Fenja
Jag fick en massa fina fröer av en trevlig själ här på Odla och nu har det tittat upp en massa små Minikiwi - Actinidia arguta. Jag har skolat om dem och de växer och frodas! Hur vinterförvaras de bäst, för jag antar att de inte är vinterhärdiga? Tacksam för skötselråd i största allmänhet.
Tack på förhand!
Fenja
Alexander-VG-zon3
-35c ska minikkiwi klara . kamelontbuske kan befrukta mini kiwi . hur stora är dom??
plantera ut dom till våren i söderläge . under vintern förvara dom kallt som möjligt dock är dom små ta det lite lugnt med frost kanske nån ev lätt frost natt sen in med dom i 0c +5c så dom somnar .
Fenja
Himmel vad roligt!! TACK Flaxxs!! wub.gif
Mvh
Fenja
Jan Lindgren
Hej!
Det råder delade meningar om kameleontbuske ( A. kolomikta) normalt kan pollinera A. arguta. Arguta är inte fullt lika härdig som kolmikta. Vilka är föräldrarna till dina plantor. Behövde de en köldperiod för att gro?
MVH
Jan Lindgren
Fenja
Jan, jag fick som sagt fröerna av en annan odlait... jag har inte en aning om föräldrarna. Men det är en fröpåse med engelsk text, så de är väl köpta utomlands. De grodde snabbt i växthuset utan köldperiod, det står på påsen: temperature above 60F for best germination.
Någon som vet hur man ser skillnad på könen förresten?
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 29-07-2007, 17:52) *
Hej!
Det råder delade meningar om kameleontbuske ( A. kolomikta) normalt kan pollinera A. arguta.


det va intressant kan du utveckla det mer ??

frågar nämligen för jag skulle själv vilja veta säkert om det va sant eller inte så för min egen del skulle det va intressant om du vet mer om det . läste i en trädgårds bok att kamelontbusken va en hane och kund pollinera både äkta kiwi och mini
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast brukar inte växter kunna pollinera utanför sin egen art så det låter osannolikt att kameleontbuske pollinerar A. arguta. Att den pollinerar minikiwi tror jag dock är sant eftersom de arter minikiwi handeln säljer typ Anna, Paula, Tina mm. faktiskt hör till A. kolomikta precis som kameleontbuske.

Även inom djursläktet brukar inte olika arter kunna korsa sig med undantag då för vargar och hundar de hör visserligen till olika arter men det är fortfarande ganska nyligen tidsmässigt sett som de blev olika arter, om några tusen är är det dock inte säkert att vargar och hundar kan korsa sig ifall man håller dem separat.
Daniel83
Jag har fått för mig att hybridisering är relativt vanligt både hos djur och växter. Specielt när vi människor skappar små näraliggande "populationer". Det kommer antagligen att behövas mycket mer än några tusen år innan vargen och hunden inte kan få fertil avkomma och ännu längre innan ingen avkomma alls kommer att kunna föddas.
Jan Lindgren
Hej!
Tina och Tage brukar anges som arguta. Har satt 12 olika minikiwi i år. Har sått frön från Tientiabrskaja(hoppas jag stavat rätt) X Adam. Det var bra att veta att de gror direkt. Det står olika i litteraturen. Balsgård har en del fröplantor men har inte lanserat någon. Det finns en del hybrider på marknaden också. Är det någon som har hittat någon bra sort så berätta. Jag är väldigt intresserad att prova så många som möjligt. Har någon importerat några amerikanska sorter? Jag tror att det svenska sortimentet inte är det bästa vi kan hitta. I USA anses Anna vara en ganska sen sort. Vi behöver nog tidiga sorter om de ska hinna mogna. Tientiabrskaja ska vara ca tre veckor tidigare än Anna. I veckan var jag på Balsgård och såg att de första redan börjat mogna. Hoppas att många sår frön och börjar sprida bra kloner.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
hur menar ni här nu !??

vad pollinerar kamelontbusken ?
Jan Lindgren
Hej!
Kameleontbuske A. kolomikta pollinerar honplantor av A. Kolomikta ex Anna, Paula och Sientiabrskaja. Troligen pollinerar den också vissa hybrider Kens Red.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej!
Kollat med amerikansk genbank. Det verkar vara helt oklart vilken sort som tillhör vilken art. Böcker, Balsgård och genbanken anger exempelvis Anna (Ananasnaya) som arguta omväxlande med kolomikta. Då uppkommer naturligtvis frågan om vem som pollinerar vem. Det viktiga är kanske att de blommar samtidigt inte vilken art det är.
MVH
Jan Lindgren
johan1983
Dina kiwi är nu sju år gamla. Hur har det gått?

Jag funderar på att komplettera mina kolonists med Tina och Tage för att få lite variation
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon