Full version: Klippa ner pion
Ann-Marie
Nu har jag fått olika bud på när man ska klippa ner pioner.
1. Klipp inte ner förrän på våren. Men då är jag rädd att skada de små nya skotten som kommer. Jag har ingen brådska ut i trädgården på våren precis då jag inte är speciellt trädgårdsintresserad och pollenallergiker.

2. Klipp ned buskarna på hösten. Fast motbudet där är att då regnar det ner i stjälkarna och då ruttnar plantan.

Vilket råd ska jag följa?? Är novis på trädgård fast vi haft en i över 20 år.

Dessutom börjar pionbuskarna se magra ut, förr var det många fler stänglar på varje buske. Jag har använt benmjöl någon gång, och NPK tror jag maken haft på någon gång. Är det något annat de gillar??
Lady Hamilton
Pioner bör inte klippas ner Låt hellere de "gå ner" i marken Som du säger skjuter den nytt på våren (du kan lätt ta bort det gamla när det är dax, ta det försiktigt om de nya knopparna har hunnit komma upp)

Fördelen med att låta de vissna ner är att näringen "går nedåt" (ger mer växtkraft å energi)
Sedan när det gäller gödslingen så vill Pioner inte ha gödsel i "huvudet" = rakt ovan på utan "runt om" plantan
Ann-Marie
Tack. Då ska jag inte klippa ner dem, har brukat göra det, det kanske är därför de har "magrat". Ska gödsla dem runt om. Ska köpa något gödningsmedel då det är tomt på det hemma utom Blomstra!
kerstin z5-6
I vår inte nu .. tidigt -..nu ska de avmogna inför vintern
Ann-Marie
Oh, tack. Då ska jag vänta. vilken tur att jag frågade annars hade jag gett dem Blå Korn eller något nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon