreds först. Fö hann jag lämna blod 99 gånger innan mitt lite för höga blodtryck krävde medicinering och sen var det kört.
Stevieboy
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2007, 23:02) *
Det är just det att man vara HIV-smittad i ett par månader utan att det går att påvisa i tester som ger karantänsmånaderna. Det gäller fö även tandläkarbesök mm. Att homomän inte får lämna beror på att kondomer är sällsynta i dom kretsarna, större risk försmittspridning mao. Det var bland bögar i USA som HIV och AIDS spreds först. Fö hann jag lämna blod 99 gånger innan mitt lite för höga blodtryck krävde medicinering och sen var det kört.





Det där har jag svårt att tro är sannt... Varför använder de flesta tjejer p-piller? De heterosexuella jag har hört är kondom nästan aldrig aktuelt. MAn frågar TJEJEN om hon har skyddat sig. Det där tycker jag låter mycket konstigt!
Du kan varken kolla om hetero eller homo-folk har HIV inom 2 -3 månader efter smittotilfället. Jag tror bögarna är mer noga med skydd än heterosexuella!

SU
gammelnalle
CITAT (Stevieboy @ 02-08-2007, 23:24) *
Det där har jag svårt att tro är sannt... Varför använder de flesta tjejer p-piller? De heterosexuella jag har hört är kondom nästan aldrig aktuelt. MAn frågar TJEJEN om hon har skyddat sig. Det där tycker jag låter mycket konstigt!
Du kan varken kolla om hetero eller homo-folk har HIV inom 2 -3 månader efter smittotilfället. Jag tror bögarna är mer noga med skydd än heterosexuella!

SU


Det är ju det de INTE är...enligt studien som hänvisas till..
och ej heller enligt de nyheter so jag hört denna vecka.
Svaren var ungefär: Han ser ju så frisk ut. Man kan inte bli smittad om man är "man" (i ett HS förhållande) bara "motagaren " kan bli smittad.
och (Killar kan ju inte bli med barn)

b

mamamaggan
Om vi går tillbaka till vad som skrevs ursprungligen i denna tråd så finns det ju redan sådana parader som du vill ha farbror Blå.

Vad säger du om dessa parader där det dansar fram lättklädda tjejer på gatorna ?

Stevieboy
Det är med bedrövelse jag ser hur lite kunskap en del människor verkligen har runt "detta ämne". Vilket ämne? Det har blivit många ämnen och den här tråden har åkt berg och dalbana upp och ner hit och dit. Jag minns då jag på 80 talet var engagerad i gayrörelsen och då kändes det nödvändigt. Jag arbetade på en remissinstans och skrev remissvar på riksdagens yttrande om partnerskapslagen. Då det var klart lämnade jag det som kändes var viktigt då. Men i denna tråd känns det som vi är tillbaka på ruta ETT igen.

Ni som skriver om ämnet HIV! Läs texterna mycket noga. Där finns mycket information. Smittskyddsinstitutet säger mycket riktigt och sakligt att HIV har ökat hos HS män det senaste året. Där står även att HIV ökar bland unga narkomaner. Vad kan det innebära? Informationen att drogerna är så vanliga i unga kretsar är ju väldigt oroväckande bara den. Var är föräldrarna och vi andra vuxna som skall se till att detta måste ta ett slut? Vad är följderna av drogerna? Promiskuitet och oansvar följer naturligtvis drogerna hand i hand. Tror ni verkligen att HIV enbart överförs gnm sprutor bland narkomaner? Det tror inte jag. Jag tror mer på att man tappar omdömmet då det är droger och alkohol inblandat.
Fortsätter man läsa i smittskyddsinstitutets artiklar hittar man information som en del här inte vill läsa. Jag kopierar:




Under årets första halva har 252 hivfall inrapporterats till Smittskyddsinstitutet. Det är det högsta antalet per halvår sedan rapporteringen av hiv startade för 20 år sedan.
Hivepidemin i Sverige har legat ganska stadigt på runt 300 nya fall om året under senare år. Den största andelen har smittats heterosexuellt, och de flesta av dem är personer som flyttat hit från hårt drabbade områden i världen.

Infekterat ämne? Name it! Men detta är Smittskyddsinstitutets rapport. Döm inte bögarna!


Det är lätt att använda HIV-frågan som ett slagträ mot homosexuella. Jag tycker att diskussionen om hur vi ska få slut på epedemin är jätteviktig. Men sluta fokusera den på bögarna. Alla människor borde ha ett ansvar mot varandra oavsett vilken sexuell läggning vi har. Vi vuxna, oavsett om det är våra egna barn eller andras, måste stå upp mer och bli djävligare morsor och farsor så att användandet av droger minskar. Det är en hård värld som ungarna växer up i. Det är lätt att förledas i dåliga vanor. Vi vuxna har ju faktiskt ansvaret för hur barnens framtid skall bli. Oavsett om vi har egna barn eller inte. Ungdommarna är framtiden och min pappa sa till mig en gång, fast han inte visste vad HS var, 75 år och uppvuxen i EFS: Använd kondom!



Sluta slakta bögarna i HIV-frågan utan fundera på hur vi gemensamt skall lösa HIV-frågan här i Sverige. Det gäller även hur vi beter oss utomlands och gentemot våra medmänniskor där.

Man ser problemet växa och då är det helt plötsligt bögarna som har ansvaret, inte jag, inte min man, inte mina barn.... BULL SHIT!


Steven
Eva-Helene
CITAT (Stevieboy @ 03-08-2007, 02:14) *
Det är lätt att använda HIV-frågan som ett slagträ mot homosexuella. Jag tycker att diskussionen om hur vi ska få slut på epedemin är jätteviktig. Men sluta fokusera den på bögarna. Alla människor borde ha ett ansvar mot varandra oavsett vilken sexuell läggning vi har. Vi vuxna, oavsett om det är våra egna barn eller andras, måste stå upp mer och bli djävligare morsor och farsor så att användandet av droger minskar. Det är en hård värld som ungarna växer up i. Det är lätt att förledas i dåliga vanor. Vi vuxna har ju faktiskt ansvaret för hur barnens framtid skall bli. Oavsett om vi har egna barn eller inte. Ungdommarna är framtiden och min pappa sa till mig en gång, fast han inte visste vad HS var, 75 år och uppvuxen i EFS: Använd kondom!
Sluta slakta bögarna i HIV-frågan utan fundera på hur vi gemensamt skall lösa HIV-frågan här i Sverige. Det gäller även hur vi beter oss utomlands och gentemot våra medmänniskor där.

Man ser problemet växa och då är det helt plötsligt bögarna som har ansvaret, inte jag, inte min man, inte mina barn.... BULL SHIT!
Steven


tummenupp.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif
Huggorm
Förstår inte syftet med pridefestivalen. Göra det mer accepterat med homosexualitet? Det fungerar tvärtom. De som redan accepterar denna sexuella avvikelse blir mer och mer positiva, tar till sig kulturen och vill förändra världen. De som från början var negativa, blir bara mer negativa. Det känns frustrerande att det snart är norm att vara homosexuell, att de skall få positiv särbehandling med egna lagar, att de skall dominera medierna osv. Det man gör är att provocera folk till att antingen vara starkt för, eller starkt emot. Någon likgiltighet är inte accepterat. Detta gör att alla de som ännu inte är redo för att acceptera gaykulturen blir tvingade att ta ställning, och därmed bli negativa. Hade man tagit det lite lugnare, så folk hade fått tid på sig att vänja sig vid tanken, så hade fler kunnat hamna på den positiva sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon