Full version: Gröna vinbär
Ann-Marie
För flera år sen fick jag en svartvinbärsbuske av en granne, en liten buske, som i flera år gav svarta vinbär. Sen ett år så blev jag förvånad varför bären aldrig mognade, massvis med grön kart på den. Men när jag kollade närmare visade det sig att de var mogna, härliga gröna vinbär, lite mildare i smaken än svarta. Enstaka grenar bär nu svarta vinbär men de flesta gröna. Min mamma berättade att de hade gröna vinbär i mormors trädgård när hon var ung.
Det är inte vita vinbär utan gröna där man ser fröna genom skalet. Är de vanliga eller har de gjort om sig på något sätt??
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns gröna vinbärssorter den enda i handeln numera verkar dock vara Vertti, gröna vinbär är samma art som svarta vinbär och är nog i de flesta fall uppkomna via en mutation = något har hänt i generna så det svarta färgämnet inte tillverkas.


Du kan föröka upp de gröna delarna av busken till nya plantor via avläggare eller sticklingar som man kan ge bort till släktingar vänner mm. Gröna vinbär är ju inte så lätta att få tag på i handeln det verkar inte vara så många som säljer Vertti så kanske din egna gröna vinbärssort kan vara eftertraktad på plantmarknader, som bytesobjekt mm.
Jan Lindgren
Hej!
Klart intressant. Jag har Vertti och "De Gröne" från Risarp. Har du gott om sticklingar så är jag mycket intresserad . Den skulle utgöra ett tillskott till vår bärsamling.
MVH
Jan Lindgren
Ann-Marie
Sticklingar??? Jag har ingen aning om hur en sån ser ut! Jag är ingen odlingsmänniska, det som växer växer (pionerna har överlevt) och resten dör, speciellt rosor och annat jag vill ha kvar.

Om du förklarar var en stickling sitter så ska du gärna få en :-)
Jan Lindgren
Hej!
En stickling är en bit av en kvist. Kvisten sticker jag ner i en blandning av torv och perlite. Perlite är ett vulkaniskt material. Det är väldigt luckert och ser till att det finns syre i blandningen. Krukan med kvisten sätter jag under plast så att den inte vissnar. Efter några veckor brukar det bli rötter på vinbärssticklingar. Vill du ha flera plantor så är det lättast att göra så här. Tidigt i vår innan det blivit blad på busken så klipper du av grenar som har vuxit fram året innan. De har mer brun bark än de gamla skotten. Klipp grenarna i ca30 cm. Stick ner dem i jorden så att bara den översta knoppen syns. Vänta. Efter ett tag kommer det blad och så småningom rötter. Låt den lilla plantan stå över sommaren. På hösten kan du flytta den. Nu har du plötsligt fler plantor av gröna vinbär. Du har blivit en växtförökare. Enkelt.
MVH
Jan LIndgren
Ann-Marie
Tack. Det här ska jag skriva ut så jag har det kvar. Våra vinbärsbuskar är väldigt risiga så man kanske skulle satsa på att föröka dem. Den äldsta har godaste bären, sötare än Öjebyn, tyvärr vet jag inte vad det är för sort, den fanns här när vi köpte huset. Vi gjorde en avläggare på den för flera år sen men de bären är inte lika söta och fina som på moderplantan, jag trodde det skulle bli samma sort.
Jan Lindgren
Hej!
Om du gjorde en avläggare så är det samma sort. Det är miljön som ger smakskillnaden. Soligt-skuggigt. Torrt- fuktigt. Näringsrikt-näringsfattigt. Det finns många variabler. Försök med soligt, näringsrikt och mycket vatten till att börja med. För näringsrikt kan ibland ge stora, ganska smaklösa bär. Allt med måtta.
MVH
Jan Lindgren
Ann-Marie
Och de rackarna som står alldeles bredvid varandra! Får försöka igen. Får ge dem lite Blå korn till våren kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon