LadyG
IGOT-NTO blev hysteriska över 'Ingen sommar utan reggae' när raden "Dricka hemkört och cola i en uppblåsbar pool" fick fru ordförande att gå i taket och drar Markoolio inför Granskningsnämnden.

Nu ska det bli intressant att se om moralens högborg tänker yttra sig över E-type och hans framförande av "Måltidsång" av Carl-Michael Bellman.

För hur kan raderna

"Tycker du att graven är för djup
nå väl an så ta dig då en sup
ta dig sen dito en dito två dito tre
så dör du nöjdare"


vara annorlunda och mer moraliska än

"dricka hemkört och cola
i en uppblåsbar pool"


I rättvisans namn bör även E-Type granskas, om inte IOGT-NTO vill få en stämpel av skenhelig arrogans.

Nåja, jag ska inte brusa upp innan de fått göra bort sig. Men det ska bli intressant att se vad de tänker göra nu, IOGT-NTO.
Fizzgigg
Äsch, IOGT-NTO måste bara attackera något lagom trivial för att visa att de faktiskt existerar fortfarande och inte försvann på 50-talet.
Pirum
Skillnaden är väl att Bellman främst riktade sig till vuxna, medan Markoolio ju är en artist som främst riktar sig till barn.

Tillägg : fast självklart tycker jag att Markoolios sång ska vara tillåten i TV, speciellt på denna sändningstid. Men därmed inte sagt att jag tycker den är bra eller omdömesfull. Tycker det är bra IOGT anmäler, då blir det iaf lite diskussion om saken. "vara lullig var dag", låter inte som en bra sommar.
Fizzgigg
Jag tycker iofs att uppmaning att supa sig döds inte låter som en bra sommar det heller. smile.gif
LadyG
Allsången som sådan riktar sig ju till både barn och vuxna, så där borde det inte vara någon åtskillnad. E-Type är väl också en artist som vänder sig till väldigt unga individer så där är det väl inte heller så mycket åtskillnad. Skulle det spela någon roll vem som skrev låten menar du?
Pirum
Stilen i låtarna är ju helt radikalt olika. Menar inte att Bellman på något sätt skulle vara 'finare'. Markoolio har varit med i massor barnprogram, nästan alla hans fans är barn.

Låten kanske kan ses som ett intressant inlägg om den tolkas ironiskt, jag vet inte. Skulle vara om den sjungs från en alkoholists perspektiv.
LadyG
Bellman var en suput, åtminstone större delen av sitt vuxna liv. Om det finns det samtida texter som berättar, även om det i sammanhanget är en parentes.

Det jag undrar är om IOGT-NTO kommer att regeara lika beslutsamt mot att en suparvisa, om än tillhörande visskatten, sjungs av en barnkär artist i ett program för familjer som de gjorde mot att en barnkär artist sjöng en annan suparvisa, som inte tillhörde visskatten, i samma familjeprogram.

Kort sagt, kommer de att göra skillnad på "finkultur" och "populärkultur"?
Fizzgigg
Personligen tycker jag att IOGT är ute i lite ogjort väder. Det handlar om samma TV-program, två artister som vänder sig till yngre, bägge låtarna innehåller stycken om att supa (Bellmans språk är visserligen annorlunda men supandet betydligt grövre). Så om det inte handlar om sändningstid, artist eller låttext kan det ju bara vara upphovsmannen man angriper?

CITAT (LadyG @ 31-07-2007, 21:41) *
Det jag undrar är om IOGT-NTO kommer att regeara lika beslutsamt mot att en suparvisa, om än tillhörande visskatten, sjungs av en barnkär artist i ett program för familjer som de gjorde mot att en barnkär artist sjöng en annan suparvisa, som inte tillhörde visskatten, i samma familjeprogram.


Hemska tanke, tänk om Markoolio sjunger Bellman nästa gång, hur fasen ska IOGT bete sig då?
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 31-07-2007, 21:43) *
Hemska tanke, tänk om Markoolio sjunger Bellman nästa gång, hur fasen ska IOGT bete sig då?


rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif


Fizzgigg
De får väl lyfta röda telefonluren för att ringa och tipsa Godtemplarna eller några andra promille-anticimex att det är dags att rycka ut med sablar och musköter. smile.gif
LadyG
Finns det Godtemplare fortfarande?? dunno.gif
gammelnalle
Kommer just nyss från krogen... efter en Pub-spelning...


Förstår inte att det finns folk som reagerar på ATT andra vill ha ett nyktert liv och brinner för sin "tro"
och JAG tyckeratt det är bra att det finns folk som reagerar.
Klanka inte på IOGT eler NTO-

DE BEHÖVS verkligen. c a 10% av sveriges befolkning har bevisligen alkoholroblem.

Sen må det vara hur som helt med just detta fall med Markoolio...


Björn, som gärna spelar "fyllevisor" och Bellmans sång nr 21 "Måltidssång" ((eller Så lunka vi så småningom)) ingår i reportuaren
men repsekterar att andra inte vill ha med alkoholen att göra...


Bee
Ni skojar! Har Granskningsnämnden gett sig på Markoolio? Det var som f*n. Jösses. Fast dom är väl skyldiga att ta sig an en anmälan kan man tro.

Jag gillar Markoolios låt. Den är kul. Det är ju en rätt harmlös låt i sig. Det är betydligt värre med Bellman men han är ju "finkultur". Har ni hört den där låten där han ligger i rännstenen utanför den där där kända krogen i Gamla Stan i Stockholm och är så bakfull på morgonkvisten att han förbannar snickaren som gjorde hans vagga? Den borde kanske spelas oftare i radion för att påminna varför IOGT finns. Det var inte bättre förr.

Eller också kan man säga att människan inte har förbättrat sig trots allt rolleyes.gif
LadyG
Nix Bee, skojar inte ett ögonblick: http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article558935.ab

CITAT
Monica Ståhl, ordförande i IOGT-NTO i Värmland, är en av dem. Hon reagerade kraftigt när Markoolio framförde sin hit på Allsång på Skansen.

– Den har en klart alkoholvänlig text, något jag inte tycker är lämpligt i ett familjeprogram. Det sitter ungar och sjunger med i texten utan att riktigt förstå vad de sjunger, säger hon till aftonbladet.se.


Som sagt, det ska bli mycket intressant att se om IOGT-NTO tänker anmäla E-Type också, för Bellmans suparvisa är inte en sekund bättre än Markoolios om man ska utgå i från deras kriterier när de valde att anmäla.

De får hemskt gärna brinna för sin sak och anmäla hur mycket de vill, bara de gör det rättvist och utan att skilja på finkulur och populärkultur.

Tycker
LadyG som inte dricker alkohol över huvudtaget men tycker att andra ska få supa till om de finner nöje i det och kan göra det utan att skada andra
Bee
Men vad skall dom då göra med den låt som spelades i eftermiddags i P3? Det var samma låt som Markoolios men där använde dom betydligt tyngre saker. Inte "ja, de e så det skall va" utan " ja, det e hög jag vill va" (och så beskrev sångaren hur hans drogsommar skulle vara).
Det var i CirkusKiev, ett rätt kul program. Dom hade tex "reklam" för en fiktiv skiva med en fiktiv artist som spelade panflöjt, ett album av typ "X tolkar Eddie Medusa" för dom som inte gillar texten men väl musiken rotfl.gif

Jag menar, det är här är typiskt sommar i media! Helt i linje med dom som klagade på den där lakritsglassen härom sommaren. Också värt ett rotfl.gif
LadyG
Lakritsglassen hade jag glömt! rotfl.gif rotfl.gif

Ingen sommar utan att någon ska anmäla någon för något smile.gif
Pirum
IOGT får givetvis skilja på fin- och fulkultur om de vill, däremot ska ju granskningsnämnden vara mer opartisk. Så det här blir intressant. Jag kan inte tänka mig att de fälls, eftersom det ju trots allt är ett kvällsprogram. Hade Markoolio sjungit det i ett barnprogram på exempelvis SVT (men det gör han ju inte) så hade han väl fått sparken:)
Mollis
Herregud, om man skulle granska, censurera allt som sänds i TV/Radio på barnvänlig tid så kan man plocka bort såå mycket, varför spelas låten i radio överhuvudtaget (ta bort den från svensktoppen och allt vad det heter?) Tror nån att Allsång på Skansen ska fördärva en hel generation eller vad, nää jag blir så trött...


/Mollis
Preussen
det är som så att man får lättare mediautrymme under sommaren. IOGT-NTO gör en anmälan för att just få mediautrymme.
skogstroll
de måste väl dryga ut lönen med nåt. jösses hur många låtar har inte gjorts med sprit-"innehåll". Ulf Lundell tex... Löjligt
Eva-Helene

CITAT (Fizzgigg @ 31-07-2007, 21:46) *
promille-anticimex

rotfl.gif whist.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Eva-Helene
CITAT (skogstroll @ 01-08-2007, 18:13) *
de måste väl dryga ut lönen med nåt. jösses hur många låtar har inte gjorts med sprit-"innehåll". Ulf Lundell tex... Löjligt


Ja just det! "då blandar jag mitt brännvin själv med...." Är inte "Öppna landskap" att romantisera sprit, så är ingenting det!!!
gammelnalle
CITAT (Eva-Helene @ 01-08-2007, 18:58) *
Ja just det! "då blandar jag mitt brännvin själv med...." Är inte "Öppna landskap" att romantisera sprit, så är ingenting det!!!



hrmmmm hrmmm... aja baja... majisster Bezzerwisser Mezzerschmidt vill bara påtala att citatet inte kommer från Lundell...

där sägs det: "Där BRÄNNER jag mitt brännvins själv, och kryddar det med...."

http://www.lyricsondemand.com/u/ulflundell...skaplyrics.html


coolgleam.gif
angel_not.gif

men DET gör ju inte saken bättre.... giggle.gif


b
Eva-Helene
CITAT (gammelnalle @ 01-08-2007, 20:13) *
hrmmmm hrmmm... aja baja... majisster Bezzerwisser Mezzerschmidt vill bara påtala att citatet inte kommer från Lundell...

där sägs det: "Där BRÄNNER jag mitt brännvins själv, och kryddar det med...."

http://www.lyricsondemand.com/u/ulflundell...skaplyrics.html
coolgleam.gif
angel_not.gif

men DET gör ju inte saken bättre.... giggle.gif
b


Det är väl ingen konst att ha rätt om man fuskar så där!!! slap.gif giggle.gif Det har jag aldrig gjort whist.gif
gammelnalle
CITAT (Eva-Helene @ 01-08-2007, 20:18) *
Det är väl ingen konst att ha rätt om man fuskar så där!!! slap.gif giggle.gif Det har jag aldrig gjort whist.gif



nja... jag KUNDE faktiskt den raden (den finns med i min reportuar) men tyckte att jag länkar över den så ni fick kolla själva...


coolgleam.gif

Majjen
Pirum
Tror att anmälan är ärligt menad och hade kommit även utan nyhetstorka på redaktionerna. Ulf Lundell fick förresten en del kritik för sin hembrännarpropaganda i Öppna landskap wink.gif En i övrigt utmärkt låt, lånad melodi eller ej.

Jag har inga problem med att alkisar sjunger positivt om sprit, eller att nykterister sjunger positivt om sprit heller för den delen, men jag tycker det är olyckligt när barnidoler gör det i ett program många barn trots allt ser på.

Öppna landskap, eller Bellmans satiriska eller humoristisk brännvinslåtar, är förresten inte alls lika romantiserande som Markoolios låt. Ofta beskriver ju exempelvis Bellman en ganska nattsvart värld. Detsamma kan sägas om den store poeten och samtidsskildraren Eddie Meduza, som lade in väldigt mycket sprit- och självkritik i sina ofta alkoholrelaterade visor. Därmed inte sagt att jag skulle vilja se honom på Allsång på skansen. Och nu är det ju dessutom för sent.
LadyG
Nu tycker ju jag då att Bellman i allra högsta grad förhärligar dryckenskapen åtminstone i början av sin karriär, det ser man ju i hans texter om inte annat.

(Se epistel 1:

Gutår båd natt och dag!
Ny vällust, nytt behag!
Fukta din aska;
Fram bränvins flaska;
Lydom Bacchi lag;
Gutår båd natt och dag!
Si vår Syster Cajsa Stina;
Si hur hännes flaskor skina.
Kära ta hit stopet, :||: grina;
Grina, svälj och drick, som jag.

http://www.bellman.net/texter/fe1.html )

I övrigt tycker jag inte att barnidoler vare sig de heter Markoolio eller E-Type ska sjunga positivt om sprit - det är liksom grunden för hela tråden. Om IOGT-NTO inte reagerar på att det upprepats blir jag bevsiken. Den trovärdighet de hade har naggats i kanten, om de väljer att ignorera upprepningen.
Pirum
Haha, den där jävla Bellman, karln var ett geni; till och med jag blir sugen på att dricka Bacchi druvor ur tennstop biggrin.gif

Hade E-type sjungit Markoolios sång hade jag nog tyckt mer illa om den än Bellmansången hur som helst, hm. Men jag har nog rätt vrånga åsikter i den här diskussionen så ska försöka sluta svamla smile.gif
LadyG
Men du svamlar ju inte, jag tycker du för en intressant och givande diskussion smile.gif

Dessuotm, om alla tyckte likadant skulle det ju bara bli ett förfärligt jamsande och ryggdunkande och hur kul är det i längden tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon