Full version: När ta sticklingar?
TACCO
Är sugen på att ta en massa sticklingar men funderar på NÄR det är läge för det.
Tänkte klippa lite murgröna, vintergröna, humle, vildvin och en massa annat jag har tillgång till.

Har tillgång till uppvärmt växthus hela vintern, även tillgång till ljust utrymme där temperaturen aldrig kryper under nollstrecket.
renate
Då är det bara att ger sig ut och ta sticklingar.Jag tar bara buxbom och rosor.Jag har mina i kallväxthus eller ute.Har ingen erfarenhet med uppvärmda växthus.
Jan Lindgren
Hej!
Olika arter ska ofta tas vid olika tid. Ta en bra trädgårdsbok och kolla . Det kostar inget att försöka vid andra tider. Ofta gör trädgårdsfolk likadant som farfar gjorde. Det är alltid bra med nytänkande och nya försök. Så sätt igång med att sätta sticlingar.
MVH
Jan Lindgren
Tesa
Sommaren är en bra tid att ta sticklingar på eftersom rotningen främjas av mycket ljus, värme och att växterna är "på topp". Ljuset har gjort att det finns mycket stärkelse i växten vilket också är en fördel. Tänk på att täcka sticklingarna med nåt så de inte torkar ut..
Ciczi
Vårkanten brukar funka bra på de flesta sorter att ta sticklingar på. Sommaren är heller sällan ett problem.
JAg brukar ta vedartade sticklingar på våren när jag klipper tillbaka plantorna. På sommaren tar jag gröna toppsticklingar, främst på örter och sådant och ofta i samband med skörd.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon