norra blåbäret
Har hört att det finns någon sort av amerikanska blåbär där bären är giftiga för barn. är det någon som känner till detta och vet namnet på den sorten
Jan Lindgren
Hej!
Hur definierar du blåbär? Vacciniumart med blå bär? Det finns en art Vaccinium arboreum som är oätlig. Den är inte härdig i Sverige. Dessutom är bären svarta. En bra bok är: Blueberries, Cranberries and other Vacciniums av Jennifer Trehane Utgiven av Timber Press.
MVH
Jan Lindgren
norra blåbäret
Min buske heter vaccinium cor`North Country. Då är det ingen fara med den alltså.
Du skriver: Hur definierar du blåbär? Vacciniumart med blå bär?

Jag är ny på blåbärsområdet så jag kan egentligen ingenting om de. Är det något särskillt när det är vacciniumsort?

Jan Lindgren
Hej!
Alla blåbärsarter tillhör släktet Vaccinium som tillhör familjen Ericaceae (ljungväxter). Även lingon och tranbär är vacciniumarter.Linne hittade på hela systemet. Det låter krångligt i början men är väldigt praktiskt. Northcountry är en hybrid av amerikanska blåbärsarter. Den blir ca 90cm och är känd för sin fina höstfärg. Har du flera plantor kan de bli farliga för barn. Bären är så goda att barnen äter tills de får ont i magen. Nu när du har blandat specialjord till plantan kan du sätta andra surjordsväxter där. Vill du ha ätbara så kan du sätta lingon och amerikanska tranbär. Vill du ha blommande buskar så sätter du rhododendron. Tänk på att blåbär inte tål kalk. Hoppas du får stora skördar!
MVH
Jan Lindgren
Hannele
CITAT (norra blåbäret @ 30-07-2007, 14:34) *
Har hört att det finns någon sort av amerikanska blåbär där bären är giftiga för barn.

Nja, kanske, vanlig bärhäggmispel, Amelanchier alnifolia, kallad även för Saskatoon, säljs iband som "blåbärsträd", litet träd på 2-3 meter, helt ofarligt. Bären ser ut som blåbär, goda och hälsosamma, gammal medicinväxt bland indianerna. Bären är goda och söta, om man väntar tills de är mogna. Jag äter dem direkt, men man kan göra sylt, saft.

[attachment=5692:469saskatoon.jpg]

(Du kan vara lugn, det finns inte ett enda fall i Sverige, där barn har blivit förgiftade av giftiga växter.
Hysterin är onödig, man lägger energin på fel saker; diskmedel och trafiken är betydligt mer farlig.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon