Trädgårdskatten
Håller på och odlar en vit gurksort, miniatyre white, i mitt växthus. Har bara smakat någon enstaka, och den smakar verkligen hemskt! Jättestark, besk smak. Undrar om någon här har erfarenhet av dessa? har jag skördat dem för tidigt eller vad är felet...?
Eva 33c
Jag hade den förra året och den var mycket god! Så beskheten är inte sortens fel. Jag har den i år igen men den har inte utvecklat frukt än i år. Den ska ju skördas ganska liten, "ägg-storlek" ungefär. Ibland blir gurkorna beska, det kan bero på olika saker. En är att de fått växa förlänge och utvecklat stora frön och ett tjockt skal. En annan kan vara brist på vatten i något stadium av utvecklingen.
Ddet finns nog fler orsaker också men dessa känner jag till. Men som sagt jag har bara goda (!) erfarenheter av sorten. Förra året hade däremot "kinesisk slang" en tendens att bli beskhos mig. Så den odlar jag inte i år.
Trädgårdskatten
Tack för svar. Jag har provat den både då den är liten och större än äggstorlek så den nästan blivit lite gul och de flesta "taggarna" försvunnit, lika dålig då. Undrar om det är någon idé, har vattnat ordentligt (inte övervattnat), tror inte den fått torka ut någon gång. Ska man slänga plantan kanske, eller finns det något hopp (många gurkor på gång).
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle låta den vara kanske även klimatet kan ha spelat roll så smaken kanske ändras längre fram.


Många vita gurksorter kan ha en tendens att bli beska men just denna sort ska ju inte bli besk lika lätt den brukar ju även säljas som bitterfri.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon