Full version: Liguster problem
honda
Hej!

Jag tror att vår ligusterhäck har blivit drabbad av svampen Cercoseptoria ligustrum, eftersom våra blad ser ut som bilden i länken nedan. Bladen gulnar och trillar av och den växer inte alls längre. Häcken planterades förra året.

Cercoseptoria ligustrum

Har någon mer information kring detta?

Tack på förhand.
honda
Ingen som har råkat ut för samma sak, eller har mer info? Går det att bekämpa, är det risk att plantan dör?
honda
Hej!

Gör ett nytt försök och hoppas på att någon av er har lösning på problemet.
Andypandy
CITAT (honda @ 24-08-2007, 11:44) *
Hej!

Gör ett nytt försök och hoppas på att någon av er har lösning på problemet.


Det är inte så att din häck står fuktigt med rötterna... det gillar den nämligen inte, då gulnar också bladen och faller av i förtid.
Jag tycker liguster kan vara lite kinkig av sig hur den är planterad.. antingen trivs den inte och dör, ser innan allmänt blek och tanig ut... eller så trivs den och växer som ett svin. Min häckoxel verkar inte alls vara lika tjurig som liguster.
(har 20m oxel och 70-80m 2.5meter hög liguster)
honda
Hej Andy!

Visst kan det vara så att det är fuktigt i marken, det har ju kommit enorma mängder regn här i Skåne denna "sommaren". Dock så var vi väldigt noga med förberedelsen innan vi planterade häcken. Vi grävde ett dike på 40x40cm och blandade i torv och planteringsjord i matjorden (väldigt lerig jord). Tycker bara att beskrivningen av svampsjukdomen stämmer väldigt bra överens. Frågan är i så fall vilket "bekämpningsmedel" man skall prova.
Big Gardener
Du säger att häcken är nyplanterad och att ni planterade i torv och planteringsjord 40 x 40 cm. Planteringsjord på säck består av 80-90% torv i alla fall. Torven är ett väldigt luftigt substrat som kan bli väldigt torrt när det är vädret är torrt men samtidigt hålla väldigt mycket fukt som inte rinner undan vid mycket regn. En viss mängd torv är bra, framför allt till tunga lerjordar, men det måste blandas ut ordentligt med den befintliga jorden och får absolut inte vara för mycket. Resultatet kan annars bli en kraftig stress pga av ojämn vattentillförsel. Gräver man dessutom ett så djupt hål som 40 cm på en tung lerjord kan vattnet ha svårt att rinna undan. Torv bryts också ner och sjunker ihop efter något år och det gör att plantorna till slut hamnar i en djup grop men dålig dränering och dålig lufttillförsel.

Generellt kan man säga att nyplanterade ligusterhäckar är känsligare för svampangrepp just för att de ofta har försvagat naturligt motstånd. En stressad nyplanterad häck är ännu känsligare. Jag skulle inte grävt så djupt som ni gjort och istället blandat ut den befintliga jorden med kogödsel på säck och max 50% torv. Ligustern har normalt inga större problem att växa på tyngre lerjordar.

Vad kan man göra? Om planteringsbädden har sjunkit ihop och plantorna ser riktigt risiga ut bör man fundera på att "lyfta dem" så att de hamnar högre upp. Är det inte så illa bör man se till att fuktigheten i bädden hålls jämn, eventuellt dränera lätt om det är för blött och så att inte plantorna sjunker djupare. Förhoppningsvis repar sig plantorna då.
Andypandy
CITAT (Big Gardener @ 25-08-2007, 15:04) *
Gräver man dessutom ett så djupt hål som 40 cm på en tung lerjord kan vattnet ha svårt att rinna undan.

Precis min tanke.. bara för att man gräver djupt i lerjord behöver inte betyda att det blir bra.. bara ett 30 meter långt "badkar".
Det hade det blivit på den lerjorden där jag växte upp i dalarna nämligen, den var supertät! Det funkade mycket knappt med djupborrade brunnar på det området... det sipprade nämligen inget vatten ner till berggrunden där.

(förresten så har jag sådan där svarta ringar/angrepp på mina ligusterblad också... men det verkar den skita högaktningsfullt i ändå, då den ökat i höjd 1.5 meter på 5 år trots nerklippning så den inte fått sticka iväg alltför fort)
honda
Tack för era svar. Det här med att gräva ett dike och blanda ut med torv var plantskolans idé. Deras rekommendation var 50x50. Er teori kan mycket väl stämma. Något som talat för detta är att vi planterade denna häck i 3 väderstreck, där den norra delen ligger ca: 0,5m högre, och här växer häcken rejält (bättre dränering). Öster och väster är tomten sänkt och här växer den väldigt dåligt, eller inte alls, och har betydligt mer svampangrepp. Har gått i tron att det har varit denna svampsjukdom som hämmar tillväxten. Planterna har dragits med ner en liten bit i planteringsbädden som ni skriver. Som ni säkert har läst så kom det en hel del regn denna sommaren i Skåne, I Juni blev det nytt rekord med 232mm. Vissa dagar var dessa plantor dränkta av vatten, tog 1-2 dagar för att rinna undan.

Vad gör man i praktiken för att åstadkomma förslaget från Big Gardener: Är det inte så illa bör man se till att fuktigheten i bädden hålls jämn, eventuellt dränera lätt om det är för blött och så att inte plantorna sjunker djupare.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon