Full version: Krikon/sviskon
Ingrid på Västkusten
Hallon hej hopp,


Nu igen ger jag mig ut på sökarstråt. Önskar rotskott av gammel blå taggig, inte speciellt hög buske/sort.
Byte elelr köp, alternativt tips om vart man fårt tag i denna gamla raritet som ger dne godaste marmeladen i hela världen!

Tack på förhand,

Ingrid
Hannele
Tja, jag undrar vad det är för sort jag fick av min pappa från Finland?
Den har inte blommat än.
Ingrid på Västkusten
Jag har ett krikon jag fick ifrån god vän, det blommar men sätter ingen frukt :-/ och inte vxer det mkt heller-står mest å stampar och den har en FIN plats så jag går å sneglar på den :-/ visst skall väl de vara självpollinerande? och i min krok finns det fler som odlar fruktträd....


Hälsar Ingrid fundersamt.
Inga från Närke
Hej Ingrid

Jag tog ett skott från grannen på krikon för 5 år sedan. Det har mycket taggar men tyvärr har det inte blommat ännu. Vet inte vad det är för sort men moderplantan är nog gammal för det är en gammal trädgård jag tog det från.
Det har växt mycket sakta är ca 2 - 2,5 meter högt. Har klippt det en gång för att få det som ett träd och inte buske, men det är svårt.
Det som bekymmar mig just nu är att det har blivit en himla massa skott långt ifrån där vi planterade även nära. Funderar på att flytta det så att skotten klipps av med gräsklipparen. Som det är nu kommer skotten i trädgårdslandet.
Problemet är kanske oxå att vi har lerjord, jag tror inte det var det på grannens tomt i alla fall inte så mycket som vi har.
Vet inte om man kan skicka till dig om du vill prova. Du kan väl mejla mig om du är intresserad. /Inga
Cilla
Hittade en länk med några olika sorter och var de kommer ifrån.
http://home.swipnet.se/~w-88844/paron.htm#Krikon

Här en artikel om en annan som letat rotäkta krikon
http://home.swipnet.se/~w-88844/krikoninfo.htm

Söker man med ssp. institia på googles.com får man en mängd information. Kanske du kan hitta en kontakt via någon av artiklarna!
lilla mamma
Hej Ingrid

Min kära far har blå krikonplantor och moderplantan har gett frukt.
Den skjuter avskyvärt mycket rotskott och de har jag själv tagit plantor från.
Det tar ett par år att få dem i blom, men sedan kan du göra hur mycket marmelad som helst, de trivs inte att bli tuktade.

anita rolleyes.gif
KURT
Det jag har sett av krikon är de verkar bli mogna på samma gång allihopa och man har mycket kort tid på sig att ta hand om dem, men för marmelad fungerar de säkert utmärkt. Men då får man ju koka ur kärnorna och se till att man inte glömmer kvar någon. Gör man plommonmarmelad tycker jag annars att det är effektivare att kärna ur dem för hand, innan man kokar marmelad.

Gamla torpställen kan nog vara bra om man skall hitta krikonskott.
Virgo
hej,

Jag har 2st krikonträd, dessa har jag haft i många år . Hur dom kom dit vet jag inte, det var säkert nån fågel som planterade några kärnor. De senaste åren har det blivit mycket frukt och i år blir det en massa igen.
Rotskott blir det oxå, dessa sliter jag bort varje år o kastar.

Nu får jag väl gräva upp några och sätta i kruka. Verkar ju vara några som är intresserade av detta i mitt tycke "ogräs". Tar nog med några skott till höstens trädgårdsmöte i gamla Linköping.

Är det bara att hugga av den underjordiska förgreningen till moderplantan?
Ingrid på Västkusten
Det skall det vara och så vattna ordentligt, ibland så kan skotten ha utvecklat väldigt lite rötter ....

Tog det lång tid innan de satte frukt?
Välkommen tebaks förresten :-)))

Undrar ingrid
crille
min grnnar satte ett krikon för många år sedan det blommade inte alls men förra året kom det 2 krikon och i är va busken alldelens vitoch den växer bra oxå ja natar att dom har nått som hemmarden medans den e ung så att den iten ska frysa sönder på intern eller nått
Virgo
hej,

Ja det tog lång tid innan det blev några frukter.Säkert 5-10 år. Egentligen förstår jag inte hur de kunde överleva, de växer precis intill ett plank och yxan o sågen har varit där många ggr. De är nu nog 2,5m höga och glesa (nog min förtjänst).
Kollade idag och såg minst 8st halvmeterlånga rotskott.
Cilla
Pomolog Dahls åsikter om krikon från 1943.

Svenska krikon.
Man kan ha skäl att fråga, varför icke svenskarna använder sina egna krikon lika gärna som de engelska. På flera ställen i landet växer de förvildade, och på ännu flera ställen ser man tjogtals med träd i alla åldrar i gamla numera övergivna trädgårdar; men endast sällan träffar man en person, som har smakat frukten efter vederbörlig kokning till sylt, mos, marmelad eller saft. Och dock äro dessa frukter särdeles värdefulla, då de genom kokning ger en mycket vackert rödfärgad produkt, lika fin som vore den beredd av storfruktiga plommon. I vissa fall äro de starkt sura, och sådana äro naturligtvis mest värdefulla till saft, närmast motsvarande den som beredes av svarta vinbär. Andra typer med mindre syra kunna efter att ha kokats med tämligen litet socker ge ett både vackert och gott mos, ytterst lämpligt att serveras exempelvis till gröt. Det är skada, att frukterna av dessa små träd så ofta få falla till marken och gå till spillo. Vissa av träden äro antagligen fullt värda att odlas, naturligtvis icke i förvärvs-fruktodlingar men väl i undangömda hörn av privata trädgårdar, där de utan nämnvärd vård kunna ge rätt ansenliga mängder värdefull frukt. Odlingen är ytterligt enkel: de äldre exemplaren skjuta lätt rotskott, som kunna flyttas utan svårighet. De gamla exemplaren torde aldrig ha fått beskärning, gödsling eller besprutning och synas ändå vara friska, varför också de unga antagligen skulle reda sig utan mera sakkunnig vård. Deras frukter mogna vanligen tämligen sent på hösten och äro oftast något mindre än Frogmore.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon