Full version: kallbänk
Leia
Jag har tagit en del sommarsticklingar på lite olika buskar i år. Har förstått att det bästa är att förvara dem i en sk kallbänk över vintern. Jag tänkte att jag skulle ta en pallkrage (eller 2 på varandra?) och ha sand i för att lätt kunna gräva ned sticklingarna kvar i sina krukor.
Jag undrar nu var jag bäst placerar kallbänken. I skugga för att inte "lura" sticklingarna att komma igång för tidigt på våren eller?
kerstin z5-6
Vindskyddat läge utan stark vår sol -halvskugga eller täck mot solen
Jenny72
Fattar nog inte detta med kallbänk.... Skall alltså vara sand i, men skall det vara något lock över eller hur brukar ni göra.

Förra året ställde jag ned pioner som inte var nog stora i landet med krukan på. De överlevde men jag vet inte om jag gjorde rätt. Hur gör man??? g.gif
kerstin z5-6
Lätt luftig jord gärna sandblandad -pallkrage eller byggd "låda " ovan jord eller delvis nergrävd -inget lock på vintern --men täcke av granris- på våren kan man driva frö tidigare om man lägger på ett fönster o skyddar med mattor kalla nätter ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon