Full version: Vem fick korvsnutten?
Björken
"I en av Astrid Lindgrens Emil-böcker är det sommarkalas i i Katthult. Under kalaset försvinner Emil. När han hittas har han ätit upp all bjudkorv. Men en korvsnutt blir kvar. Vem får - till sin stora lycka - den?

Trots att jag läst Emilböckerna om och om igen under årens lopp, dels för mina egna barn och senare barnbarnen kan jag omöjligt komma på vem det var.

Mitt hopp står till er på forumet för ni brukar vara suveräna på att ge svar på de mest skiftande frågor.
Rapchic
det är ju den där rika tanten 'vad hon nu heter'
nog för att emil smugglar ner en råtta i hennes väska så det kanske blir råttan

(från tv men det behöver ju inte vara 100% korrekt
Björken
Menar du Kommendoran?
Rapchic
jo så tror jag hon hette
imk
CITAT (Rapchic @ 14-07-2007, 09:35) *
det är ju den där rika tanten 'vad hon nu heter'
nog för att emil smugglar ner en råtta i hennes väska så det kanske blir råttan

(från tv men det behöver ju inte vara 100% korrekt

Kommandoran var förståndaren på fattighuset..men det var kanske hon som åt opp korven ....

Den rika "kärringen" hette väl fru Pretell eller nåt i den stilen. Var hon de var bjudna till på de varit på auktion och hon som fick hela nyllet fullt av blåbärssoppa som Emil hällde över henne då hon svimmat!!
aanderss
den rika tanten är välkl fru petrell i från vimmerby
Rapchic
ok det var fru petrell jag menade
gammelnalle
Följdfråga: Vad heter Pippis häst i BÖCKERNA???? coolgleam.gif inte i teve-serien därhan ju heter Lilla Gubben... och lär ha fått namnet av Inger Nilsson , hon som spelade Pippi. Den hästen hette Bunting egenligen....

b

aanderss
CITAT (gammelnalle @ 14-07-2007, 15:43) *
Följdfråga: Vad heter Pippis häst i BÖCKERNA???? coolgleam.gif inte i teve-serien därhan ju heter Lilla Gubben... och lär ha fått namnet av Inger Nilsson , hon som spelade Pippi. Den hästen hette Bunting egenligen....

b


i böckerna heyer den bara hästen. har hört att ingen nillson var häst rädd och hon sa vid inspelningarna snäll häst din lilla gubbe och på den vägen är de.
Floppy
CITAT (Björken @ 14-07-2007, 09:59) *
Menar du Kommendoran?

Det var Kommendoran....hon var väl ett fattighjon...men den girigaste av dem...eller är jag ute och cyklar nu?...
Jag kommer ihåg repliken hon hade iaf när hon satt och försökte ta korven som Emil hade satt på en pinne (eller om det var ett snöre) som han ryckte undan för den giriga kommendoran...-En koooorv...en kooorv....sen föll hon väl i gropen som han hade grävt...jag kom ihåg att pappa läste den sagan för mig och han sa det med en sån inlevelse att jag vart riktigt rädd...så när den biten kom på tv så blundade jag...
Tezzla
Fröken Pruzelius var Prusilluskan, va? Pippi?

Petrell är Emil?
Björken
CITAT (Tezzla @ 14-07-2007, 17:02) *
Fröken Pruzelius var Prusilluskan, va? Pippi?

Petrell är Emil?



Ja helt rätt.

Tack snälla ni som försökt hjälpa mig. Jag tror nog också att det är kommendoran som var hon som fick korvsnutten.

Tyvärr har jag inte några Emilböcker kvar här hemma, har gett mina barnbarn dem så jag kan inte kolla själv.
Rapchic
efter festen (när emil kommit bort) vare den där rika som fick korven inte hon i fattig jonen
kände bara igen namnet kommendoran lite fel vart det
anncharlotte
Det var inte kommendoran som fick korvsnutten, det var mycket riktigt den rika damen från Vimmerby, hon som hade beställt vinet, jag tror att hon hette fru Petrell.
aanderss
CITAT (anncharlotte @ 15-07-2007, 01:56) *
Det var inte kommendoran som fick korvsnutten, det var mycket riktigt den rika damen från Vimmerby, hon som hade beställt vinet, jag tror att hon hette fru Petrell.

ja de heter hon
karjo
Kommandoran stal väl korven ur korgen med mat som fattighjonen fick? Sen var hon väl också så girig att hon skulle åt korven som Emil satt ut som lockbete på varggropen, med resultatet att hon föll däri?

Tror också att det var Fru Petrell som fick korv på kalaset när Emil försvann (han rymde ur snickerboa mha en planka in i visthusboden).

smile.gif
Floppy
CITAT (karjo @ 15-07-2007, 11:51) *
Kommandoran stal väl korven ur korgen med mat som fattighjonen fick? Sen var hon väl också så girig att hon skulle åt korven som Emil satt ut som lockbete på varggropen, med resultatet att hon föll däri?


Aha... idea.gif ...självklart var det så....tack så mcket för att du redde ut det där...för jag vart riktigt orolig över hur jag kunde ha mints så fel...men det hade jag inte alltså...men att det inte var hon som fick den sista korvsnutten ...det har jag inte en aning om...men det är nog som ni andra också säger ...att det var Fru Petrell ...jag mindes bara situationen med kommendoran...
aanderss
CITAT (Floppy @ 15-07-2007, 12:36) *
Aha... idea.gif ...självklart var det så....tack så mcket för att du redde ut det där...för jag vart riktigt orolig över hur jag kunde ha mints så fel...men det hade jag inte alltså...men att det inte var hon som fick den sista korvsnutten ...det har jag inte en aning om...men det är nog som ni andra också säger ...att det var Fru Petrell ...jag mindes bara situationen med kommendoran...

detta kallas ni pratar om var på sommaren korgen på fatighuset kom emil med till jul. korven måste ha fåtts utav fru pitrell
Netha
CITAT (Björken @ 14-07-2007, 08:57) *
"I en av Astrid Lindgrens Emil-böcker är det sommarkalas i i Katthult. Under kalaset försvinner Emil. När han hittas har han ätit upp all bjudkorv. Men en korvsnutt blir kvar. Vem får - till sin stora lycka - den?

Trots att jag läst Emilböckerna om och om igen under årens lopp, dels för mina egna barn och senare barnbarnen kan jag omöjligt komma på vem det var.

Mitt hopp står till er på forumet för ni brukar vara suveräna på att ge svar på de mest skiftande frågor.


Tävlar du också på Dn?
Jag kom inte heller ihåg vem som fick korvsnutten. smile.gif
Björken
CITAT (Netha @ 15-07-2007, 21:59) *
Tävlar du också på Dn?
Jag kom inte heller ihåg vem som fick korvsnutten. smile.gif




Avslöjad rolleyes.gif !!!!
Netha
whistling.gif wub.gif
CITAT (Björken @ 15-07-2007, 22:04) *
Avslöjad rolleyes.gif !!!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon